ثبت نام ٨ میلیون دانش‌آموز در مدارس ابتدایی

    کد خبر :609078

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالغ‌بر ٨ میلیون دانش‌آموز در مدارس ابتدایی ثبت‌نام‌ شده‌اند، از مدیران کل درخواست کرد ثبت‌نام‌ها سریع‌تر انجام بگیرد تا به‌موقع کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند.

رضوان حکیم‌زاده در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش به تشریح و تبیین برنامه‌های سال تحصیلی جدید پرداخت و ضمن قدردانی از زحمات و تلاش مدیران کل در اجرای پروژه مهر، اظهار کرد: دو نوع آمادگی برای پروژه مهر قابل‌تعریف است اما به نظر می‌رسد فعالیت‌ها در سال‌های گذشته تنها آماده‌سازی مدرسه برای آموزش بوده است.

وی افزود: اما اگر مدرسه مکانی برای تربیت و یادگیری مؤثر باشد، نباید تنها به حضور معلم در کلاس درس بسنده کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پروژه مهر باید بررسی کرد که چقدر فضای عاطفی و روانی مدرسه پذیرای معلمان و دانش آموزان است چراکه تعلیم و تربیت تمام ساحتی یک نگاه کل‌نگر به تمام عوامل تربیتی نیاز دارد.

حکیم زاده بابیان اینکه به معلم آماده و متخصص نیاز است، گفت: البته معلم باید با دانش آموز تعامل عاطفی هم ایجاد کند تا یادگیری اتفاق بیفتد. برای سال‌های آینده باید پروژه مهر را در آماده‌سازی مدارس با دو رویکرد آموزشی و پرورشی در نظر بگیریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: لازم است در تأمین نیروی انسانی دو نوع گفتمان درونی و بیرونی داشته باشیم هرچند لازم است که در جامعه امیدواری و آرامش ایجاد کنیم و تلاش زیادی هم برای این موضوع انجام‌ شده است.

حکیم زاده با اشاره به کمبود نیروی انسانی اظهار کرد: در تمام طول سال تحصیلی به کمبود نیروی انسانی اشاره می‌شود اما نزدیک بازگشایی مدارس و مهرماه اعلام می‌شود که کمبودها حل‌شده است درحالی‌که باید این کمبود نیروی انسانی به‌طور ریشه‌ای حل شود.

وی با بیان اینکه عدالت کیفی گفت: عدالت آموزشی باید در مناطق محروم و کم برخوردار هم اتفاق بیفتد چرا که در آن مناطق عدالت آموزشی فرصت‌ها و دسترسی را با مشکل مواجه کرده است و حتی در مناطقی تراکم دانش‌آموزی از حد استاندارد بالاتر است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: ۶٢ درصد جمعیت دانش آموزان ابتدایی در کلاس‌های بالای ٢۶ نفر تحصیل می‌کنند و برای جبران بخشی از نابرابری‌های عدالتی نیاز است که جذب حداکثری پیش‌دبستانی مدنظر قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: دولت برای این موضوع اعتبار خاصی تخصیص داده که باید از آن استفاده شود و جذب پیش‌دبستانی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا،معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالغ‌بر ٨ میلیون دانش‌آموز در مدارس ابتدایی ثبت‌نام‌ شده‌اند، گفت از مدیران کل درخواست می‌کنم ثبت‌نام‌ها سریع‌تر انجام بگیرد تا به‌موقع کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، وی در پایان تأکید کرد: ممنوعیت کتب کمک‌درسی، ممنوعیت برگزاری آزمون‌ها و رقابت‌ها، مبنا بودن برنامه تدبیر، طرح جامع مهارت‌آموزی، تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن و…از برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی برای سال تحصیلی آینده همچنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه نیز با اشاره به اینکه فعالیت‌های پشتیبانی نباید نظام آموزشی را از اهدافش غافل کند، اظهار کرد: سیاست‌های کلی و توافقی و جمعی در آموزش‌وپرورش باید در حوزه تعلیم و تربیت استان‌ها ساری و جاری باشد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های رهبر معظم انقلاب باید سرلوحه کار ما در اجرای سند تحول باشد، گفت: الگوی برنامه تعالی در مدرسه به‌عنوان الگو و ابزار مدیریتی است و الگوی تعالی تنها الگوی مهارتی در سطح کشور برای اداره مدارس است لذا اگر الگوی دیگری برآمده از مدرسه باشد می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه فعلاً الگوی تعالی برنامه مناسبی در مدارس است و این الگو مورد بازنگری قرارگرفته است، تصریح کرد: ابعاد آموزشی در این الگو مانند توسعه مشارکت و مفاهیم مدیریتی درآن وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در این طرح بر بخش خودارزیابی متمرکز خواهیم شد لذا فعالیت‌هایی در قالب 4 میز در قالب طرح تعالی در مدارس در حال اجراست.

کمرئی با اشاره به اینکه الگوی تعالی ابزار مدیریتی است و هیچ تعارضی با برنامه‌های سند تحول ندارد بلکه ابزار تحقق آن است، اظهار کرد: توانمندکردن مدیران ازجمله ویژگی‌های طرح تعالی است و براساس سند برنامه‌ها را پر خواهد کرد لذا تبیین مفهوم مدرسه محوری، تمرکز روی گروه‌های آموزشی، ازجمله برنامه‌ها است.

کمرئی گروه‌های آموزشی را تنها کانون توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای معلمان برشمرد و تصریح کرد: مرکز اصلی کانون یادگیری و یاددهی کارگروه‌های آموزشی است. همچنین کارگروه‌های آموزشی، کانون اصلی توسعه حرفه‌ای است بنابراین روی ابعاد مهارتی و رشد توانمندی‌ها تمرکز داشته باشیم لذا جشنواره‌ها، اجتماعات یادگیری، کارگاه‌های آموزشی ازجمله مصادیق توسعه حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه گفت: توسعه محیط‌های یادگیری، حضور مدیران در برنامه‌ها و تقویت پژوهش سراها ازجمله برنامه‌های این معاونت است.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، وی بر عدم‌تغییر کاربری هنرستان‌ها، جدی گرفتن برون‌سپاری و تحلیل نتایج تأکید و عنوان کرد: عدم تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه مهارت‌آموزی مهم‌ترین مشکل در این حوزه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید