نواب: حقوق شهدای منا را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم/۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در صف عمره

    کد خبر :609069

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن بیان ویژگی‌های حج تمتع سال جاری، گفت: پیگیری‌های لازم در خصوص شهدای حادثه منا و مسجدالحرام همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام عبدالفتاح نواب در نشست خبری امروز که به منظور دستاوردهای سال 98 برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در گذشته و توصیه‌هایی که ایشان در گام دوم انقلاب بیان کرده بودند در جایگاه برنامه‌های حج امسال مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه حجی آرام و موفق برای زائران رقم خورد. با توجه به نامگذاری سال جاری مبنی بر “رونق تولید” بسیاری از اقلام مورد نیاز از جمله اقلام فرهنگی را از داخل کشور تهیه کردیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: یکی دیگر از نکات ویژه حج امسال این بود که انتقال همه زائران توسط هواپیمایی هما انجام شد و جالب است بدانید بسیاری از پروازهای صورت گرفته زودتر از موعد انجام شد و به زمین نشست. طولانی شدن سفر برای تعدادی از زائران نیز نکته دیگر حج امسال بود که فکر می‌کردیم آنها را خسته کند ولی بسیاری از‌ آنها از این بابت خوشحال بودند و برخی اعتراض می‌کردند که چرا قرار است زودتر به ایران بازگردند.

نواب خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات دیگر مربوط به برنامه عرفات بود که در این سالها امکان داشت قبل و بعد از روز عرفه بارندگی وجود داشته باشد اما هیچگاه در روز عرفه این اتفاق نمی‌افتاد. با این حال بارندگی در روز عرفه صفای خاصی به این برنامه داد. کشور میزبان نیز امسال برنامه ها و خدمات را بهتر و روانتر هماهنگ کرد.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره پخش مصاحبه‌ای مبنی بر راه‌اندازی مجدد حج با پایمال شدن خون شهدای منا و مسجدالحرام، اظهار کرد: همه جا در طول این سفر عزت زائران حفظ شد و حتی با برخی از شخصیت‌های عربستانی که صحبت می‌کردیم به این نکته اشاره داشتند که تمایل دارند زائران ایرانی افزایش یابد. در عین حال در خصوص حادثه منا و مسجدالحرام نیز همچنان پیگری وجود دارد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: طی مکاتبات صورت گرفته و جلساتی که در عربستان برگزار شد بازهم این موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم و هیچگاه آن را به فراموشی نسپردیم. امسال نیز بنده نامه‌ای به امیر مدینه نوشتم تا پیگیر نامه‌ای که حجت‌الاسلام قاضی عسگر در این خصوص به آنها ارسال کرده بود، باشد. بنده اعلام کردم منتظریم در این خصوص اقدامات لازم صورت بگیرد البته این نکته را باید درنظر داشت که آنها به هیچ کشوری دیه و غرامت پرداخت نکرده‌اند.

به گزارش تسنیم، نواب در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت اصرار بر برگزاری عمره مفرده، گفت: ما بر انجام این کار اصرار داریم چرا که خواسته مردم است و 5 میلیون و 800 هزار نفر در انتظار اعزام به این سفر هستند. اما به هر شرطی بر تحقق آن اصرار نداریم.

وی گفت: در ایام نوروز یک میلیون نفر به سفرهای خارجی می‌روند و در طول سال به کشورهای دیگر برای تفریح یا موضوعات دیگر سفر می‌کنند. اما ما آنها را از انجام چنین سفرهایی منع نمی‌کنیم درباره عمره نیز همینطور است برخی افراد انجام سفر عمره را به دیگر سفرها ترجیح می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید