‏تمسخر اصطلاح علمی «چسبندگی قیمت‌ها» در رادیو

    کد خبر :608687

صداوسیما که در سال های اخیر از هیچ تلاشی برای حمله به دولت روحانی فروگذار نکرده، همواره به دنبال بهانه ای برای هجمه های خود می گردد و گاه سوژه های آن به خودی خود سطح معلومات تحلیلگران این سازمان را نشان می دهد.

اخیرا در برنامه پارک شهر رادیو تهران، اظهارات اخیر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی مورد تمسخر قرار گرفت.

یک از اجرا کنندگان این برنامه به اظهارات همتی درمورد «چسبندگی قیمت ها» درمورد اشاره کرد و همکار او با تمسخر گفت که «مانده به چسبش؛ چون ما هر چسبی به این میزمان که شکسته بود، می زدیم، باز می شد».

آنچه مورد تمسخر این برنامه قرار گرفت، اظهارات چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی بود. همتی دوم مردادماه 98 در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به کاهش قیمت ارز قیمت اجناس کاهش نیافته است، گفته بود: «ارز در یک شرایط باثباتی قرار دارد و امیدوارم این روند ادامه یابد اما چسبندگی در قیمت کالاها وجود دارد و باید صبر کنیم تا قیمت کالاها به تدریج کاهش یابد و مقاومت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.»

«چسبندگی قیمت» که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد، به بیان ساده به این معناست که یک کالا با وجود تغییر برخی شرایط اقتصادی، نسبت به تغییر قیمت مقاومت می کند. به عنوان مثال، با بالا رفتن قیمت ارز در کشور، قیمت کالاهای وابسته به آن نیز افزایش یافت اما با پایین آمدن قیمت ارز، آن کالاها در مقایل پایین آمدن قیمت مقاومت می کنند. البته این مثال مربوط به چسبندگی رو بالا بود؛ چسبندگی رو به پایین، هم به همین ترتیب، به معنای مقاومت یک کالا برای افزایش قیمت است.

به گزارش انتخاب،چسبندگی قیمت هاعوامل متعددی دارد که ریشه عمده آنها، ناکارآمدی ساختارهای اقتصادی است. یکی از این ریشه ها، خطای پولی و اطلاعات ناقص در خصوص قیمت هاست؛ به این معنای که ارزش واقعی پول کشور از آنتچه مردم درباره آن تصور می کنند، متفاوت است. علت دیگر به نظریه ای به نام نظریه بازی ها برمی گردد. بر این اساس، وقتی قیمت یک کالا افزایش می یابد، مردم با محاسبه سود و زیان، به جای نخریدن، به سمت آن کالا می روند و تقاضا را افزایش می دهند و در نتیجه قیمت ها کاهش نمی یابد.

حال این اصطلاح علمی رایج در علم اقتصاد در یکی از برنامه های صداوسیما به تمسخر گرفته می شود. آیا سطح و میزان معلومات صداوسیما در همین حد است که با ساده ترین و رایج ترین اصطلاحات علمی و اقتصادی هم آشنا نیستند و از آن به عنوان ابزاری برای تمسخر مسئولان دولتی که مخالف آن هستند، استفاده می کنند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید