مسئول هماهنگی روابط منطقه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

اجرای طرح کمربند سبز نجف تا کربلا برای مقابله با گرد و غبار

    کد خبر :608668

مسئول هماهنگی روابط منطقه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح کمربند سبز نجف تا کربلا در عراق خبر داد و گفت: در این طرح علاوه بر کاشت تعداد زیادی درخت، شن‌های روان نیز تثبیت می‌شوند.

دکتر محمدعلی گرجی در یک برنامه رادیویی درخصوص معضل گرد و غبار گفت: پدیده ریزگردها سال‌هاست که شهرهای مرزی ایران را درگیر و مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی را برای مردم جنوب و غرب کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حل این مشکل اظهارکرد: سازمان برای حل مشکل گرد و غبار یادداشت تفاهم‌هایی را با کشورهای مبدأ گرد و غبار امضا کرده است علاوه براین ستاد ملی مقابله با گرد و غبار نیز در سازمان محیط زیست تشکیل شده است.

مسئول هماهنگی روابط دو جانبه و منطقه ای مرکز امور بین الملل، با بیان اینکه “جنگ و درگیری‌های داخلی عراق و سوریه در پدیده گرد و غبار موثر است و کشتزارهای این کشورها به دلیل جنگ‌زدگی و مهاجرت مردم به مبادی گرد و غبار تبدیل شده‌اند”،‌ در عین حال گفت: ترکیه نیز به دلیل احداث سدهای متعدد روی رودخانه دجله و فرات، ورودی آب این رودخانه‌ها را به کمتر از نصف رسانده است به‌طوری که زمین‌های مناطق عراق و سوریه که در گذشته از طریق این رودخانه‌ها آبیاری می‌شدند رها و به زمین‌های بایر تبدیل شده‌اند.

گرجی از امضای یادداشت‌های تفاهم‌ دو جانبه و چندجانبه با کشورهای سوریه، عراق، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و کویت خبرداد و متذکر شد: البته وضعیت نامناسب و جنگ‌های داخلی در منطقه، روند رفع این معضل را تا حدودی کند کرده است.

مسئول هماهنگی روابط دو جانبه و منطقه‌ای مرکز امور بین الملل با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف در کشور عراق گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار چندین طرح و پروژه را در عراق اجرا می‌کند. به عنوان مثال در «طرح کمربند سبز نجف تا کربلا» علاوه بر کاشت تعداد زیادی درخت، شن‌های روان نیز تثبیت می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین از همکاری‌ بین ایران و کویت و قطر سخن گفت و اظهارکرد: متاسفانه یکی از منابع گرد و غبار ایران، مربوط به “بیابان ربع الخالی عربستان” است که البته به دلیل شرایط سیاسی ایران و عربستان گام‌های عملی مناسبی در این خصوص برداشته نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست گرجی با اشاره به عضویت ایران در اغلب کنوانسیون‌های پسماند از جمله “کنوانسیون بازل” گفت: علاوه بر این ما با کشورهای چین و ژاپن نیز درخصوص ورود تجهیزات بازیافت پسماند همکاری داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید