ادوارد اسنودن از جزئیات زندگی شخصی‌اش پرده برداشت

    کد خبر :608643

آژانس امنیت ملی آمریکا در کتابی که اخیرا به رشته تحریر درآورده جزئیاتی از زندگی شخصی‌اش را و این‌که چطور تصمیم گرفت خطر کند و بدل به یکی از سرشناس‌ترین افشاگران تاریخ شود آشکار کرده است.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی تی‌آرتی،‌«ادوارد اسنودن»،افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا، در کتابی که اخیرا به رشته تحریر درآورده جزئیاتی از زندگی شخصی‌اش را و این‌که چطور تصمیم گرفت خطر کند و بدل به یکی از سرشناس‌ترین افشاگران تاریخ شود، آشکار کرده است.

اسنودن که در حال حاضر در روسیه ساکن است، گفت که طی هفت سالی که در این مرکز و آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) مشغول به کار بود، به این نتیجه رسید که جامعه اطلاعاتی آمریکا «قانون اساسی را زیر پا گذاشته» و آزادی همه مردم را به خطر انداخته‌اند و در نتیجه برای افشای این ماجرا به روزنامه‌نگاران روی آورد. وی در این کتاب عنوان کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا برنامه‌ای با نام «اکس کی‌اسکور» را به اجرا درآورده بود که در آن تاریخ فعالیت‌های اینترنتی تمامی مردم آمریکا قابل رصد بود.

اسنودن گفت که در رابطه با این‌که این اطلاعات را در اختیار شریک زندگی‌اش که اکنون با او ازدواج کرده بگذارد، تردید داشت.وی گفت: «نمی‌توانستم به او بگویم که همکارانم در آژانس امنیت ملی می‌توانند فعالیت‌های او را زیر نظر بگیرند و شعرهای عاشقانه‌ای را که برایم می‌فرستد بخوانند.»

اسنودن در ادامه گفت: «نمی‌توانستم به او بگویم که این آژانس به تمامی عکس‌هایی که با تلفن همراهش گرفته دسترسی دارد، نه‌تنها عکس‌های معمولی بلکه حتی حتی عکس‌های خصوصی. نمی‌توانستم به او بگویم که این اطلاعات جمع‌آوری می‌شد. اطلاعات همه مردم جمع‌آوری می‌شد و همه‌چیز به‌منزله تهدیدی از سوی دولت بود: اگر دست از پا خطا کنید، زندگی شخصی‌تان را علیه شما به کار می‌گیریم.»

اسنودن گفت که پیش از آن‌که گروهی از خبرنگاران را در هنگ کنگ گرد هم آورد تا اطلاعات محرمانه این آژانس را در اختیارشان قرار دهد، خود را برای مرگ آماده کرده بود. او پیش از آن‌که برای همیشه از آمریکا خارج شود، حسابش را خالی کرد و موجودی آن را در اختیار شریکش قرار داد و تمام اطلاعات موجود در کامپیوترهایش را پاک کرد.

اسنودن فاش کرد که وی دو سال پیش با «لیندسی میلز» در روسیه ازدواج کرده است.اسنودن گفت که میلز از اکتبر ۲۰۱۴، چند ماه پس از دریافت حق پناهندگی او از روسیه در مقر اقامتش در مسکو به وی پیوسته است. بنا به گفته اسنودن، مراسم ازدواج مخفیانه برگزار شده و ازدواج آنها در دفتر ثبت عقد روسیه ثبت شده است.

این افسر پیشین اطلاعات آمریکا اعتراف کرد که در ابتدای اقامتش در روسیه که به این کشور گریخته بود، ‌احساس تنهایی و انفصال از جهان کرده و بسیار نگران بوده که اطلاعات آمریکا او را تعقیب و تمام تحرکاتش را در مسکو کنترل کند.

وی گفت: «مردی بودم که قدرتمندترین دولت جهان او را تعقیب کرده و می‌خواهد با او برخورد کند».

اسنودن در ادامه افزود:‌ «در حال حاضر با آزادی در مسکو و اطراف آن تردد می‌کنم، سوار مترو می‌شوم، به نمایشگاه‌های هنری و باله می‌روم و با دوستان در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها دیدار کرده و برای آینده‌ام در روسیه برنامه ریزی می‌کنم».

وی در ژوئن ۲۰۱۳ سلسله منابع محرمانه‌ای درباره برنامه‌های جاسوسی مورد استفاده اطلاعات آمریکا را به دو روزنامه «واشنگتن پست» و «گاردین» ارائه داده بود. وی ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو گریخت.

روسیه ابتدا برای مدت یک سال به اسنودن محل اقامت موقت داد به این شرط که فعالیت‌هایش علیه آمریکا را متوقف کند و در آگوست ۲۰۱۴ اقامت سه ساله به وی داد که به حق سفر در کشور روسیه و حتی خارج از این کشور تصریح می‌کرد.

در ماه ژانویه ۲۰۱۷ نیز مسکو حق اقامت اسنودن را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید