طرح فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی در خلیج فارس بدون انگلیس

    کد خبر :608221

دیپلمات ها از تصمیم فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی در خلیج فارس بدون حضور انگلیس خبر داده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، فرانسه در نظر دارد در روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) بار دیگر ایجاد نیرویی برای تامین امنیت کشتیرانی را در خلیج فارس پیگیری کند.

در همین رابطه دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد ۱۵ کشور اروپایی را در پاریس گردهم آورد تا در مورد راه های پیش رو برای ایجاد نیروی تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با یکدیگر گفتگو کنند.

با این حال دیپلمات‌های اروپایی تاکید می کنند که تصمیم دولت جدید انگلیس برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا تلاش‌های دیگر قدرت‌های اروپایی را تحت الشعاع قرار داده است.

یک دیپلمات اروپایی در این مورد گفت: «بسیاری از ما مایل بودیم تا این کار را به دلیل همبستگی اروپایی همراه با بریتانیا انجام دهیم و از فشار حداکثری آمریکا بر ایران جلوگیری کنیم.»

وی می‌افزاید: «اکنون تمام این‌ها متوقف شده است زیرا بریتانیا طرف آمریکا را گرفت.»

رویترز روز گذشته به نقل از دیپلمات های اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که با تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس طرح این اتحادیه برای تامین امنیت کشتی ها در تنگه هرمز به تاخیر افتاده است.

انگلیس و فرانسه در ماه ژوئیه پیشنهاد تشکیل یک نیروی دریایی اروپایی و مستقل از آمریکا را مطرح کردند. این طرح حمایت دانمارک، ایتالیا و اسپانیا را جلب کرد که نگران بودند ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا تنش بین ایران و آمریکا را تشدید خواهد کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت:«بسیاری از ما می خواستیم به خاطر همبستگی اروپایی این ماموریت را با مشارکت بریتانیا انجام دهیم و از پیوستن به کارزار فشار حداکثری آمریکا به ایران پرهیز کنیم. اکنون به دلیل پیوستن بریتانیا به ماموریت آمریکا همه چیز متوقف شده است.»

با توجه به تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، لندن برای تامین امنیت خلیج فارس ابتدا طرفدار طرحی بود که اتحادیه اروپا، ناتو و یا آمریکا مستقیما در آن دخالت نداشته باشند بلکه ائتلافی از همه کشورهای اروپایی از جمله نروژ باشد که عضو اتحادیه اروپا نیست.

فرماندهی ماموریت اروپا در خلیج فارس ممکن است به فرانسه سپرده شود. این کشور در امارات متحده یک پایگاه دریایی دارد.

یک مقام وزارت دفاع فرانسه گفت:«این ماموریت با مشارکت سایر کشورهای اروپایی که حاضرند در یک ماموریت اروپایی شرکت کنند انجام خواهد شد و هدف آن تشکیل ائتلاف علیه ایران نیست.»

ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، نروژ، بلژیک و سوئد ممکن است به این ماموریت بپیوندند. هلند در حال بررسی طرح های فرانسه و آمریکاست ولی به گفته دیپلمات ها بیشتر به طرح فرانسه تمایل دارد.

پیوستن به چنین ماموریتی در برخی از این کشورها از جمله دانمارک و هلند مستلزم تایید پارلمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید