واکنش غریب‌آبادی به اظهارات نماینده عربستان سعودی در شورای حکام

    کد خبر :607569

به دنبال اظهارات غیرمرتبط و گستاخانه سفیر عربستان سعودی در شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران، سفیر و نماینده دائم کشورمان به آن واکنش قاطعی نشان داد.

کاظم غریب آبادی در این باره اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، خواهان بهترین رابطه با کشورهای همسایه خود در خلیج فارس می باشد و از تمامی پیشنهادهای گفتگو و تنش زدا استقبال می کند. ایران، تاکنون پیشنهادات مختلفی را در همین خصوص از جمله ایجاد “مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای” و “امضای معاهده عدم تعرض بین کشورهای منطقه” ارائه کرده است.

وی ادامه داد: این یک حقیقت بسیار ناامید کننده می باشد که برخی کشورهای منطقه، مشخصاً عربستان سعودی و امارات، بقای خود را در تداوم اختلاف، جنگ و تنازع در منطقه می بینند. این کشورهای معدود برای پوشاندن ضعف‌های خود، بر خریدهای تسلیحاتی خود می افزایند و به جای استفاده از پشتوانه حمایت مردمی، بر پشتوانه حمایت کشورهای صادرکننده تسلیحات متکی هستند.

نماینده کشورمان اظهار کرد: از سوی دیگر، عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته ای می باشد. علیرغم اینکه عربستان عضو ان.پی.تی می باشد و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجراء با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز “پروتکل مقادیر کوچک” را در حال اجراء دارد که این کشور را از تعهد پذیرش بازرسی های پادمانی آژانس، استثناء می کند. آژانس، مدل 30 ساله “پروتکل مقادیر کوچک” خود را در سال 2005 به روز رسانی کرد که صلاحیت کشورها را در مقایسه با مدل قبلی آن محدود تر می کند.

به گزارش ایسنا ،وی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم درخواست های مکرر چند ساله آژانس، این مدل جدید کماکان از سوی عربستان پذیرفته نشده است.

غریب آبادی اظهار کرد: متاسفانه، افشاء شده که چنین رفتار غیرمسئولانه عربستان سعودی، با پاداش دولت ترامپ، ذیل رویکرد سودمحور و معامله گرایانه سیاست گذاری خارجی این دولت همراه شد، که انتقال دانش هسته ای به عربستان را طی هفت مرتبه، از جمله در اوایل اکتبر 2018 تصویب کرد. دولت ها بایستی این را برای عربستان سعودی شفاف کنند که جامعه بین المللی هرگونه انحراف را از یک برنامه هسته ای صلح آمیز قبول نخواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید