فسخ یک‌جانبه قرارداد تجهیز کارخانه «ازت» تاجیکستان با چین

    کد خبر :607506

دولت تاجیکستان قرارداد تجهیز و راه اندازی کارخانه «ازت» با یک شرکت چینی را به طور یک‌جانبه فسخ کرد.

تاجیکستان قرارداد تجهیز و راه اندازی کارخانه «ازت» در شهر «لوکند» استان «ختلان» این کشور توسط شرکت «هینان جون یا» چینی را به طور یکجانبه فسخ کرد.

دلیل فسخ قرارداد را مقامات ذیربط تاجیکستان عدم عمل شرکت «هینان جون یا» چینی به تعهدات خود می‌دانند.

«عیدمت عبدالله اف» رئیس شرکت «ازت» تاجیکستان در صحبت با رسانه‌های این کشور اظهار داشت: طبق توافق نامه قرار بوده است چینی‌ها این کارخانه را در 2 مرحله راه اندازی می‌کردند، اما بنابر عدم سرمایه گذاری طرف چینی این کار انجام نشده است.

وی در ادامه عدم آغاز ساخت این کارخانه را دلیل اصلی فسخ یک‌جانبه قرارداد از سوی تاجیکستان عنوان کرد.

تاجیکستان در ماه نوامبر سال 2016 میلادی با این شرکت چینی در مورد فعالیت کارخانه تولید کودهای معدنی ازت قرارداد بسته بود که طبق توافقنامه شرکت هینان جون یا باید طی یک سال‌ونیم مرحله اول این کارخانه را با ظرفیت تولید 120 هزار تن کود معدنی آمونیاک و 200 هزار تن اوره به اتمام می‌رساند.

با گذشت 3 سال باید مرحله دوم این طرح انجام می‌شد و تولید آمونیاک به 300 هزار تن و اوره تا 500 هزار تن افزایش می‌یافت.

بنابراین توافقنامه 6 سال بعد از راه اندازی این کارخانه قرار بود 70 درصد درآمد این کارخانه به شرکت چینی و 30 درصد مابقی به طرف تاجیکی تعلق داشته باشد.

شرکت چینی زمانی برای احداث کارخانه ازت وارد تاجیکستان شد که روابط میان این کشور و ازبکستان سرد و «تاشکند» به «دوشنبه» گاز طبیعی نمی فروخت.

قرار بود این شرکت با نصب تجیهزات لازم از زغال سنگ گاز تولید و کارخانه را فعال کند.

اما بعد از بهبودی روابط میان تاجیکستان و ازبکستان امکان دریافت گاز ازبک برای طرف تاجیکی دوباره فراهم شد و عدم از سرگیری احداث این کارخانه با گاز ازبکی مرتبط است و بنابر اظهارات مقامات ذیربط تاجیک این مسئله اگرچه تا به حال حل نشده اما در دست بررسی قرار دارد.

کارخانه «ازت» تاجیکستان که در 11 سال اخیر از فعالیت بازمانده در سال 1967 میلادی در دوران حکومت نظام شوروی با هدف تامین نیاز کشاورزان تاجیک به کودهای معدنی احداث شده و یک پایه اصلی اقتصاد کشاورزی این کشور به شمار می‌رود زیرا با عدم فعالیت این کارخانه تاجیکستان مجبور است با قیمت گران کودهای معدنی را از خارج از جمله ازبکستان و روسیه وارد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید