ونزوئلا به فعال شدن پیمان نظامی کشورهای آمریکایی واکنش نشان داد

    کد خبر :607391

ونزوئلا به اقدام آمریکا در فعال کردن پیمان نظامی کشورهای قاره آمریکا واکنش نشان داد و آن را میراث استعمارگری واشنگتن عنوان کرد.

«خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا به اقدام آمریکا در فعال کردن پیمان نظامی کشورهای قاره آمریکا واکنش نشان داد.

آریزا در این ارتباط گفت: فعال کردن پیمان نظامی کشورهای آمریکایی «میراث شرم آور استعمارگری نو در آمریکای لاتین» است.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین فعال کردن پیمان نظامی کشورهای آمریکایی موسوم به تیار را مربوط به دوران جنگ سرد عنوان کرد که «به دلایل ایدئولوژیکی برای مشروعیت بخشیدن به مداخله نظامی در آمریکای لاتین» نگارش و تهیه شده بود.

خورخه آریزا در ادامه گفت: دردآور است که کشورهایی که مورد حمله ارتش آمریکا قرار گرفته‌اند و روستاهای آنها از طریق پیمان تیار به غارت درآمد، امروز همان جنایت را علیه یک کشور برادر مورد تأیید قرار می‌دهند.

پیمان نظامی کشورهای آمریکایی یا تیار به توافقنامه دفاع نظامی دوجانبه اشاره دارد که زمینه را برای مداخله خارجی فراهم می‌کند.

با این حال «کارلوس تروجیلو» نماینده آمریکا در سازمان کشورهای آمریکایی تاکید کرده که تیار با هدف استفاده از نیروی نظامی فعال نشده است.

لازم به ذکر است که روز گذشته واشنگتن در ادامه تلاش‌ها برای سرنگونی دولت منتخب مادورو در ونزوئلا و در ادامه حمایت‌ها از مخالفان، به پیمان نظامی کشورهای آمریکایی یا تیار اشاره کرد تا به گفته برخی کارشناسان زمینه برای مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا ایجاد شود.

این در حالی است که پیش از این کاخ سفید با وجود حمایت از خوان گوایدو، سرکرده شورشیان و مخالفان دولت ونزوئلا اما اقدام نظامی در این کشور آمریکای لاتین را رد کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید