رابطه بیش‌فعالی کودکان با اضطراب مادران

    کد خبر :607335

محققان اظهار کردند: کودکانی که مادر آنها در دوران بارداری و کودکی مضطرب است، دو برابر بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به بیش‌فعالی را دارند.

نتایج مطالعه جدید محققان در انگلستان حاکی از آن است مادرانی که در دوران بارداری و پنج سال اول زندگی کودک خود مضطرب هستند، کودکشان دو برابر بیشتر از دیگران با علائم بیش‌فعالی مواجه می‌شوند.

محققان، این بررسی را در بین بیش از ۳۰۰۰ کودک انجام دادند و مدت زمان طولانی انجام این پروژه به آنها، این امکان را داد تا دریابند که چگونه وضعیت سلامتی کودکان، هنگام بزرگسالی تغییر می‌کند.

نتایج این بررسی نشان داد استرس‌هایی که مادر تجربه می‌کند، می‌تواند یک نسل بعد در فرزندش بروز کند.

لازم به ذکر است که همه مادران، افزایش استرس در دوران بارداری را تجربه می‌کنند.

پژوهشگران، بیش از ۸۷۰۰ مادر با علائم اضطراب در دوران بارداری و پنج سال اول زندگی فرزندشان در این مطالعه را بررسی کردند. سطح این اضطراب‌ها به سه دسته بالا، متوسط و پایین طبقه‌بندی می‌شود.

زمانی که فرزندان مادران مضطرب به سن هشت سالگی رسیدند محققان دریافتند که بین آنها با سایرین تفاوتی نیست، اما زمانی‌که به سن ۱۶ سالگی رسیدند، تفاوت معناداری در علائم بیش‌فعالی از خود نشان دادند.

مادرانی که اضطراب متوسط تا زیاد داشتند، فرزندان آنها در سن ۱۶ سالگی دو برابر بیشتر از کسانی که مادران آنها اضطراب کمتر داشتند، علائم بیش‌فعالی را نشان دادند.

البته نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد که علائم اضطراب دوران بارداری و اوایل زندگی منجر به افزایش بیش‌فعالی می‌شود، بلکه عوامل دیگری مانند ژنتیک، موارد بیولوژیکی یا محیطی هم در این موضوع نقش دارند.

این مطالعه اولین بررسی در این زمینه است و برای دریافت نتایج دقیق نیاز به مطالعه بیشتری است.

اختلال کم‌توجهی یا بیش‌فعالی، شایع‌ترین اختلال در سنین کودکی و بلوغ است. در این اختلال، معمولا فرد توانایی دقت و تمرکز روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالایی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید