چرا ترامپ برای پیوستن به «گروه نرماندی» تمایل پیدا کرده است؟

    کد خبر :607334

به عقیده کارشناسان، ابراز علاقه مقامات آمریکایی درباره امکان پیوستن به مذاکرات رهبران گروه نرماندی، به خاطر تمایل ترامپ برای بدست آوردن حداقل «یک پیروزی کوچک» در اروپا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: آمریکا ممکن است به گروه چهارجانبه نرماندی (شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) بپیوندند. این مسئله‌ای است که چند روز قبل “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری این کشور به آن اذعان کرد که گویای تجدید نظر و تغییر موضع گیری واشنگتن در این رابطه است.

“ویلیام تیلر” نماینده موقت وزارت خارجه آمریکا در امور اوکراین هم در مصاحبه با رادیو «صدای آمریکا» شروط گسترش ترکیب مذاکرات نرماندی برای حل و فصل مناقشه را برشمرد.

وی گفت: «”ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین و دیگر مقامات کی‌یف اعلام کرده‌اند که اگر گروه نرماندی در ترکیب کنونی نتیجه بخش نباشد، آنها امکان درخواست از آمریکا و انگلیس برای پیوستن به این گروه را بررسی می کنند. البته تا جایی که من مطلع هستم، هنوز درخواست رسمی در این رابطه به واشنگتن ارسال نشده است.»

این مقام آمریکایی با یادآوری اینکه دولت جدید اوکراین علاقه زیادی به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه دونباس دارد و این تمایل می‌تواند وضعیت را تغییر دهد، افزود: «گروه نرماندی پنج سال است که موجودیت دارد و اگر این گروه بتواند به حل و فصل اوضاع کمک کند که عالیست. ولی اگر نتیجه‌ای به دست نیاید، من فکر می کنم که مشارکت آمریکا و انگلیس در مذاکرات موثر باشد، اگر اعضای دیگر این گروه چنین مسئله‌ای را درخواست کنند.»

به گفته وی، مقامات واشنگتن و لندن علاقه‌مند به کمک به حل فصل اوضاع در اوکراین و یافتن راه حل صلح جویانه برای مناقشه دونباس هستند و این مسئله ای است که اخیراً در سفر جان بولتون (مشاور سابق رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی) به کی‌یف و مذاکراتش با تیم زلنسکی مورد بررسی قرار گرفت.

اظهارات جان بولتون در این سفر به گونه‌ای بود که وی اوضاع را گسترده تر در نظر گرفته و نه تنها از حل و فصل مناقشه اوکراین صحبت کرده، بلکه در مجموع بر نقش روسیه و آمریکا در اوضاع اروپا صحبت کرد. وی یادآور شده بود که گروه نرماندی، اگر همه طرفین شرکت کننده در آن بخواهند، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و آمریکا خوشحال خواهد بود تا در صورت مثبت بودن این مسئله، به جمع آنها بپیوندد.

بعد از چند روز پس از این سخنان، رسانه‌های گروهی آمریکایی نیز خبر دادند که دونالد ترامپ هم ارزیابی مثبتی در این باره دارد. رئیس جمهروی آمریکا گفته است: «این حقیقت که تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین تحقق پیدا کرده، اقدام بسیار بزرگ و مثبتی است و اگر لازم باشد من نیز در مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه دونباس شرکت خواهم کرد.»

به گفته ویلیام تیلر، دونالد ترامپ ممکن است این موضوع را با رئیس جمهوری اوکراین که قرار است برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند، مورد بررسی قرار دهد. وی یادآور شد که مسئله اجرای دقیق اصلاحات داخلی در اوکراین، ازجمله اقدامات برای مبارزه با فساد مالی و همچنین کمک‌های آمریکا به مسئله تامین امنیت اوکراین هم از جمله دیگر موضوعات مورد مذاکره رهبران دو کشور خواهد بود.

مقامات اوکراینی به این مسئله توجه کرده‌اند که دولت آمریکا علاقه مند است تا به صورت غیرمستقیم در مذاکرات نرماندی شرکت کند و این مشارکت را در رایزنی‌های خود با شرکای اروپایی، یعنی آلمان و فرانسه محدود سازد.

آمریکا مایل است فقط در نتیجه مثبت مذاکرات گروه نرماندی مشارکت کند

به عقیده برخی کارشناسان، واشنگتن حاضر است در صورت شکست برلین و پاریس در به نتیجه رساندن مذاکرات نرماندی، به اصطلاح «وارد شده، همه مسائل را حل کند و خارج شود». چنین روند اوضاعی یک پیروزی کوچک متقاعد کننده برای آمریکا در قاره اروپا خواهد بود که برای دونالد ترامپ در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

“نیکلای بیلسکوف” معاون مدیر موسسه سیاست جهانی در کی‌یف یادآور شده که اوکراین به کمک آمریکا نیازمند است. ولی احتمال شرکت مستقیم ترامپ در مذاکرات بین پوتین، زلنسکی، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون چندان زیاد نیست.

به عقیده وی، ترامپ بیشتر مایل است تا در موازات مذاکرات اصلی بین شرکت کنندگان در گروه نرماندی قرار داشته باشد و خود بر سر میز مذاکرات چهارجانبه ننشیند. آمریکایی‌ها حاضرند تنها زمانی که شانس نتیجه بخش بودن مذاکرات چهارجانبه وجود داشته باشد، به این گروه بپیوندند تا خود را در موفقیت به دست آمده شریک کنند.

به گزارش تسنیم ،به عقیده این کارشناس، رئیس جمهوری اوکراین نیز منتظر خواهند ماند تا اگر نشست سران گروه نرماندی که قرار است به زودی برگزار شود، نتیجه بخش نباشد در آن صورت رسماً از آمریکا بخواهد تا به این مذاکرات بپیوندند.

شرط روسیه برای برگزاری نشست سران “گروه نرماندی”

لازم به یادآوری است، به گفته برخی منابع نشست رهبران کشورهای عضو گروه “نرماندی” برای حل و فصل مناقشه دونباس، احتمالاً تا آخر ماه اکتبر (اواخر مهر ماه-اوایل آبان) برگزار خواهد شد. بر اساس این اطلاعات، همه طرفین به کاهش درگیری‌ها در خطوط تماس در منطقه اذعان داشته و تحقق تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین را علامت مثبتی برای از سرگیری گفت‌وگوهای سازنده می‌دانند.

“امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه اخیراً ابراز تمایل کرده بود که نشست سران گروه نرماندی می‌تواند در همین ماه سپتامبر در پاریس برگزار شود. روسیه مخالفتی با ازسرگیری این مذاکرات با حضور رئیس جمهوری جدید اوکراین ندارد، ولی به عقیده مقامات مسکو، کی‌یف باید نشان دهد که آمادگی کار همراه با نتیجه و اجرای توافقات را دارد و زلنسکی، برخلاف رئیس جمهوری سابق اوکراین، می تواند به وعده‌های خود پایبند بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید