تأیید ضمنی هدست واقعیت افزوده اپل در یک اسکرین‌شات

    کد خبر :607193

یکی از برنامه‌نویسان iOS اسکرین‌شاتی در توییتر خود منتشر کرده است که شاید بتوان آن را اولین تأیید ضمنی هدست واقعیت افزوده‌ی اپل توسط این شرکت دانست.

همه می‌دانند که اپل آرام و بی‌سروصدا مشغول ساختن یک هدست واقعیت افزوده است. طی سال‌های گذشته، اپل چندین‌بار اقدام به استخدام افراد متخصص در این زمینه و تلاش برای ثبت پتنت و صحبت درباره‌ی این موضوع کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، واقعیت افزوده را ایده‌ای هم‌تراز با گوشی‌های هوشمند نامیده است و طبق گزارش‌ها، سال ۲۰۱۷ حدود هزار مهندس در اپل روی این فناوری کار می‌کردند.

حال، با وجود شایعاتی که مبنی‌بر آماده‌شدن اپل برای تولید هدست واقعیت افزوده طی این سال‌ها به گوش می‌رسید (خبرگزاری‌هایی مانند بلومبرگ و CNET و حتی مینگ‌چی کوو، تحلیلگر معتمد اپل نیز همگی عزم اپل برای تولید این محصول در سال ۲۰۱۹ و عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرده بودند)، هیچ خبری از جانب اپل در این خصوص اعلام نشده بود تا به امروز که سرانجام، آنچه به‌نظر تأیید ضمنی این شرکت درباره‌ی تست یک هدست واقعیت افزوده (AR) در این شرکت است، در توییتر یک برنامه‌نویس iOS به اشتراک گذاشته شد.

سندی که تست هدست واقعیت افزوده‌ی اپل را به‌صورت ضمنی تأیید می‌کند، اسکرین‌شاتی است که استیو تروستون اسمیت، بلاگر قابل‌اعتمادی که اخبار درزیافته‌ی اپل را پوشش می‌دهد، در توییتر خود منتشر کرد:به‌نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های Stereo AR، نوعی فرمت نرم‌افزاری هستند که در صورت داشتن سطح دسترسی، می‌توانید آن را وارد بسته‌های نرم‌افزاری iOS خود کنید. می‌توان تصور کرد که وقتی هدست اپل به آن متصل شود، نوعی داشبورد در اختیار خواهد داشت که اپلیکیشن‌های Stereo AR موجود در دستگاه را به شما نشان می‌دهد (مانند CarPlay).

او در توییت دیگری نوشت:یک فایل readme همراه‌با iOS 13 GM منتشر می‌شود که نشان می‌دهد، کارمندان چگونه می‌توانند اپلیکیشن‌های Stereo AR را در صورت دسترسی‌نداشتن به هدست‌های اپل، روی آیفون اجرا کنند.

استاربرد (StarBoard) یا گارتا (Garta)؛ اگر شایعات مربوط‌به هدست واقعیت افزوده‌ی اپل را با دقت دنبال کرده باشید، حتما تاکنون این کدنیم‌ها به گوش‌تان خورده است؛ شاید این اسامی را هم شنیده باشید: Luck ،Franc و HoloKit. طبق گزارش‌های منتشرشده توسط 9to5Mac و MacRumors، تمامی این اسامی همین اواخر در بیلدهای داخلی iOS 13 به‌کار رفته‌اند. اما اکنون، تروستون اسمیت و گیلهرما رمبو (Guilherme Rambo) از خبرگزاری 9to5Mac اعلام کرده‌اند، تا حدی توانسته‌اند به نسخه‌ی بتای نیمه عمومی، ویژه‌ی توسعه‌دهندگان و مسترهای iOS 13 دست یابند.

اسکرین‌شاتی که تروستون اسمیت در توییتر خود منتشر کرده، تقریبا همه‌چیز را به‌خوبی بیان می‌کند: اپل مشغول آزمایش دستگاهی درون‌سازمانی به نام «Garta» است و اگر تمایل داشته باشید اپلیکیشن‌های Stereo AR خود را با آن دستگاه آزمایش کنید، باید آن‌ها را در حالت «هشدار» قرار بدهید تا بتواند «اعوجاج‌های» متفاوتی را درمقایسه‌با زمانی‌که برنامه در حالت «held» قرار دارد، روی آن اعمال کند. این بدان معنی است که گارتا، یک هدست واقعیت افزوده‌ی استریوسکوپی است؛ چرا که شما می‌توانید آن را بپوشید و طوری تنظیم کنید که یک اپلیکیشن واقعیت افزوده بتواند خود را با لنزهایی که جلوی چشمان شما قرار دارند، تطابق بدهد (هدست‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) معمولا خود را طوری با «نمایش‌های» گرافیکی کامپیوتری سازگار می‌کنند تا ضمن استفاده از کمترین توان پردازشی ممکن، تمام دامنه‌ی دید کاربر را نیز فرا بگیرند).

تروستون اسمیت در توییت دیگری گفته است ظاهرا، کد iOS 13 به یک کنترلگر بازی هم اشاره می‌کند که شاید در کنار این اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد:همچنین، فریم‌ورک GameController در iOS 13 دارای یک پروفایل ویژه‌ی بازی برای دستگاه‌هایی است که قرار است در زمان استفاده از اپلیکیشن‌های Stereo AR به کار گرفته شوند. پروفایل کنترلگر دارای یک صفحه‌کلید کلیکی، دکمه‌ی ماشه و دکمه‌ی سیستم (home) است. کنترلگر دستی برای هدست اپل؟

هنوز معلوم نیست که جاه‌طلبی‌های اپل تا کجا ادامه دارد. فرقی نمی‌کند موضوع صحبت چه باشد: عینک‌های افسانه‌ای اپل، هدست‌های مستقل AR + VR با وضوح تصویر 8K که CNET در سال ۲۰۱۸ از آن صحبت کرده بود، یا شاید هر موضوع دیگری که از جذابیت کمتری برخوردار باشد. به‌تازگی، مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، پیش‌بینی کرده که اولین محصولی که اپل در اولین فرصت معرفی می‌کند، چیزی بیشتر از صرفا لوازم جانبی یک آیفون است. این گفته در توافق با ایده‌ی اپلیکیشن‌هایی است که دارای هر دو حالت «پوشیدنی» و «نگه‌داشتنی» هستند. حتی شاید همان محصولی باشد که رمبو گزارشی از آن منتشر کرده است. گزارش رمبو حاکی از آن بود که این کدنیم‌ها به چیزی شبیه‌به Samsung Gear VR یا Google’s Cardboard اشاره می‌کند؛ دستگاه جذابی که شاید گاهی‌ اوقات از آن خارج و وارد گوشی همراه‌تان بشوید. شاید این نشان دهد که اپل نمی‌خواهد دستگاه تست‌شده‌ی خود را تنها در آرشیو نگه دارد، چرا که تیم کوک به‌صورت علنی گفته بود، اپل تا زمانی‌که نتواند «یک تجربه‌ی عالی» را رقم بزند، هیچ محصول واقعیت افزوده‌ای را روانه‌ی بازار نخواهد کرد.

او معتقد بود که با مفاهیم موجود، امکان دست‌یافتن به چنین تجربه‌ای مهیا نیست. اکنون، این اسکرین‌شات‌ها را می‌توان صریح‌ترین نشانه‌ای (هرچند هنوز تأیید نشده‌اند) دانست مبنی‌بر اینکه اپل واقعا مشغول کار روی یک هدست واقعیت افزوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید