جزئیاتی از طرح مکرون در مورد ایران/درخواست جدید القاعده برای انجام حملات انتحاری در آمریکا/ واکنش سوریه به اظهارات نتانیاهو درباره اشغال برخی مناطق کرانه باختری/ سرنگونی یک پهپاد از سوی حشدالشعبی

    کد خبر :607182

درخواست جدید القاعده برای انجام حملات انتحاری در آمریکا، واکنش سوریه به اظهارات نتانیاهو درباره اشغال برخی مناطق کرانه باختری و سرنگونی یک پهپاد از سوی حشدالشعبی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیاتی از طرح مکرون در مورد ایران نیز اشاره کرد.

نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

در شرایطی که پیش از این، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

منظور منابع دیلی‌بیست از بازگشت ایران به پایبندی به برجام، احتمالا لغو گام‌هایی است که ایران یک‌سال پس از خروج واشنگتن از برجام برداشته است. ایران تاکنون در سه گام برخی تعهدات هسته‌ای خود را بر اساس بندهای 26 و 36 برجام کاهش داده که آخرین آنها لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای بود.

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: «منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل مدنظر دارد.»

تکرار ادعای تمایل ترامپ به دیدار با رئیس‌جمهور ایران در شرایطی طی روزهای اخیر صورت گرفته که تهران تاکید دارد با چنین دیداری موافق نیست.

روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر با رئیس‌جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که «از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.»

دیلی‌بیست توضیح بیشتری در خصوص آنچه لزوم تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه خوانده، ارائه نکرده است. این نشریه همچنین می‌گوید سخنگویان وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در خصوص آنچه منابع آن گفته‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

امانوئل ماکرون در شرایطی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند که فرانسه در گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به‌عنوان دارنده نقش پلیس بد شناخته شده بود. تحلیل‌گران، آینده طرح ماکرون و امکان موفقیت آن را مبهم ارزیابی می‌کنند.

درخواست جدید القاعده برای انجام حملات انتحاری در آمریکا

همزمان با هجدهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، «ایمن الظواهری»، رهبر گروه تروریستی القاعده خواستار انجام حملات انتحاری و مسلحانه در آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی شد.

در همین ارتباط سرکرده این گروه تروریستی با انتشار بیانیه‌ای از حامیان و طرفداران خود خواسته است تا با انجام این حملات به دولت‌های غربی پاسخ دهند.

انتشار این بیانیه از سوی گروه تروریستی القاعده همزمان با سالگرد انجام حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ صورت گرفته است.

واکنش سوریه به اظهارات نتانیاهو درباره اشغال برخی مناطق کرانه باختری

دمشق، اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عزم خود برای الحاق مناطقی در کرانه باختری به رژیم اشغالگر را به شدت محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد گزینه مقاومت و ایستادگی تنها گزینه برای حفظ حقوق عربی و دفاع از حال و آینده امت اسلام است.

این بیانیه آورده است اظهارات نتانیاهو در چارچوب ماهیت توسعه طلبانه رژیم اشغالگر بیان شده و گام جدیدی در تجاوزگری به حقوق ملت فلسطین و تلاش‌ها برای از بین بردن مسئله آن است.

این بیانیه با تاکید بر حمایت کامل سوریه از ملت فلسطین در مبارزه برای بازپس گیری حقوق مشروع و آزادسازی سرزمینش، وضعیت آشفته عربی را از عوامل ادامه تجاوزگری رژیم اشغالگر علیه جهان عرب دانسته است.

به گزارش تابناک، در این بیانیه آمده است برخی اعراب که عادی سازی رایگان روابط با اشغالگران را تبلیغ می‌کنند، در رفتارهای اشغالگران مسئولیت تاریخی دارند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک تجمع انتخاباتی اعلام کرد که درصورتی پیروزی در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی حاکمیت «اسرائیل» بر منطقه غور اردن و شمال بحر المیت را به رسمیت خواهد شناخت.

سرنگونی یک پهپاد از سوی حشدالشعبی

تیپ ۲۶ الحشد الشعبی عراق چهارشنبه شب اعلام کرد که موفق به انهدام یک پرنده مهاجم در آسمان استان دیاله شده است.

در بیانیه الحشد الشعبی آمده است: «تیم فنی وابسته به تیپ ۲۶ الحشد الشعبی حاضر در منطقه “کنعان” استان دیاله چهارشنبه توانست یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را که قصد حمله به نیروهای ارتش عراق داشت، سرنگون کند».

الحشد الشعبی گفته است تیم مذکور به محض مشاهده این پهپاد، با استفاده از تجهیزات لازمی که در اختیار داشت، آن را هدف گرفته و ساقط کرده است.

به گفته الحشد الشعبی، پرنده مهاجم به منظور شناسایی نیروهای ارتش عراق و پس از آن، حمله به این نیروها در روزهای آتی در استان دیاله (شرق) به پرواز درآمده بود.

طی ماه‌های گذشته، چند مقر و انبار مهمات نیروهای الحشد العشبی هدف حملات هوایی ناشناس قرار گرفت که بر اثر آن شماری از این نیروها زخمی یا شهید شدند. رژیم صهیونیستی تلویحاً به دست داشتن در این حملات اعتراف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید