وداع با نویسنده «گاو خشمگین»؛

ماردیک مارتین فیلمنامه‌نویس اسکورسیزی درگذشت

    کد خبر :607138

فیلمنامه‌نویس فیلم‌های تحسین شده‌ای چون «گاو خشمگین» و «خیابان‌های پایین شهر» در ۸۲ سالگی درگذشت.

ماردیک مارتین فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «گاو خشمگین»، «خیابان‌های پایین شهر» و «نیویورک نیویورک» مارتین اسکورسیزی در ۸۲ سالگی درگذشت.

این فیلمنامه‌نویس دیروز در لس‌آنجلس درگذشت.

وی از خانواده‌ای آمریکایی در ایران متولد شده و در عراق بزرگ شده بود و همانجا وقتی یک نوجوان بود به عنوان توزیع‌کننده فیلم کار کرده بود. وی بعد راهی آمریکا شد و در رشته اقتصای در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و بعد جذب سینما شد و سال ۱۹۶۱ با ملاقات با اسکورسیزی به این مسیر وارد شد. او به زودی در یکی از فیلم‌های اولیه اسکورسیزی که فیلم کوتاهی با عنوان «چه کسی به در من می‌زند؟» و مستند «آمریکایی‌های ایتالیایی» همکاری کرد.

مارتین سال ۱۹۷۳ در همکاری با اسکورسیزی فیلمنامه «خیابان‌های پایین شهر» را نوشت و بعد با همکاری یکدیگر «نیویورک، نیویورک» را نوشتند. پس از نقل مکان کردن به هالیوود وی با چارتوف وینکلر همکاری کرد و فیلمنامه «والنتینو» را برای کن راسل نوشت.

گرچه فیلم «آخرین والس» اسکورسیزی در سال ۱۹۷۸ یک فیلم مستند درباره آخرین کنسرت یک گروه موسیقی بود، اما مارتین در نوشتن فیلمنامه آن با اسکورسیزی همکاری کرد و همین کار را برای مستند «پسر آمریکایی: پرونده استیون پرنس» نیز انجام داد.

برای فیلم «گاو خشمگین» در سال ۱۹۸۰، مارتین یک سال و نیم را صرف تحقیق درباره زندگی بوکسور جیک لاموتا کرد و فیلمنامه را با پل شرایدر نوشت و برای آن نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد. وی سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای گفته بود دنیرو دوست داشت فیلم ساخته شود اما مارتی (اسکورسیزی) دوست نداشت زیرا از بوکس متنفر بود.

آخرین فیلمنامه‌ای که او نوشت برای فاتح آکین در سال ۲۰۱۴ برای فیلم «برش» بود.

مستندی درباره زندگی وی با عنوان «ماردیک: بغداد تا هالیوود» سال ۲۰۰۸ ساخته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید