ضرورت توجه به نقش شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی‌های محیط‌ زیستی

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۲۹
    کد خبر :606679

پژوهشگر دوره دکتری رشته برنامه­‌ریزی محیط‌ زیست دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت توجه به نقش شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی‌های مشارکت‌محور در خصوص محیط‌ زیست گفت: در کشور ما ایران، شهرداری‌ها به عنوان متولیان برنامه‌ریزی شهری باید در برنامه‌ریزی مشارکت‌محور مردمی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

سید علی علوی نائینی  با انتقاد از مغفول ماندن توجه به برنامه‌ریزی هوشمند مشارکت‌محور در جهت کاهش اثرات گرمایش زمین توسط شهرداری­های کلان‌شهرها اظهارکرد: گرمایش جهانی سبب تغییر در رفتار بارش‌ها، افزایش دما و کاهش میزان منابع آب می‌شود و از سوی دیگر با ایجاد تغییر در رفتار بارش‌ها به ایجاد بارش‌های یکباره در مدت زمان کم و در نهایت وقوع سیلاب منجر می‌شود.

وی ادامه داد: گرمایش و افزایش دمای زمین سبب ذوب برف‌های بالادست حوضه‌های آبریز نیز می‌شود که این امر تشدید سیلاب­‌های شهری را به دنبال دارد.

این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی سوانح طبیعی دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان این‌که پدیده تغییر اقلیم به‌طور عمده بر اثر فعالیت‌های انسانی اعم از فعالیت‌های صنعتی، حمل و نقل، ساخت و سازهای شهری و تغییرات کاربری اراضی اتفاق می­‌افتد،گفت: از این‌رو با توجه به نقش مردم و به‌طور کلی دولت‌ها در افزایش اثرات ناشی از تغییر اقلیم انتظار می‌رود، برنامه‌های جدی در جهت کاهش این اثرات اجرا شود.

علوی نائینی خاطرنشان کرد: آنچه در این امر مهم به نظر می‌رسد، توجه به نقش مشارکتی مردم است بنابراین به نظر می‌رسد شهرداری‌ها باید در این خصوص نقش موثر و مهمی ایفا کنند.

این عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: ایجاد همبستگی بیش­تر میان دو حوزه حمل و نقل و آمایش سرزمین، انتخاب‌ هوشمندانه برنامه‌های سفر، ارتقای فرهنگ پیاده‌روی، ترویج استراتژی‌های توسعه پایدار، اعمال سختگیری­‌های شدیدتر نسبت به اجرای قانون محدودیت‌ سرعت، توسعه نرم­‌افزارهای مسیریاب، ایجاد ساختار شهری مناسب برای تسهیل سفرها و سرمایه‌گذاری برای تغییر در رفتار سفرها جزو اقدامات مهم حمایتی شهرداری‌ها در جهت کاهش آلاینده‌های هوا و در نتیجه مقابله با اثرات سوء تغییر اقلیم برشمرده می­‌شوند که همه این برنامه­‌ها به مشارکت زیاد مردمی نیاز دارند.

این عضو انجمن علمی مدیریت بحران ایران افزود: آن­چه مهم به نظر می‌رسد اهمیت نقش افراد جامعه در جهت‌دهی به سیاست­‌ها و برنامه­‌ریزی­های شهری است چون در اعمال سیاست‌های رفتاری و اجتماعی، مردم به عنوان بازیگران اصلی در جهت‌دهی به این رفتارها ایفای نقش می‌کنند همچنین در اعمال سیاست­‌های فنی و تکنولوژیک نیز اگر حمایت و استقبال مردم نباشد، این سیاست­‌ها که نیازمند پشتوانه‌های مادی و معنوی دولت و مردم هستند، با شکست رو به رو می­‌شوند.

این مهندس سوانح طبیعی افزود: از دیگر اقداماتی که شهرداری‌ها باید مد نظر داشته باشند، ایجاد و توسعه سیستم‌های مدیریت هوشمند شهری است که با ایجاد این سیستم­‌ها تا حد زیادی می‌توان مصرف سوخت­‌های فسیلی و منابع آب را کاهش داد.

علوی نائینی یادآور شد: به نظر می‌رسد شهرداری‌ها باید در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه به مدیریت هوشمند شهری با نگرش مشارکتی مردم‌محور را در اولویت کاری خود قرار دهند و برنامه‌ریزی هوشمند شهری از منظر اقلیمی را به مثابه یک ابزار پایدار با هدف توسعه اقتصادی و با تأکید بر شهرهای کم کربن و تاب‌آور اقلیمی در چارچوب اهداف توسعه پایدار به کار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید