نزدیک شدن نرخ نیما به بازار آزاد، عامل افزایش محصولات در شرکت‌های کالا محور

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۳۰
    کد خبر :606672

یک کارشناس بازار در خصوص تاثیر نرخ دلار بر کالاها توضیح داد و جنگ تجاری آمریکا و چین مانعی برای برای رشد بیشتر قیمت‌های جهانی دانست.

امیر تقی خان تجریشی یکی از کارشناسان بازار سرمایه، درباره استقبال سهامداران از بازار با احتمال حذف دلار دولتی اظهار کرد:

موضوعی که اغلب سهامداران از آن استقبال کردند، نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد بود. هرچند این نکته باعث شد تا بهای تمام‌شده محصولات شرکت‌های کالامحور افزایش پیدا کند، اما قیمت فروش هم کمی بالا رفت. در این روند، بسیاری از صنایع، مانند: معدنی، فلزی و پتروشیمی منتفع شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛وی افزود: صنایعی که دلار دولتی می‌گرفتند، صنایع غذایی و دارویی بودند، زیرا برای این شرکت‌ها امکان صادرات وجود داشت و می‌توانستند نسبت به دریافت ارز آزاد اقدام کنند. بنابراین ارز دولتی برای این صنایع جذابیت زیادی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با حذف دلار دولتی، تصور بازار این است که با وجود بالا رفتن قیمت مواد اولیه باز هم صنایع دارویی و غذایی از دو جهت سود می‌کنند. یکی اینکه مواد اولیه موجود آنها با دلار ۴هزار ۲۰۰ تومان خریداری شده که حالا می‌توانند آن را آزاد بفروشند و به دلیل فروش با قیمت آزاد سود می‌کنند.

تقی خان تجریشی تصریح کرد: اگر بخواهیم نسبت رشد شاخص کل و شاخص هم وزن را با یکدیگر مقایسه کنیم، این نسبت معمولا به میانگین خود بر می‌گردد و به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به اینکه کوچکترها رشد بسیار خوبی داشته‌اند، یا باید سهام شرکت‌های بزرگ هم به همان نسبت رشد کند و یا اینکه سهام شرکت‌های کوچکی که رشد زیادی داشتند، اصلاح صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که قیمت‌های جهانی رشد خاصی نداشت جنگ تجاری چین و آمریکا بوده و تجربه ثابت کرده که هر چقدر این جنگ بالا می‌گیرد، طرفین کوتاه آمده و با مذاکره مشکلات را حل می‌کنند.

تجریشی گفت: کاهش قیمت‌های جهانی به طور متوسط حدود ۵ درصد و درمجموع زیر ۱۰ درصد بوده است. در حالیکه متوسط نرخ تسعیر ارز شرکت‌های کالامحور حدود ۱۵ درصد بود. به این ترتیب آنها توانسته‌اند با نرخ بالاتری کالاهای خود را بفروشند؛ بنابراین برآیند این جریان برای این شرکت‌ها مثبت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید