کاهش تورم در سوئد و فنلاند

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
    کد خبر :606576

نرخ تورم سوئد به کمترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسید.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، در ۱۲ ماه منتهی به ماه اوت، نرخ تورم سوئد با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است، کمترین نرخ تورم دوازده ماهه ثبت شده در سوئد از مارس سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، در بین بخش‌های مختلف، تورم بخش لوازم منزل از ۲.۴ درصد ماه ژوئیه به ۲.۲ درصد در ماه اوت، رستوران و هتلداری از ۳.۲ درصد به ۲.۳ درصد، مبلمان از ۱.۵ درصد به ۰.۳ درصد و نوشیدنی از ۳.۸ درصد به ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه سوئد نیز ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۸ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه ژوئیه است. متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۴۸ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۸۰ با ۱۵.۵ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۱.۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم فنلاند در ۱۲ ماه منتهی به اوت با ۰.۲ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است. تورم در بخش نوشیدنی از ۱.۱ درصد در ماه ژوئیه به ۰.۷ درصد در ماه اوت کاهش یافته است و رستوران و هتلداری با کاهش از ۲.۱ درصد به ۱ درصد و لوازم منزل از ۱ درصد به ۰.۶ درصد نقش مثبتی در کاهش تورم داشته‌اند.

از سوی دیگر تورم بخش تنباکو و دخانیات از ۳.۴ درصد به ۳.۹ درصد و ارتباطات از ۰.۱ درصد به ۱ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه فنلاند نیز ۰.۳ درصد بوده است که ۰.۱ درصد بیش‌تر از رقم ثبت شده برای ماه قبلی است.

متوسط نرخ تورم فنلاند در بازه زمانی ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۷۱ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژانویه ۱۹۷۵ با ۱۹.۳۱ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۱.۵۴ درصد بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید