روزهای بد بوریس جانسون

    کد خبر :606514

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در یک بن‌بست سیاسی در این کشور قرار گرفته است. او که تصور می‌کرد با تعلیق کار مجلس عوام بریتانیا می‌تواند برگ برنده را در این کشور داشته باشد و خروج از اتحادیه اروپا را تا ۳۱ اکتبر به هر نحو ممکن به سرانجام برساند اما حالا در حالی مجلس فعالیتش تا روز ۱۴ اکتبر به حالت تعلیق درآمده که در عمل نخست‌وزیر بریتانیا نیز در شرایط تعلیق قرار گرفته است.

چراکه تمام ابزارها از او نه ‌تنها برای مذاکره با اروپا گرفته شده بلکه حتی نمی‌تواند انتخابات زودهنگام برای خروج از این بن‌بست برگزار کند بنابراین روز دوشنبه را می‌توان روز شکست بوریس جانسون نامید.

به گزارش بازتاب به نقل از اعتماد، اکنون قانون منع خروج بدون توافق نیز توسط ملکه بریتانیا به امضا رسید و موانع بر سر راه جانسون برای خروج بدون توافق تکمیل شد. او حالا باید برای جلوگیری از خروج بدون توافق زمان خروج را از 31 اکتبر طبق قانون، روند خروج را تمدید کند یا اینکه با اروپا به یک توافق برای خروج دست پیدا کند. جانسون تصور می‌کرد با کنار گذاشتن مجلس در حساس‌ترین زمان برای مذاکره در خصوص برگزیت می‌تواند خود را به عنوان فردی معرفی کند که با اقتدار یک خروج بدون توافق را رقم زده است.

جانسون که قول داده است، خروج از اتحادیه را انجام دهد یا بمیرد به نظر می‌رسد باید راهبرد جدیدی را اتخاذ کند چراکه به این آسانی نمی‌تواند بدون توافق از اتحادیه خارج شود. او برای برون‌رفت از این بن‌بست قصد داشت تا یک انتخابات زودهنگام برگزار کند که برای این اتفاق بیش از 430 رای نیاز داشت که او تنها 293 رای را به دست آورد. طرفداران و مخالفان برگزیت به طور یکسان ممکن است خواهان برگزاری انتخابات باشند اما همه طرف‌ها می‌خواهند زمانی انتخابات برگزار شود که از نظر سیاسی به نفع آنها باشد.

کالوم پکرینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ به نیویورک‌تایمز گفت: جانسون یک نخست‌وزیر بدون دندان است که به‌ شدت به یک انتخابات زودرس نیاز دارد تا اعتبار استراتژی خود در قبال برگزیت را به دست آورد. اما احزاب مخالف در مقطع کنونی نمی‌خواهند جانسون به خواسته خود دست پیدا کند چراکه این امر ابتکار عمل را به او بازمی‌گرداند.

اما هنگامی که بوریس جانسون اعلام کرد که قصد دارد، پارلمان را تعلیق کند و به تعطیلات پارلمان 3 هفته اضافه کند یک قمار بزرگ انجام داد. چراکه حتی در درون حزب محافظه‌کار نیز علیه او موضع‌گیری شد و او متهم به تلاش‌های ضد‌ دموکراتیک برای دور زدن پارلمان شد.

از همین رو این اقدام جانسون باعث شد تا مخالفان داخلی جانسون با سایر احزاب اپوزیسیون متحد شوند تا او را متوقف کنند و اجازه ندهند، کنترل کشور به طور کامل در اختیار جانسون قرار گیرد بنابراین یک حرکت علیه جانسون شکل گرفت و لایحه‌ای در فرصتی بسیار کم به تصویب رسید که دستان جانسون برای برگزیت بدون توافق بسته شد. روز دوشنبه نیز تمام مراحل این لایحه به سرانجام رسید و توسط ملکه امضا شد.

جانسون هفته‌ای پرتلاطم را پشت سر گذاشت. چراکه او گفته بود، حاضر است بمیرد تا اینکه درخواست دیگری برای تمدید روند خروج به اتحادیه اروپا ارایه دهد. تاکنون دو بار روند خروج به تاخیر افتاده است و طرفین نتوانسته بودند به توافق برسند. در حال حاضر با این شرایط بوریس جانسون چه راهبردی را قصد دارد، پیش ببرد. همه اقتصاددانان و بسیاری از سیاستمداران بریتانیایی بر این باور هستند که خروج بدون توافق برای اقتصاد کشور فاجعه‌بار خواهد بود. در قانون جدید آمده اگر جانسون نتواند با مقام‌های اتحادیه اروپا تا قبل از مهلت 31 اکتبر در خصوص مرز ایرلند به توافق برسد، جانسون را وادار می‌کند که درخواست تمدید دیگری را به اتحادیه اروپا ارایه دهد.

با این حال بسیاری از منتقدان جانسون بر این باورند که او قصد دارد با خروج بدون توافق جایگاه خود را به عنوان نخست‌وزیر تثبیت کند. چراکه او می‌تواند با اجرای برگزیت بار دیگر راستگرایان را پشت سر خود جمع کند و طرفداران برگزیت نیز از او برای انتخابات حمایت کنند و او تبدیل به رهبر برگزیت در بریتانیا شود. در چنین شرایطی احتمال موفقیت او در انتخابات افزایش پیدا می‌کند اما حالا باید او تصمیم بگیرد یا مصوبه پارلمان را اجرا کند یا اینکه اگر می‌خواهد برگزیت بدون توافق را اجرایی کند، زندان در انتظار او خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید