اپل واچ سری 5 چه قابلیت‌های سلامتی ویژه‌ای دارد؟

    کد خبر :606481

اپل واچ سری 5 در مهم‌ترین رویداد سال اپل معرفی شد. جدیدترین گجت پوشیدنی کوپرتینویی‌ها، امکانات سلامتی متعددی را به کاربران ارائه می‌کند.

اپل در سال‌های گذشته تلاش‌های بی‌شماری انجام داد تا مفهوم سلامت را به بخشی مهم در زندگی کاربران دنیای فناوری تبدیل کند. اپل واچ ابزار کوپرتینویی‌ها برای این هدف بود که امکانات متعدد را در نسخه‌های گوناگون به کاربران ارائه کرد. کاهش وزن، کمک به مراقبت‌های بارداری و حتی پیشگیری از مراقبت‌های قلبی تنها بخشی از خدمان کوپرتینویی‌ها به سلامت جامعه‌‌ی کاربران فناوری بود. اپل واچ به‌مرور به مربی شخصی، همراه سلامت و درنهایت به ابزاری کاملا دارای اهداف سلامت‌محور تبدیل شد.

قطعا کاربران می‌دانند که یک ساعت هوشمند توانایی جایگزینی پزشک یا مربی ورزشی را ندارد. ازطرفی قابلیت‌های سلامتی که در طول سال‌ها به محصول اپل اضافه شد، خارق‌العاده و کاربردی هستند. اپل واچ سری 5 و WatchOS 6 (که از ۱۶ سپتامبر قابل دریافت خواهد بود) در رویداد اخیر اپل به‌همراه آیفون 11 معرفی شدند. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی ۵ قابلیت مهم محصول و سرویس جدید کوپرتینویی‌ها می‌پردازیم که به رویکردهای سلامت افراد کمک می‌کند و حتی شاید جان آن‌ها را نیز حفظ کند.
هشدار صدای زیاد

اکثر افراد زمانی برای درمان کاهش شنوایی اقدام می‌کنند که شاید دیر شده باشد. آن‌ها متوجه کاهش شنوایی نمی‌شوند و فرایند، به‌آهستگی پیش می‌رود. درواقع کاهش شنوایی فرایندی تدریجی محسوب می‌شود که به فاکتورهای متعدد ژنتیکی و محیطی بستگی دارد.

اپل سرویسی به‌نام Noise app معرفی کرد که با تمرکز بر کاهش آثار محیطی کاهش شنوایی فعالیت می‌کند. سرویس مذکور به‌صورت قابلیتی برای اپل واچ ارائه می‌شود که صدای بالا (بیش از ۹۰ دسی‌بل) را تشخیص می‌دهد و هشداری پیرامون خطر کاهش شنوایی به کاربر ارسال می‌‌کند. سرویس مذکور هم‌زمان با ارائه‌ی WatchOS جدید برای اپل واچ ارائه می‌شود.


سلامت زنان

اپل بالاخره با جریان قابلیت‌های مخصوص زنان در دنیای فناوری هماهنگ شد. آن‌ها قابلیت جدید ردگیری چرخه‌ی قاعدگی را به اپل واچ اضافه کردند تا ترکیبی کامل از خدمات را به همه‌ی مشتریان ارائه کنند. به‌علاوه قابلیت مذکور در اپلیکیشن Health آیفون نیز ارائه می‌شود.

ردگیری چرخه‌ی قاعدگی اهمیت بالایی در وضعیت سلامت زنان دارد. چرخه‌های منظم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی علائمی همچون سندروم پلی‌کیستیک تخمدان، ناباروری، پوکی استخوان و یائسگی باشند. درنتیجه ردگیری نظم چرخه‌های قاعدگی برای کاربران زن بسیار مفید خواهد بود. این قابلیت نیز در ۱۶ سپتامبر و هم‌زمان با عرضه‌ی WatchOS 6 و iOS 13 ارائه می‌شود.


تشخیص سقوط

اپل واچ سری 4 با قابلیت تشخیص سقوط در سال گذشته معرفی شد. برخی کاربران در آن زمان آگهی‌های این قابلیت را تمسخر می‌کردند و آن‌ را غیرکابردی می‌دانستند. درمقابل، تشخیص سقوط و تماس برای دریافت کمک، برای برخی از کاربران بسیار حیاتی محسوب می‌شود. افراد با چالش‌های سلامتی گوناگون که توانایی برخاستن پس از سقوط را ندارند، استفاده‌های متعددی از قابلیت جدید اپل واچ دارند. از همان زمان معرفی هم گزارش‌های متعددی از کاربردی بودن عینی قابلیت منتشر شد.

قابلیت تشخیص سقوط اپل، پس از شناسایی موقعیت کاربر اعلانی را برای او ارسال می‌کند. اگر کاربر توانایی پاسخ به اعلان را نداشته باشد و اپل واچ هم عدم تحرک را تشخیص دهد، مرحله‌ی بعدی فعال می‌شود. اپل واچ با مراکز اورژانس و مخاطبان اورژانسی تماس می‌گیرد؛ مخاطبانی که قبلا توسط خود کاربر تعیین شده‌اند.
هشدار ریتم نامنظم قلب

اپل در سال ۲۰۱۸ قابلیت ECG را همراه‌با اپل واچ سری 4 معرفی کرد. در آن زمان نظرهای گوناگونی از سوی کاربران و کارشناسان پیرامون قابلیت جدید منتشر شد. اپلیکیشن اپل در این بخش، قابلیت تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) را دارد که به‌عنوان یکی از مرسوم‌ترین انواع ریتم نامنظم قلب شناخته می‌شود. اپل واچ با ۳۰ ثانیه بررسی ضربان قلب کاربر،‌ این علامت را شناسایی می‌کند. ریتم نامنظم قلب به‌صورت ذاتی خطری برای کاربر ندارد، منتهی در وضعیت‌های شدید شاید به مشکل‌هایی همچون سکته، لخته شدن خون و حتی از دست رفتن قلب بینجامد.

نسخه‌ی جدید WatchOS قابلیتی به‌صورت حسگر خودکار ضربان قلب دارد که در دوره‌ای منظم، نرخ ضربان کاربر را اندازه‌گیری می‌کند. اگر ضربان نامنظمی در جریان این بررسی‌های منظم شناسایی شود، یک پیام هشدار برای کاربر ارسال خواهد شد. درنهایت اگر کاربر هشدار AFib دریافت کند، بررسی مشکل به کمک یک پزشک، پیشنهاد می‌شود.
ضربان قلب بالا و پایین

اپل واچ علاوه بر تشخیص ضربان نامنظم قلب، توانایی تشخیص تندتپشی و کندتپشی را هم دارد. کاربر برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید آستانه‌های تپش تند و کند خود را به اپلیکیشن اپل اضافه کند. سپس سرویس مذکور در صورت شناسایی تپش در خارج از بازه‌ی مشخص‌شده، اعلانی را به کاربر ارسال خواهد کرد.

برخی کارشناسان و پزشکان نگران هستند که قابلیت بالا موجب ارسال اعلان‌های اشتباه به کاربر شود؛ به‌عنوان مثال افراد بسیار سالم در زمان‌های استراحت ضربان قلبی پایین‌تر از حالت عادی دارند که شاید منجر به اعلان اشتباه از سوی اپلیکیشن شود. به‌هرحال برخی کارشناسان اعتقاد دارند با وجود مشکل‌های احتمالی هشدار اشتباه، وجود قابلیت مذکور خالی از لطف نیست و شاید در برخی اوقات به حفظ جان کاربر کمک کند.
داده‌های سلامت در خدمت تحقیق‌های علمی

اپل در رویداد دهم سپتامبر علاوه بر معرفی سخت‌افزار و سرویس‌های متنوع، از امکان حضور کاربران آیفون در برنامه‌های تحقیق پزشکی صحبت کرد. اپلیکیشنی به‌نام Research به‌زودی برای کاربران عرضه می‌شود که امکان مشارکت در سه برنامه‌ی بزرگ تحقیق پزشکی را به آن‌ها می‌دهد. برنامه‌های تحقیقی مذکور وضعیت سلامت شنوایی، قلب و سلامت زمان را بررسی می‌کنند و با تعدادی از بزرگ‌ترین سازمان‌های سلامت جهان در حال همکاری هستند.

مشارکت در برنامه‌های تحقیقی چه مزایایی برای کاربران دارد؟ پاسخ بدیهی این است که چنین برنامه‌هایی به توسعه‌ی فناوری‌های بهداشت و سلامت برای نسل‌های آینده کمک می‌کنند؛ به‌عنوان مثال قابلیت تشخیص ضربان قلب نامنظم در اپل واچ ابتدا در برنامه‌ی تحقیقی Apple Heart Study مطالعه، بررسی و تأیید شد که بزرگ‌ترین مطالعه در این حوزه بود. به‌هرحال کارشناسان امیدوار هستند که برنامه‌های تحقیقی کنونی با همکاری کاربران، به توسعه‌ی فناوری‌های بسیار کاربردی‌تر در نسل‌های آینده‌ی اپل واچ و گجت‌های سلامتی دیگر بینجامد.

خانواده‌ی اپل واچ امروز به‌عنوان پرفروش‌ترین گجت‌‌های پوشیدنی سلامت شناخته می‌شوند. توسعه‌ی آن‌ها و ارائه‌ی کاربری‌های متنوع مبتنی بر سلامت، قدمی در مسیر توسعه‌ی دیگر سرویس‌ها در دنیای فناوری خواهد بود که احتمالا به زندگی سالم‌تر نسل‌های آینده کمک می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید