حل کامل مشکل بیکاری کشور فقط با اختصاص ۱۰ درصد تسهیلات بانکی

    کد خبر :606043

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر با روشهای علمی ۱۰ درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری در کشور به طور کامل حل خواهد شد.

یکی از مسائل مهم اقتصادی که امروزه کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی با آن مواجه است معضل بیکاری است در این زمینه یک الگوی موفقی در کمیته امداد اجرایی شده است که طی آن در سال 97 با 3 دهم درصد منابع بانکی یک سوم اشتغال کشور ایجاد شده است؛ در این زمینه با حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و دانشیار دانشگاه امام صادق «علیه السلام» گفت و کردیم؛‌

به گزارش پویا،‌وی با ابراز اینکه در سال گذشته کمیته امداد توانسته حدود یک سوم اشتغال کشور را ایجاد کند گفت: از 460 هزار فرصت شغلی که در سال 97 ایجاد شده است 148 هزار مورد را کمیته امداد ایجاد کرده است که این میزان حدود یک سوم اشتغال ایجادی کشور در سال 97 است.

* ایجاد یک سوم اشتغال کشور در سال گذشته با 3 دهم درصد تسهیلات بانکی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه میزان بودجه ای که کمیته امداد برای ایجاد این میزان اشتغال اختصاص داد 2500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده است گفت:‌ این میزان تسهیلات نسبت به 650 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که شبکه بانکی در سال 97 پرداخت کرده است حدود 3 دهم درصد است؛‌یعنی با کمتر از نیم درصد از تسهیلات بانکی سال 97 این اقدام صورت گرفته است.

* حل کامل معضل بیکاری کشور با اختصاص 10 درصد از تسهیلات بانکی به اشتغال و کارآفرینی

عبدالملکی افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد که اگر با روشهای علمی 10 درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری در کشور به طور کامل حل خواهد شد.

* انحراف بخش زیادی از تسهیلات بانکی از مسیر خود

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه حتی 10 درصد تسهیلات بانکی را نیز به اشتغال کشور اختصاص نمی‌دهند‌گفت:‌ بخش قابل ملاحظه‌ای از تسهیلات بانکی به جهت عدم نظارت از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود.

وی در مورد شیوه‌هایی که دولت می‌تواند ایجاد اشتغال کند گفت:‌ به عنوان نمونه شیوه ای که کمیته امداد تحت عنوان نظام راهبری شغلی پیاده کرد می‌تواند یک الگو برای دولتمردان باشد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در نظام راهبری شغلی با استفاده از کارآفرینان حرفه ای ایجاد اشتغال می‌شود گفت: در این الگو، راهبر شغلی از کارآفرینان حرفه‌ای است که در زمینه یک فعالیت تولیدی و اقتصادی باسابقه و دارای تجربه موفق است که به صورت پایدار و در شرایط متفاوت توانسته کار خود را مستمر ادامه دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه راهبران شغلی که عمدتا از کارآفرینان حرفه ‌ای کشور هستند مانند یک کشتی غول پیکر اقیانوس پیما هستند که در سهمگین ترین شرایط دریا می‌توانند در اقیانوسها حرکت کنند و آسیب نبینند گفت: در مقابل آنها افراد تازه وارد به فضای کسب و کار به مثابه قایقهای کوچکی هستند که در شرایط نامساعد آب و هوایی سرنگون می‌شوند و به همین جهت باید متصل به آن کشتی‌های غول پیکر شوند تا از اوضاع نا مساعد دریا در امان بمانند.

وی با اشاره به اینکه در الگو نظام راهبری شغلی این قایق‌های کوچک- محرومینی که تازه می‌خواهند فضای کسب و کار را تجربه کنند- متصل به کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیما می‌شوند گفت: یک کارآفرین حرفه‌ای «راهبر» یک طرح توجیهی ارائه می‌کند برای ایجاد تعدادی واحدهای تولیدی کوچک که این واحدهای کوچک تولیدی به لحاظ مالکیت مستقل هستند اما به لحاظ سازوکارهای مدیریت اقتصادی به صورت متشکل و تحت اشراف کارآفرین حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در این الگو وظیفه راهبر شغلی این است که کمک کند تا این واحدهای تولیدی در نهایت پایداری فعالیت خود را ادامه دهند و نیازمندی این واحدهای کوچک تولیدی را تأمین کند گفت: کمک‌هایی که کارآفرین حرفه‌ای به این واحدها دارند آموزش،‌ کمک در تهیه مواد اولیه و تجهیزات با توجه به تسلطشان بر بازار و نوع مواد،‌ ملاحظات فنی فرایند تولید و از همه این موارد مهمتر مسأله بازاریابی و فروش است؛ با توجه به اینکه راهبران تولیدکنندگان حرفه‌ای اند و به بازار مسلط اند این موضوع کمک می‌کند تا صاحبان واحدهای کوچک راحتر محصولاتشان را بفروشند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در مورد فرایند ارزیابی و گزینش راهبران شغلی باید چگونه باشد گفت:‌ در ارزیابی ابتدا باید صلاحیت شخصی راهبر و کارآفرین مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس طرح پیشنهادی کارآفرین مورد ارزیابی حرفه‌ای و تخصصی قرار گیرد تا طرحی که راهبر شغلی ارائه می‌کند به صرفه و انجام شدنی باشد.

وی در مورد چگونگی فرایند نظارت بر عملکرد راهبران شغلی گفت: فرایند نظارت بر عملکرد راهبران شغلی نیز در دو سطح فنی و مالی است که در نظارت فنی بر عملکرد راهبر بر اساس تعهدنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که انجام گرفته است بررسی دقیق و کارشناسی صورت می‌گیرد تا مراحل طبق تفاهم جلو رفته باشد در نظارت مالی دقیق صورت می‌گیرد تا مجری طرح استمثار نشود و منافع طرح تحت سودجویی راهبر قرار نگیرد.

عبدالمکلی با ابراز اینکه در این طرح هرگاه مجری طرح با توجه به اینکه خود مالک است هرگاه احساس کرد که بدون حضور و مدیریت راهبر می‌تواند مسیر پیشرفت را خود ادامه بدهد یا اینکه منافعش در استقلال است طبق قرارد می‌تواند مستقل شود گفت:‌ هدف اصلی این است که این راهبرها که کارآفرین حرفه‌ای هستند کمک کنند به افراد تازه وارد تا مسلط شوند تا به صورت مستقل نیز بتوانند کارشان را ادامه بدهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اینکه نفع مجری طرح و راهبر شغلی در استمرار کار با یکدیگر است زیرا منافع هر دو در الگو دیده شده است و قرارداد بین طرفین برد- برد است گفت: امروزه در دنیا کسب و کارها کوچک به این نتیجه رسیده‌اند که برای منافع بیشتر باید شبکه‌ای عمل کنند و در الگو شبکه خود به خود به وجود آمده است.

وی با اشاره به منافع کار شبکه‌ای در تولید گفت: اگر کسب و کارهای خرد با یکدیگر متصل شوند می‌تواند بخشی از بازار را در اختیار خود قرار دهند.

عبدالمکلی با اشاره به قابلیت اجرای سازی این مدل در سطح ملی گفت: اکنون حدود 400 هزار کار آفرین حرفه‌ای در کشور وجود دارد که این افراد استوانه‌های اقتصادی کشور هستند و بار اصلی اقتصاد کشور تولید و اشتغال در کشور به روی دوش آنهاست اگر از آنها در قالب طرحهایی چون نظام راهبری شغلی بشود همین افراد قادرند که مسأله بیکاری در کشور را به طور کامل حل کنند.

این استاد دانشگاه افزود:‌ اگر با حمایت از این کارآفرینان هر کدام بتوانند برای 10 نفر ایجاد اشتغال کنند معظل بیکاری به طور کامل در کشور حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه کمیته امداد در سال 98 فعال کردن 5 هزار نفر از این کارآفرینان است گفت: اگر بتوانیم 20 هزار نفر از کارآفرینان را فعال کنیم به صورت کامل مسأله بیکاری در محرومین حل خواهد شد.

عبدالمکلی با بیان اینکه امسال حدود 5 هزار 800 میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در اختیار کمیته امداد است گفت: امیدواریم با استفاده از این مدل بتوانیم 170 هزار فرصت شغلی را کارد سازی کنیم.

*‌ طرح کمیته امداد برای رفع کامل بیکاری در کشور

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با ابراز اینکه این مدل پیش روی مسئولین اشتغال کشور است گفت: کمیته امداد آمادگی دارد در این زمینه تجربیات خود را در اختیار دولت قرار دهد و حتی آمادگی و توانایی مدیریت اجرای این طرح را در سطح ملی نیز دارد که اگر دستگاه‌های ذیربط وزارت کار،‌ بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور کمک و همیاری کنند با همین مدل مشکل بیکاری را در کل کشور حل کند علی رغم اینکه این وظیفه حاکمیتی کمیته امداد نیست.

عبدالملکی با اشاره به اینکه این مدل مورد توجه برخی از کشورهای منطقه نیز قرار گرفته است گفت: مثلا یک هیئت ازکشور سوریه صرفا برای الگوگیری از طرح اشتغال کمیته امداد وارد کشور شد تا آن را در کشور سوریه پیاده سازی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید