حذف رادیولوژیست از چرخه تشخیص و درمان همانند حذف جعبه سیاه از هواپیماست

دبیر انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه حذف رادیولوژیست از چرخه تشخیص و درمان همچون حذف جعبه سیاه از هواپیماست، گفت: متخصصان زنان نمی‌توانند بابت استفاده از سونوگرافی وجهی دریافت کنند.

وحید کریمی در ارتباط با فعالیت رادیولوژیست‌ها، گفت: انجمن رادیولوژی ایران در طول بیش از نیم قرن فعالیت 32 کنگره سالیانه برگزار کرده که در 20 سال اخیر این کنگره‌ها به‌صورت منظم و سالیانه برگزار شده است.

وی گفت: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگترین همایش‌های علمی کشور است و با هدف ارتقای علمی و به روزرسانی خدمات رادیولوژی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: از جمله محورهای اصلی سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران را تصویربرداری دستگاه عصبی، تصویربرداری مداخله‌ای سیستم عصبی، تصویربرداری زنان و تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی است.

وی افزود: در کنگره امسال در سالن اصلی همایش و ١٠سالن جانبی آن  ٣١٧ سخنرانی علمی، ١١میزگرد و ٦٤ کارگاه عملی برگزار می‌شود.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: علاوه بر اساتید برجسته داخلی از ٨ کشور جهان ٢٥سخنران حضور دارند که علاوه بر سخنرانان خارجی امسال رادیولوژیست‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، پاکستان و عراق به‌عنوان میهمان شرکت خواهند کرد و از کنگره و برنامه‌های آن استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: در راستای آشنایی دستیاران با کنگره‌های بین المللی طی تفاهم‌نامه انجمن رادیولوژی ایران و انجمن رادیولوژی فرانسه دستیارانی از کشور فرانسه در کنگره حضور خواهند داشت.

کریمی اظهار داشت: سطح خدمات رادیولوژی ارائه شده در کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی از کیفیت بالایی برخوردار است و به جرأت می‌شود گفت همه خدمات تعریف شده در تخصص رادیولوژی در کشورمان با سطح مطلوب ارایه می‌شود و متخصصان رادیولوژی در سراسر کشور حتی درمناطق مرزی حضور دارند و امورات تشخیصی را مدیریت می‌کنند.

وی همچنین افزود: در چند سال گذشته در امور خدمات مربوط به سونوگرافی و آموزش سونوگرافی درگیر مشکلاتی هستیم که متاسفانه این مشکلات سلامت جامعه را شدیداً تهدید می‌کند.

وی در همین خصوص ادامه داد: برخی از متخصصان زنان بابت انجام سونوگرافی از بیماران تعرفه اخذ می‌کنند که این کار کاملاً خلاف قانون بوده و متخصصان زنان در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سونوگرافی نمی‌تواند بابت استفاده از سونوگرافی وجهی دریافت کنند و انجمن رادیولوژی بارها از وزارت بهداشت خواسته است تا با تشدید نظارت اجازه بروز چنین تخلفاتی را ندهد.

کریمی گفت: ولی در عمل همچنان متخلفان از بیماران وجوه غیر قانونی اخذ می‌کنند و باید از مسولان نظارتی پرسید که چرا با توجه به صراحت قوانین برخورد مؤثری انجام نمی‌شود و همچنان حقوق بیماران در سکوت نهادهای نظارتی پایمال می‌شود که از سمت وزارت بهداشت هر از گاهی بخشنامه‌هایی صادر شده که نتیجه این بخشنامه ها حذف رادیولوژیست‌ها از چرخه تشخیص و درمان است.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران تأکید کرد: حضور رادیولوژیست‌ها در چرخه تشخیصی -درمانی به مثابه وجود جعبه سیاه در هواپیما است و رادیولوژیست‌ها جعبه سیاه خدمات پزشکی هستند و باید از برخی سیاستگذاران پرسید که هدفشان از حذف این جعبه سیاه چیست؟ و با حذف رادیولوژیست‌ها مسئولیت آسیب‌هایی که به بیماران وارد می‌شود بر عهده کیست؟

کریمی گفت: شرکت‌هایی نیز هستند که برای فروختن دستگاه سونوگرافی اقدام به برگزاری کلاس‌های سونوگرافی یک تا دو روزه می‌کنند و به بهانه دادن مدرک سونوگرافی هزینه‌های هنگفتی از پزشکان متخصص دریافت کرده که این کار خلاف قانون است.

وی گفت: در بازآموزی‌های رشته‌های تخصصی متاسفانه برخی از نبود نظارت سوء استفاده می‌کنند و ادعا می‌کنند که در کلاس‌های دو روزه و یا چند ساعته مدارک بین‌المللی سونوگرافی ارایه می‌کنند. این قضیه نه تنها دور زدن قوانین آموزشی است بلکه به نوعی تمسخر و به ابتذال کشاندن علم و تخصص بوده چراکه مگر می‌شود سونوگرافی که خدمتی تخصصی است و متخصصان رادیولوژی در طول ٤ سال آموزش بیمارستانی فرا می‌گیرند را در طول کلاس‌های دو روزه و چند ساعته آموزش داد؟

دبیر انجمن رادیولوژی ایران اضافه کرد: اغلب این قبیل موارد متأسفانه در کنار بازآموزی‌های برخی رشته‌های تخصصی از جمله طب اورژانس و غیره ارائه می‌شود و از مدیریت کل آموزش مداوم وزارت بهداشت درخواست داریم اجازه ندهند در دوره های باز آموزی از این موارد خلاف قانون اتفاق بیفتد.

کریمی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد برخی رشته‌های تخصصی با استناد به آموزه های محدود دوران دستیاری در حدود و اختیارات رشته‌های تخصصی دیگر وارد شوند با ایجاد هرج و مرج در امورات تشخیصی -درمانی بیماران آسیبهای جدی از بعد مالی و جانی خواهند دید.

گفتنی است سی و سومین کنگره سالیانه رادیولوژی از تاریخ ١٩ تا ٢٢اردیبهشت در محل همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید