کاهش ارتفاع بلندترین قله سوئد به دلیل تغییرات اقلیمی

    کد خبر :605896

کارشناسان محیط زیست اعلام کرده‌اند بلندترین قله کوهستانی سوئد به دلیل گرمایش جهانی و ذوب شدن یخچال طبیعیِ نوک آن همزمان با افزایش دما در قطب شمال، عنوان بلندترین قله این کشور را از دست داده است.

یک استاد جغرافیای دانشگاه استکهلم که برای چندین سال ارتفاع یخچال‌های طبیعی را به صورت سالیانه اندازه‌گیری می‌کند، این اتفاق را نمادی آشکار از آن دانسته که در سوئد همه چیز در حال تغییر است.

در شمال دور سوئد در حدود ۱۵۰ کیلومتری داخل مدار قطب شمال، کوهکبنه‌کایزه” دو قله دارد؛ یک قله جنوبی با یخچال های طبیعی که برای کوهنوردان مجهز مناسب بوده و یک قله شمالی که عاری از یخ بوده اما برای کوهنوردان با تجربه مناسب است.

در سال ۱۸۸۰ میلادی که ارتفاع این قله‌ها اندازه‌گیری شد، قله جنوبی ارتفاع بیشتری داشت اما در پایان ذوب تابستانه امسال در سوم سپتامبر قله شمالی با ۲۰۹۶.۸ متر ارتفاع، ۱.۲ متر بلندتر از قله جنوبی اندازه‌گیری شده است. البته به طور دقیق مشخص نیست که این کاهش ارتفاع در سال جاری رخ داده یا مربوط به سال گذشته میلادی می‌شود.

به گفته کارشناسان ارتفاع قله جنوبی “کبنه‌کایزه” به کمترین میزان خود یعنی ۲۴ متر کمتر از دهه ۱۹۶۰ میلادی رسیده است. تقریبا تمام این ذوب‌ها در دو دهه گذشته رخ داده و یخچال طبیعی این قله به طور متوسط یک متر در سال کاهش ارتفاع داشته است.

از آنجایی که احتمالاً یخچال با برف و یخ زمستان دوباره گسترش پیدا می‌کند، قله جنوبی می‌تواند به تدریج رتبه خود را باز یابد. اما کارشناسان می‌گویند این تغییر برای مدتی ادامه خواهد یافت.

سوئد گرم‌ترین ماه‌های مه و ژوئیه خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی با افزایش دمای تا بیش از ۱۰ درجه بالاتر از حد طبیعی پشت سر گذاشت. این امر منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی در سراسر قطب شمال شد که ارتفاع یخچال‌ طبیعی “کبنه‌کایزه” را حدود چهار متر کاهش داد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند یخچال‌های طبیعی کوچک مانند یخچال قله “کبنه‌کایزه” به طور خاصی تحت تاثیر تابستان‌های گرم قرار می‌گیرند. هم‌چنین این نکته قابل توجه است که این یخچال‌ها عمدتا در تابستان‌های خنک قادر به رشد و گسترش هستند، نه زمستان‌های سخت و طولانی با این حال دو تابستان آخر مناطق اسکاندیناوی منجر به ذوب سریع برف و یخ‌های منطقه شدند و این میزان از ذوب بیشتر در مناطق مرتفع‌تر که در معرض نور مستقیم خورشید هستند رخ داده‌ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید