مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

قمه‌زدن می‌تواند باعث انتقال هپاتیت ویروسی ‌شود

    کد خبر :605512

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: قمه‌زدن می‌تواند باعث انتقال هپاتیت ویروسی ‌شود.

محمدرضا هدایتی‌مقدم افزود: قمه‌زدن و استفاده مشترک از آن از راه‌های انتقال ویروس‌های هپاتیت B و C است.

وی تاکید کرد: چون در هنگام قمه زدن ممکن است خون به اطراف پاشیده شود، این کار می‌تواند باعث انتقال این عفونت‌ها به دیگران شود، بنابراین علاوه بر آنانی که قمه می‌زنند، افراد دیگر هم که در نزدیکی آنها هستند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی قرار دارند.

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: هپاتیت ویروسی یک بیماری عفونی است که باعث ایجاد التهاب مزمن در کبد می‌شود و می‌تواند به نارسایی کبد، سرطان کبد و مرگ منجر شود.

به گزارش ایسنا ،وی به اهدای خون در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا اشاره و خاطر نشان کرد: افرادی که سابقه قمه‌زنی را دارند، به دلیل اینکه ممکن است مبتلا به هپاتیت‌های ویروسی باشند، نباید اقدام به اهدای خون کنند. ابتلا به هپاتیت ویروسی در بیشتر موارد بدون علامت است. در حال حاضر 90 درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی از بیماری خود خبر ندارند.

هدایتی‌مقدم توصیه کرد: افرادی که سابقه قمه‌زنی دارند برای اطلاع از ابتلای احتمالی خود به هپاتیت ویروسی، به پزشک مراجعه کنند و درخواست انجام آزمایش کنند. تنها راه تشخیص هپاتیت ویروسی B و C، انجام آزمایش خون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید