«مفتون و فیروزه» به چاپ دوم رسید

    کد خبر :60541

انتشارات کتاب نیستان چاپ دوم رمان دو جلدی «مفتون و فیروزه» را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگاران پویا،‌ انتشارات کتاب نیستان چاپ دوم، رمان دو جلدی «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری را روانه بازار کرد.

«مفتون و فیروزه» از جمله رمان‌های شاخص ادبیات داستانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در ژانر انقلاب اسلامی به شمار می‌رود‌، تشکری در این رمان هم در مضمون و شیوه روایت و قصه پردازی و هم در محتوا به ساختار و شیوه‌ای نوین دست پیدا کرده است.

«مفتون و فیروزه» رمانی است دو جلدی که به تعبیر نویسنده، می‌­توان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت و جدای از آن می ­شود به سادگی و با اطمینان خاطر عنوان داشت که این رمان و آنچه به عنوان سیر داستانی در آن یاد می ­شود، چیزی بیشتر از تاریخ خصوصی و شناسایی پرده‌ه­ای مغفول و ناشناخته از تاریخ انقلاب است که برای نخستین بار از زاویه دید فعالان فرهنگی و نه سیاسی روایت می­‌شود.

این نکته وجه ممیزه اصلی «مفتون و فیروزه» نسبت به رمان­ های هم­ سلک خودش است؛ قهرمانانش بر خلاف تمامی متون منتشر شده در حوزه تاریخ شفاهی و رمان تاریخی نه تنها از جنس سیاسیون و مبارزان نیستند؛ بلکه آنها هدفمند و هوشمندانه بستر فعالیت­ های جدی فرهنگی و هنرهای دراماتیک را برای مبارزات خود انتخاب کرده ­اند.

«مفتون و فیروزه» از این منظر، تاریخ شکل ­گیری و جهت­ یابی جریان روشنفکر دینی در بستر هنر تئاتر در ایران است؛ که در مقابله آشکار با هنر بی­ مغز و آوانگارد غرب­ زده دورانش، به دنبال چیزی بیشتر از هنر برای هنر است و به همین خاطر مانیفست فعالیت فرهنگی «مفتون و فیروزه» را می­ توان نخستین مانیفست فرهنگی مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و نخستین جرقه ­های پیوند میان جریان هنر و اندیشه ناب دینی در تاریخ ایران دانست که امروز تبدیل به جریانی کاملاً مستقل و ریشه ­دار شده است.

«مفتون و فیروزه» از سویی دیگر نیز اثری قابل تأمل است و آن نقش­ آفرینی شخصیت اول سیاسی کشور با نامی حقیقی و بدون لفافه در آن است. مقام معظم رهبری با تمام وجوه شخصیت فرهنگی فرهیخته خود، در این رمان به نقش ­آفرینی داستانی پرداخته­‌اند و شرح فعالیت­های فرهنگی ایشان به ویژه ارتباط معظم له با جریان‌های فکری شهر مشهد و خط­ دهی و تزریق باورهای ناب دینی از سوی ایشان به فعالیت‌های فرهنگی و فکری موجود در شهر مشهد پیش از انقلاب بخش قابل توجهی از این رمان را می­ سازد؛ و به نوعی می­ توان این رمان را تاریخ شفاهی فعالیت­ های فکری فرهنگی ایشان در مشهد و میزان تأثیرگذاری آن به شمار آورد.

سعید تشکری این رمان را طی 7 سال تالیف و پیش از انتشار در هشت نوبت اقدام به بازنویسی آن کرده است‌، این رمان هم‌چنین برگزیده سیزدهمین جایزه قلم زرین شناخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید