علت مخالفت سازمان محیط زیست با لایروبی تالاب میانکاله و خلیج گرگان

    کد خبر :605333

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات این سازمان برای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان گفت: لایروبی تنگه‌های حد فاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات عدیده تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.

عیسی‌ کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست لایروبی تنگه‌های چاپقلی،آشوراده و خزینی را مطابق ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی اقدامی در جهت تخریب غیرقابل جبران خلیج گرگان و تالاب میانکاله دانسته و با اجرای لایروبی مخالفت کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دلایل کارشناسی و فنی مخالفت این سازمان در مکاتبات و نشست‌های مختلف تخصصی و اجرایی به کرات اعلام و تشریح شده است .

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ کارکردهای اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی تالاب با ارزش ملی و بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان است، گفت: تامین حق‌آبه تالاب از منابع آب بالادست و رفع انسدادهای صورت گرفته در آبراهه‌های ورودی به تالاب، کاهش مصرف آب در حوضه آبخیز و احیای آب‌های زیرزمینی و فعالیت‌هایی نظیر آن از جمله اقدامات برای حفظ این تالاب با ارزش ملی و بین‌المللی است.

کلانتری تصریح کرد: این سازمان اعتقاد راسخ دارد مشکل اصلی میانکاله نه در دریا بلکه غالباً در خشکی و حوضه آبخیز تالاب است و لایروبی تنگه‌های حد فاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات عدیده تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.

وی افزود: علت مخرب بودن تعمیق و لایروبی تنگه‌ها این است که در صورت بالا آمدن آب دریا لایروبی صورت گرفته بی‌اثر می‌شود.

کلانتری ادامه داد: در صورت پایین رفتن آب دریا، عمیق‌تر شدن تنگه‌ها خشک شدن خلیج گرگان را تسریع می کند بنابراین در هر دو حالت، دستکاری تنگه‌ها خسارت بار و جبران ناپذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس رسالت قانونی خود برای تهیه و اجرای برنامه جامع مدیریت حوضه‌ها تالابی کشور که با رویکرد زیست بومی و مشارکت همه دستگاه‌های مسئول در حوضه صورت می‌گیرد برای میانکاله و خلیج گرگان نیز طرح مدیریت محدوده تالاب تدوین کرده و مبنای اقدامات احیایی قرار گرفته است و در سطح حوضه آبخیز میانکاله نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا ،رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این سازمان مطابق وظایف و مسئولیت های خود در حوزه تالاب ها و به منظور رفع برخی مشکلات خلیج گرگان و میانکاله از جمله کاهش آب ورودی به تالاب از منابع بالادست، برای نجات این اکوسیستم تالابی با اهمیت ملی و بین المللی منحصر بفرد، برنامه‌های اصولی در دست اقدام دارد که برخی از آن‌ها در حال اجرا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید