تحریم اقتصادی و محرم

    کد خبر :605148

اولین تفاوت به افزایش فشار اقتصادی امریکا و تشدید تحریم‌ها علیه ایران مربوط است. هر چند گزارش دقیقی از کیفیت برگزاری مجالس عزای حسین(ع) منتشر نشده اما مشاهده نشان می‌دهد که تکایا و هیئت‌های مذهبی به روال سابق در حال برگزاری مراسم هستند و فشار اقتصادی موجب نشده که این آیین کهن تعطیل یا تضعیف شود.

به گزارش بازتاب به نقل از اعتماد، البته پیش از این دولت هم اعلام کرده بود که برخی اقلام مورد نیاز هیئت‌ها را با قیمت مناسب در اختیارشان قرار می‌دهد. ایرنا چند روز قبل از قول مجتبی شیرقاضی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خبر داده بود، کالاهای اساسی برای پخت نذورات شامل برنج، شکر، گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد گوساله، روغن و چای داخلی از اول ماه محرم تا پایان صفر در بین هیئت‌ها، حسینیه‌ها و مساجد استان توزیع می‌شود. به گفته او ۳۰ هزار تن برنج، ۱۵ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن مرغ منجمد و ۱۰ هزار تن گوشت وارداتی گوساله برای تنظیم بازار کشور در ماه محرم در نظر گرفته شده و هیئت‌ها و مساجدی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز خرید کالاهای اساسی برای پخت نذورات را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این کالاهای یارانه‌ای بهره‌مند شوند. با وجود اعلام این خبر، برخی اعضای هیات امنای هیئت‌های مذهبی عقیده دارند که مجلس عزاداری امام حسین(ع) همواره باید با اتکا به توان مردمی برپا شود و از همین‌رو علاقه‌ای هم به دریافت کمک دولتی ندارند. «نصیرزاده» عضو هیات امنای یکی از هیئت‌های قدیمی تهران در این باره می‌گوید: «سفره امام حسین(ع) به یارانه دولت نیازی نداره. تامین هزینه‌های مراسم هیئت ما سالیان دراز است که بر عهده تعدادی از خانواده‌های خیر مذهبی است و علاقه‌ای هم ندارند اسم‌شان را اینجا و آنجا بگوییم.»

از نظر نصیرزاده، «تحریم و غیرتحریم ندارد؛ مراسم عزاداری حسین و یاران با وفایش باید مردمی بماند.» نصیرزاده البته در این راه تنها نیست و بسیاری از تکایای قدیمی تهران و سایر شهرهای ایران هم با همین مدل راه‌شان را ادامه می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید