چین به کانادا: در اشتباه خود تجدیدنظر و فورا مسئول اجرایی هواوی را آزاد کنید

    کد خبر :603802

چین به طور رسمی از کانادا خواست تا نسبت به اشتباه قبلی خود در دستگیری «منگ وانژو» رییس اجرایی شرکت ارتباطاتی هواوی تجدید نظر کرده و او را فورا آزاد کند.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی در پکن گفت که کانادا با این اقدام نادرست خود باعث شده است تا روابط سالم دو کشور از مسیر عادی خود خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از دستگیری رییس اجرایی این شرکت روابط دو کشور بسیار تیره شده است، تاکید کرد اگر قرار است مناسبات در مدار صحیح قرار گیرد، باید این فرد آزاد شود.

«منگ وانژو»، مدیر اجرایی هواوی اول دسامبر سال ۲۰۱۸ بنا به خواست آمریکا در کانادا بازداشت شد و از آن زمان به این طرف روابط چین و کانادا بشدت تیره شده است و پکن بر این است که مسئول تیرگی روابط کانادا است.

به گزارش ایرنا سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با اشاره به اینکه مسیر پیشبرد روابط مسدود شده و مشکلاتی در این راه بوجود آمده است، گفت: ما مسئول این وضعیت را کانادا می دانیم.

چین همچنین از «دومنیک بارتن» سفیر جدید کانادا در پکن خواسته است تا از نقش فعال خود بهره گرفته و باعث آزادی خانم منگ شود و روابط را به مسیر سالم و عادی بازگرداند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا «جان مک کالوم» سفیر سابق این کشور در چین را برکنار کرده و همزمان ابراز امیدواری کرده است که آمریکا درخواست برای استرداد خانم منگ وانژو را لغو کند.

رییس اجرایی شرکت هواوی چین فعلا با یک وثیقه سنگین چندین میلیون دلاری آزاد است اما در ونکوور کانادا در حصر خانگی بسر می برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید