گلدان های خانگی محلی برای کشت «گل»!

    کد خبر :60378

گل یا وید یا علف، ماده مخدر جدیدی نیست بلکه همان حشیش است که با نام‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد. روان‌گردان‌ها در آزمایشگاه جهش ژنتیکی پیدا می‌کنند و خطرناک‌تر به بازار می‌آیند.

یک روز بازار خرید و فروش شیشه اوج می‌گیرد و یک روز هم کراک می‌شود همه‌کاره بازار خرید فروش مواد مخدر. حالا چند وقتی هست که دیگر کمتر خبری از جسد کرم‌زده کراکی‌ها به گوش می‌رسد و خیلی وقت است از متلاشی شدن آزمایشگاه‌های تولید شیشه خبری نیست. نمی‌شود خوشبینانه اعلام کرد که خدا را شکر بندوبساط مواد فروشی از کشورمان رخت بسته دیگر خبری از مواد مخدر و اعتیاد نیست.

حالا مافیای مواد مخدر طرحی نو درانداخته‌ و جامعه هدفش را تغییر داده‌ و هر بار با یک مخدر جدید با رنگ و لعاب تازه خودی نشان می‌دهند. یک بار شیشه و ماری جوآنا را در بازار پخش می‌کنند؛ و فردا با تغییر اسامی مخدرهای شناخته شده لباس جدید تنشان می‌کنند و با یک اسم و رسم و جدید -و صد البته عوارض جدیدتر و خطرناک‌تر- بلای خانمان‌سوز را به رگ‌های جامعه تزریق می‌کنند. این روزها، دور دور مواد کم‌خطرترری است که به اصطلاح اعتیاد ندارند و برای استعمال‌شان به ابزار ویژه‌ای هم احتیاج نیست. بو ندارند، شبیه قرص هستند و لفافه‌های شیک دارند؛ و متأسفانه استفاده از آنها برخلاف موادمخدر سنتی، نه تنها برای مصرف‌کننده ننگ محسوب نمی‌شود بلکه یک‌جور پز روشنفکری هم محسوب می‌شود!

آمارها چه می‌گویند؟

بر اساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد در ایران، یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۶ درصد آنان، مصرف‌کننده حشیش هستند. هر روز ۹نفر از ایرانی‌ها به خاطر مصرف مواد مخدر می‌میرند. جماعتی که به گواه آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از ۱۰سالگی دست به سیگار می‌شوند و از ۱۷سالگی موادمخدر را تجربه می‌کنند.

گروهی هم هستند که از ۱۲ سالگی به بعد پای مخدرهای صنعتی به زندگی‌شان باز می‌شود و روزگارشان را با شیشه، حشیش، کروکودیل و ماریجوانا سیاه می‌کنند؛ مخدرهایی که یک جمله مشترک دربارهٔ بیشتر آن‌ها تکرار می‌شود: «این اعتیاد آور نیست» این جمله، امروز بیشتر از همه دربارهٔ «گل» به گوش می‌رسد. ماده مخدر گل، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد، یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد و به اسم یک روانگردان طبیعی خرید و فروش می‌شود. مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، باعث توهم می‌شود و با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن غیرممکن می‌شود.

دکتر پرویز افشار سخنگوی ستاد مبرزه با مواد مخدر می‌گوید: گل خطرناک‌ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت ۶ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی‌دانیم اما عوارض گسترده‌ای از آن مشاهده شدهاست؛ بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اظطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود. اعتیادی که دکتر افشار آن را غیرقابل ترک می‌داند؛ و می‌گوید:برنامه‌ریزی‌های لازم برای  کنترل و اطلاع از نوع محصول پروزش در مزارع انجام شده و براساس اطلاعات موجود در حال حاضر هیچگونه کاشت و برداشت گل، علف و ماری جوانا در سطح وسیع در مزارع وجود ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه خوشبختانه ماده مخدر جدید در کشور نداریم و همان قدیمی‌ها با رنگ و لعاب تازه در بازار مصرف دست به دست می‌چرخند می‌گوید: کاشت مواد مخدر در سطح کوچک امکان‌پذیر است و متأسفانه در یک گلدان یا باغچه کوچک در خانه نیز می‌توان گل، علف یا حشیش را پرورش داد و مواد مصرفی فرد را در مقیاس کوچک تولید کرد. این در حالی است که این امر جنبه فروش ندارد و تنها برای استفاده شخصی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تخم گیاه ماری جوانا، گل و علف قابلیت پرورش در یک گلدان را دارد و با ایجاد شرایط و نور مناسب می‌توان مواد مصرفی را در خانه به دور از دغدغه‌های تهیه، پرورش داد. با اینحال تأکید می‌شود که پرورش این مواد در خانه کار آسانی نبوده و نیاز به تجربه و شرایط خاص دارد.

درمان، بی‌درمان

ماده مخدر گل، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد، ولی یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدری است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد و به اسم یک روان‌گردان طبیعی خریدوفروش می‌شود. والدین جوانان معمولاً از اثرات حشیش و ماریجوانا خبر دارند؛ ولی گاهی گول نام این ماده مخدر به‌ظاهر جدید را می‌خورند و به تصور اینکه این ماده، مانند اسمش ممکن است بی‌خطر باشد، آگاهی لازم را به نوجوانان و جوانان نمی‌دهند. گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود.

با استفاده از کوش‌افغان، ماریجوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماریجوانای سنتی داشت و به آن «مدیکال ماریجوانا» گفته می‌شد. ماریجوانا گیاهی است؛ که هم نوع نر و هم نوع ماده آن وجود دارد؛ نوع نر سه درصد و نوع ماده هشت درصد مخدر دارد. اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دوجنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل‌های کمی دارد، بسیار پرگل است. در این گل‌ها هفت برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد؛ آن‌قدر که اگر از کنار آن عبور کنید، یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می‌شوید. ماریجوانایی که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد، «گل» همین ماریجوانای تغییر ژنتیکی‌یافته است. ماده مخدر گل، دارای پتانسیل قوی‌تری از ماریجوانا و حشیش در ایجاد توهم و اعتیادآوری است و میزان قدرت توهم‌زایی آن دو تا سه برابر بیشتر از ماریجوانای معمولی است. مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، اشتها را افزایش می‌دهد و موجب قرمزشدن چشم‌ها می‌شود و از آنجا که این افراد، معمولاً این ماده را با سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، بعد از مدتی دچار بیماری‌های ریوی می‌شوند.

گل و الکل دروازه گرایش به مواد خطرناک‌تر

حسن اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور می‌گوید: «گل» و «الکل» مواد دروازه‌ای هستند زیرا این دو، دروازه ورود و مصرف سایر مواد مخدر و محرک بوده و ضریب گرایش فرد به سمت مصرف تریاک، کراک، شیشه و … را به شدت افزایش می‌دهند.

وی در ادامه با بیان آنکه متأسفانه مصرف گل در میان برخی از جوانان و نوجوانان ایرانی به شدت رایج شده است ادامه می‌دهد: با وجود آنکه طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گل پس از تریاک دومین مخدر مصرفی کشور است اما این ماده در دنیا بیشترین مصرف را دارد و پر مصرف‌ترین ماده مصرفی در جهان است.

گرایش به گل زنگ‌های خطر را به صدا درآورده

سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا دربارهٔ آمارهای ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درمورد مخدر گل گفت: تغییری که در الگوی مصرف مواد مخدر درحال شکل‌گیری است در حوزه مصرف مخدر گل که یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است مشاهده می‌شود و گرایش به سمت استفاده از این ماده قابل توجه است.

وی با تأکید براینکه پلیس برای مبارزه با مخدر گل، تمامی توان خود را به‌کار گرفته است، گفت: اقدامات مؤثری از سوی پلیس در این زمینه انجام شده است که نمونه آن شبکه‌هایی بود که در فضای مجازی فعال بودند و با پیگیری ما منهدم شده و ضربه خوردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه پلیس با شبکه‌های محلی و افراد و عناصری که تولیداتی در گلخانه منزل و نقاط «دور از دید» داشتند نیز برخورد کرده است، گفت: شناسایی و برخورد با این شبکه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با هوشیاری دنبال می‌کنیم.

زاهدیان دربارهٔ نحوه برخورد پلیس با ترویج استفاده از آیت ماده مخدر گفت: اگر کسی در این حوزه فعالیت کند سیاست پلیس در مرحله اول پیشگیری و سپس برخورد سلبی خواهد بود و با این شیوه با آنان برخورد خواهیم کرد. همچنین برخورد با تولید خانگی این گیاه نیز جزو اولویت‌هاست و در دستورکار قرار دارد. البته کار سختی پیش روی پلیس است چرا که کشت این گیاه بعضاً در نقاط کور و غیر دسترس و دید انجام می‌شود و در این حوزه نیازمند کار اطلاعاتی هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه تاکنون اقدامات اطلاعاتی خوبی در این زمینه انجام شده است، دربارهٔ میزان کشفیات این موادمخدر جدید نیز گفت: در حوزه گل، کشفیات ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید