لزوم ایفای نقش اپراتورهای مجازی در ارائه خدمات حوزه کودک و نوجوان

    کد خبر :60358

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مصوبه کمیسیون مبنایی برای راه‌اندازی سیم کارت کودک شده و بیشتر از آن نیاز به مقررات نداریم و بقیه کار با اپراتورهای مجازی فعال حوزه کودک و نوجوان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص شکل گیری اپراتورهای مجازی در کشور اظهار داشت: هدف اصلی از راه اندازی و شکل گیری اپراتورهای مجازی دو نکته بسیار مهم بود. اول اینکه ما در نظر داشتیم بازار رقابتی در حوزه موبایل را بهبود ببخشیم. علت آن هم این بود که اپراتور اصلی که نیاز به داشتن BTS دارند هزینه بسیار بالایی است و این به صلاح کشور نبود ولی در سمت مشترکین ما نیاز اساسی به بحث رقابت داشتیم و در این گام اپراتور مجازی بهترین تصمیم بود.

وی افزود: نکته دوم پیدایش اپراتورهای مجازی این بود که اپراتورهای صاحب شبکه کمتر سراغ فضای تخصصی و بسترسازی لازم ر این حوزه ورود می کنند و ما امیدواریم اپراتورهای مجازی که نگران زیر ساخت و شبکه نیستند انرژی بیشتری برای مباحث تخصصی بگذارند تا انشالله مردم از خدمات جدید بهره مند شوند.

عباسی شاهکوه با اشاره به فضای رقابتی میان اپراتورها گفت: طبیعی است که چندان رقابتی میان اپراتورهای اصلی با اپراتورهای مجازی صورت نگیرد . علت آن هم این است که اپراتورهای اصلی دارای زیر ساخت و شبکه هستند و تمرکز اپراتورهای مجازی روی سرویس و خدمات به کاربران است. بنابراین این دو از لایه های مختلفی تشکیل شده اند و قاعدتا نباید با هم رقابت کنند. البته اگر اپراتورهای مجازی بخواهند به سمت رقابت با اپراتورهای اصلی بروند شکست خواهند خورد اما اگر تمرکز اپراتورهای مجازی روی خلاقیت ونوآوری بر سرویس ها و خدمات به کاربران باشد قطعا شاهد اتفاقات مطلوب خواهیم بود.

وی در خصوص تعداد اپراتورهای مجازی فعال در کشور تصریح کرد: ما تا به امروز به 5 پروانه صادر کرده ایم و 20 موافقت انجام شده که هنوز به صدور پروانه منجر نشده است و 3 اپراتور آماده ارائه سیم کارت هستند که در روزهای آتی شاهد عرضه سیم کارت آنها به بازار خواهیم بود.

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان و آسیب های آن برای کودکان در کشور اظهار داشت: طبیعی است هر آنچه قاعده و قانون در فضای حقیقی داریم این قوانین برای فضای مجازی هم حاکم است و همه اصول فرهنگی مرتب بر جامعه بر فضای نت هم می باید حاکم شود. ما یک مصوبه در ارتباط با سیم کارت کودک داریم که مبنایی شد برای اینکه سیم کارت کودک راه اندازی شود و یک سری الزامات را برای فضای کودک در مصوبه تنظیم مقررات مشخص کردیم که به نظر ما بیشتر از آن نیاز به مقررات نداریم و بقیه کار با اپراتورهای فعال حوزه کودک و نوجوان هست انتظار داریم که با خلاقیت و نوآوری خود در سرویس ها و خدمات بتوانند خدمات اصولی و علمی را در اختیار کاربران قرار دهند و تلاش ما این خواهد بود که طبق وظایف قانونی خود و هم به خاطر مسولیت های اجتماعی همکاری لازم را با این مجموعه انجام دهیم.

وی به فضای مجازی و فناوری اطلاعات و فرصت ها و تهدیدهای این حوزه پرداخت و تاکید کرد: با توجه به موضوعاتی که در فضای مجازی وجود دارد و آسیب هایی که در کنار فرصت ها می تواند برای کاربر وجود داشته باشد تلاش می کنیم تا تهدیدهای حوزه کودک و نوجوان را به صفر برسانیم تا نوجوانان به راحتی، سهولت و بدون نگرانی خانواده ها ار آسیب های وب بتوانند از آن بهره مند سوند.

وی در خصوص نبود یا کمبود فضای همکاری بین نهادها در حوزه تخصصی کودک و نوجوان در فضای مجازی گفت: سازمان فناوری اطلاعات تفاهم نامه ای را با وزارت آموزش و پرورش تدوین کرده اند که به زودی شاهد محتوای مطلوب خواهیم بود.

بستر فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست

در همین زمینه حمیدرضا امیری‌نیا، مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رییس هیات مدیره موسسه دانش بنیان برکت ضمن بازدید از بیست و سومین نمایشگاه الکامپ با اشاره به دلایل ظهور اپراتورهای مجازی در کشور اظهارداشت: در فضای مجازی تنوع سرویس ها در کشور در برهه ای آنقدر افزایش یافت و اپراتورهای اصلی به اندازه ای بزرگ شدند که قادر به ارائه سرویس و خدمات همزمان با رشد نیاز کاربران نبودند. لذا اپراتورهای مجازی از خلا موجود توانستند بهره برده و ظهور کنند و این تفکر به وجود آمد که MVNO ها می توانند در فضای مجازی تخصصی تر و البته در ارتباط با اپراتورهای اصلی به پاسخ گویی مطلوب و مناسب نیازهای کاربران بپردازند و مهمتر اینکه بتوانند ارزش افزوده ای را ایجاد کنند که کاربران به دنبال آن هستند.

وی افزود: MVNOها به عنوان بازار اختصاصی در دنیا شکل گرفته اند و ما هم ناگزیر باید به سمت رشد MVNO ها حرکت کنیم تا فضای فناوری اطلاعات کشور را با آنها تخصصی تر کنیم. مثلا تین تاک که در حوزه تخصصی کودک و نوجوان فعال است قادر خواهد بود به ارائه خدمات تخصصی کودک و نوجوان بر اساس پاسخ به نیازهای واقعی آنها در فضای مجازی بپردازد.

امیری نیا سطح کیفی فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان در کشور را نامطلوب ارزیابی و تاکید کرد: بستر فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست و این حوزه موازی با خاستگاه و خواسته های کودکان پیش نرفته و ما با یک غفلت در این حوزه مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: از فضای لباس کودکان تحت عنوان مد و لباس، اسباب بازی تا حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات یک فضای بکر است که باید با راه اندازی اپراتورهای مجازی به این حلقه مفقوده سمت و سو داد و حتما باید غفلت های گذشته در حوزه کودکان را مرتفع کنیم.

مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توجه به داخل کشور و بهره مندی از ظرفیت های داخلی با توجه به فرهنگ اصیل بومی را از اولویت ها دانست و افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در فناوری اطلاعات در ارتباط با کودک و نوجوان توجه به ظرفیت های داخل کشور است که امیدواریم بعد از مرتفع کردن همان غفلت ها و بروز کردن اطلاعات کشور حتما به دنبال افزایش سهم در بازارهای خاورمیانه باشیم.

رییس موسسه دانش بنیان برکت تاکید کرد: کشورهای مسلمان همسایه از اولویت های ما در حوزه فناوری اطلاعات است و علت آن، همپوشانی و مشابهت های فرهنگی و دینی است که با همسایه های خود داریم.

وی ضمن تاکید بر شکل گیری فضای اعتماد و اطمینان میان کاربران گفت: اعتماد یکی از حلقه های مفقوده بازار فناوری اطلاعات است. در حالی که اگر اعتماد میان خانواده و طرف دوم (شرکت ها) شکل بگیرد حتما باعث رونق کسب و کار در بستر اجتماع خواهد شد.

وی یکی از بزرگترین آسیب های حوزه کودک در کشور را رها بودن آن دانست و افزود: قطعا یکی از بزرگترین معضلات ما در بحث کودکان رها شدگی آنها در نت هست که نگرانی در دو سطح را به وجود آورده. نگرانی سطح اول خانواده ها هستند و نگرانی سطح دوم مسولان. لذا این حوزه بسیار حوزه حساسی است و پیچیدگی های خاص خود را دارد و شورای عالی فضای مجازی کشور باید در این حوزه تصمیمات جدی اتخاذ کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید