آنفلوانزای پرندگان این بار یقه قیمت‌ها را گرفت

    کد خبر :60341

این روزها قیمت تخم مرغ روند افزایشی داشته که بنا به گفته تولیدکنندگان این محصول علت آن خلأ دوماهه در تولید و از بین رفتن ۳۰ درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار در ۶ ماه گذشته است که هیچ حمایتی هم از این صنف نشده است.

خبرگزاری فارس ـ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات، یک روز گوشت به کیلویی 50 هزار تومان می‌رسد. یک روز برنج گران می‌شود و اکنون چند روز است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ رو به‌ افزایش است. موضوعی که به کلاف سردرگمی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان حل آن را در گرو ایجاد زنجیره تولید از دانه تا سفره می‌دانند.

با اجرای نصف و نیمه قانون تمرکز و این بهانه که تمامی ابزارها به‌ دست وزارت جهاد کشاورزی داده نشده و از آن‌طرف مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از وظیفه تنظیم بازار شانه خالی می‌کنند، این تولیدکنندگان بخش کشاورزی و مصرف‌کنندگان هستند که باید زیان کرده و هزینه‌های آن را بپردازند.

ماجرای افزایش قیمت مرغ و تخم و مرغ در هفته گذشته تاکنون را پیگیری کردیم. داستان از آنجا شروع می‌شود که در زمستان سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 30 تا 40 درصد از واحدهای مرغ تخم‌گذار معدوم شده و صاحبان آن دچار زیان‌های بسیار شدند.

در پی همین رخداد صادرات تخم‌مرغ نیز متوقف شد و تازه طی دو ماه اخیر و با اعلام سازمان دامپزشکی، صادرات تخم‌مرغ باز شد. از طرف دیگر رقیبی مانند کشور ترکیه که تخم‌مرغ را برای مصرف‌کننده خود در داخل کیلویی 7 هزار تومان می‌فروشد برای تصاحب بازارهای منطقه و دادن سوبسید به صادرکنندگان خود،‌قیمت‌ها را دامپینگ کرده و کیلویی 3 هزار و 500 تومان پشت مرزها عرضه می‌کند.

رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای 12 هزار تومان (هر عدد 400 تومان) می‌گوید: طی هفته گذشته با روند افزایشی قیمت تخم مرغ مواجه بودیم تا حدی که متولیان تنظیم بازار اعلام کرده بودند که این قیمت بسیار افزایش پیدا کرده و باید فکری به حال آن کرد.

عرضه مستقیم تخم مرغ به غرفه میادین کیلویی 4500 تومان

وی می‌افزاید: در همین راستا امروز جلسه‌ای را با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار و اعلام آمادگی کردیم که عرضه تخم مرغ به صورت مستقیم را از ابتدای این هفته را به قیمت پایه درب مرغداری کیلویی 4 هزار و 500 تومان به غرفه‌های سازمان میادین از طریق اتحادیه انجام دهیم و فکر می‌کنیم این کار تأثیر مستقیمی بر روی تعادل قیمت در بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن تصریح می‌کند: هفته گذشته هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری به 5 هزار تومان رسید که البته قیمت پایین را هم قبول نداریم.

به گزارش خبرنگار فارس، هم‌اکنون قیمت هر عدد تخم مرغ در سوپرمارکت‌های سطح شهر 400 تومان به فروش می‌رسد، در حالی که رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن می‌گوید، نهایتاً این رقم باید 10 هزار و 500 تومان برای مصرف کننده باشد.

ترکاشوند همچنین از ابلاغ نامه‌ای به اعضای اتحادیه خبر داد و گفت: در این نامه خواسته شده تا اعضای اتحادیه به تعادل قیمت در سطح بازار کمک کنند.

وی همچنین بازار داخلی را برای فعالان حوزه تولید و توزیع تخم مرغ را بسیار مناسب‌تر از بازار صادراتی دانست و افزود: شرایط قیمت تخم‌مرغ در داخل مزیت بیشتری برای فعالان دارد و صادرات تخم مرغ هم بسته به میزان تقاضا روال عادی خود را دارد.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن این را هم گفت که برای آنکه بتوانیم قیمت تخم‌مرغ را متعادل کنیم، باید در زمان عرضه بیش از نیاز آن را ذخیره‌سازی کرده و هنگام بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ، ذخیره را به بازار عرضه کنیم.

و اما دل پردرد تولیدکنندگان تخم مرغ از حمایت‌هایی که نمی‌شود

یکی از تولیدکنندگان که خواست نامش در گزارش درج نشود، می‌گوید: ما دو ماه خلأ تولید تخم‌مرغ داریم. در سال گذشته 30 درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار زیر خاک رفت و هیچ حمایتی هم از تولیدکننده نشد. در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت جهاد داشتیم به ما گفتند ما خیلی راحت‌تریم که تخم‌مرغ را از ترکیه کیلویی 3 هزار و 500 تومان وارد کنیم و اگر نمی‌خواهید تولید نکنید.

وی تصریح می‌کند که آقایان پس از گران شدن تخم‌مرغ به این فکر افتادند که قیمت کیلویی 4 هزار و 500 تومان در مرغداری را مصوب کنند، درحالی‌که پیش‌ از این و تا قبل از گران شدن تخم‌مرغ، آن را ما تا کیلویی 2 هزار و 300 تومان هم فروخته‌ایم و صدایی از کسی درنیامده است که تولیدکنندگان تخم‌مرغ دارند زیان می‌بینند.

دلالان از نوسات قیمت نان می‌خوردند

یکی دیگر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ به خبرنگار فارس می‌گوید: میانگین فروش هر کیلو تخم‌مرغ ما در سال گذشته 3240 تومان بوده و هم اکنون از ابتدای امسال میانگین کیلویی 3200 تومان فروخته‌ایم. اما از آن‌طرف 5-4 طرف دلال در صنعت ما ریشه دوانده‌اند که به اطلاعات خاص هم دسترسی دارند و به‌راحتی می‌توانند بازار را بالا و پایین کنند.

وی تصریح می‌کند که برخی افراد نان نوسانات را می‌خورند و می‌افزاید: البته موانع زیادی هم بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد. تا چشم کار می‌کند در جاده‌ها مجوز تولید و پرورش مرغ و تخم‌مرغ داده‌اند و حالا باید فکری برای آن بکنند. چرا باید بازار صادراتی عراق را از دست بدهیم و ترکیه جای ما را بگیرد؟ چرا در عرض 48 ساعت ترکیه با ارسال محموله هوایی بازار تخم‌مرغ قطر را در دست گرفت. ما با آنکه کوتاه‌ترین مرز آبی را با قطر داریم، به دلیل هزار و یک مانعی که باید وزارت امور خارجه پیگیری می‌کرد، نتوانستیم وارد شویم.

تولیدکنندگانی که خانه نشین شده‌اند

یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ می‌گوید: پس از 25 سال تجربه کار مرغداری، خانه‌نشین شده‌ام و مرغداری‌ام را با ماهی 8 میلیون تومان اجاره داده‌ام؛ چراکه کسی نمی‌پرسد چگونه از پس اقساط ماهی 25 میلیون تومان بابت مرغداری برمی‌آیم و بسیاری از مرغداران سابقه‌دار با میلیون‌ها تومان بدهکاری اکنون خانه‌نشین شده‌اند، اما همچنان برخی به فکر واردات و سود شیرین خود هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید