اعلام آمادگی ایران و روسیه برای برگزاری رزمایش در دریای عمان در بحبوحه تشکیل ائلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

    کد خبر :603283

محمد خواجوئي در الاخبار نوشت: مدتی قبل، نیروهای ایرانی از امادگی برای انجام رزمایش مشترک بین نیروهای دریایی ایرانی و روسی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان خبر دادند و این موضوع از سوی ظریف نیز بیان شد.

به گزارش بازتاب، در ادامه این مطلب آمده است: همکاری نظامی بین ایران و روسیه، امر تازه ای نیست؛ بخشی از این همکاری، در زمینه معاملات سلاح است و بخشی دیگر، به همکاری دو کشور در پرونده های منطقه ای از جمله سوریه، و همچنین انجام مانورهای مشترک مربوط می شود.

با اینکه ارتش ایران اعلام کرد مانورهای مشترک ایرانی روسی در خلیج فارس انجام نمی شود، بدیهی است که اقیانوس هند و دریای عمان، در همسایگی تنگه هرمز و خلیج فارس واقع هستند و از جنبه جغرافیایی سیاسی، با این منطقه مرتبطند.

این مانورها، اهمیت سیاسی فراوانی دارد و دربردارنده اشاره های مشخصی برای ایالات متحده و هم پیمانان آن است؛ که در این میان، اروپایی ها ضمن دریافت معنای این پیام، نگرانی خود از انجام این مانورها را از زبان موگرینی ابراز داشتند.

در شرایط فعلی، و با توجه به تنش زایی های آمریکا در منطقه خلیج فارس و همچنین طرحهای دولتهای غربی به رهبری واشنگتن و لندن، برای تشکیل ائتلاف های امنیتی و نظامی، موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه، تحت عنوان رزمایشها، از اهمیت زیادی برخوردار است. این همکاری در آبهای جنوبی ایران، واکنشی است به برنامه های دولتهای غربی برای ایجاد ائتلاف امنیتی در منطقه.

بدین معنا، ایران سعی دارد پیامی را به طرف غربی برساند، مبنی بر آنکه تهران گزینه هایی برای تشکیل ائتلافهایی در راستای وارد آوردن فشار بر واشنگتن در اختیار دارد؛ که این مساله باعث می شود محاسبات آمریکا در مورد ضرورت آتش بس و وارد نشدن در تنگنای استراتژیک، تغییر کند.

علاوه بر این، روسها به این شکل، به دولتهای غربی می فهمانند که اگر این دولتها بخواهند سطح تنش ها را افزایش دهند، روسیه بخوبی می تواند نقش یک رقیب را برای انها ایفا کند. بر این اساس، همکاری بین تهران و مسکو، می تواند در راستای برپایی توازنی در منطقه خلیج فارس، گام برداشته و در مقابل ائتلافهای جدید به رهبری ایالات متحده بایستد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید