استون مارتین ونکوئیش 25 رونمایی شد

  • خودرو
  • سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۴۵
    کد خبر :602306

ونکوئیش ۲۵ اولین محصول مستقل طراح استون مارتین یعنی، ایان کالوم است. این خودرو را نه استون مارتین، بلکه شرکت کالوم رونمایی کرده است.

به واقع ایان کالوم یکی از ستارگان طراحی خودروهای مدرن است. او سابقه‌ی کار در سمت مدیریت طراحی شرکت‌های استون مارتین و جگوار را در کارنامه‌ی خود دارد؛ ولی اوایل سال جاری اعلام کرد دیگر با گروه جگوارلندرور همکاری نخواهد کرد. با اینکه همکاری ایان کالوم با جگوارلندرور به پایان رسید، وی اعلام کرد برنامه‌ای برای بازنشسته‌شدن ندارد و همین باعث شد همه منتظر حرکت بعدی او باشند.

حال مشخص شده است که برنامه‌ی ایان کالوم برای آینده چیست. اولین محصول کالوم با نام ونکوئیش 25 رونمایی شده است. به‌گفته‌ی ایان کالوم که طراحی این خودرو را برعهده داشت، مدل ونکوئیش هیچ‌وقت آن‌قدر عمر نکرد تا فیسلیفت را تجربه کند.

کالوم می‌گوید:این استون مارتین را چند سال پیش خریدم و از آن زمان به‌بعد، مدام در فکر آن بودم. مدل ونکوئیش فقط ۶ سال روی خط‌تولید قرار داشت که عمر کوتاهی محسوب می‌شود. سپس تصمیم گرفتم کاری را شروع کنم که همیشه دوست داشتم انجام دهم.

نتیجه‌ی این پروژه خودرویی است که با برند R-Reforged فروخته خواهد شد. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های یک تولیدکننده‌ی پوشاک سوئیسی با نام AF Racing است که علاوه‌بر مدیریت تیم‌های مختلف در مسابقات اتومبیل‌رانی، قبلا نیز نسخه‌ای از استون مارتین V12 زاگاتو را معرفی کرده بود.

تولید ونکوئیش کالوم، تنها به ۲۵ دستگاه محدود خواهد بود و عدد ۲۵ در نام خودرو نیز به همین قضیه مربوط است. هریک از این خودروها به‌طور کامل طبق سلیقه‌ی مشتری ساخته خواهند شد و بدین‌ترتیب، هیچ‌کدام دقیقا مثل هم نیستند. این مدل خودرو ارزانی نیست و ۵۵۰ هزار پوند (حدود ۶۶۲ هزار دلار) بدون احتساب مالیات قیمت‌گذاری شده است. جالب است استون مارتین نیز از معرفی چنین محصولی استقبال کرده است.

تغییراتی که کالوم روی مدل ونکوئیش ایجاد کرده، ظاهر آن را تهاجمی‌تر کرده است. در نمای جلو، شاهد سپر جلو جدیدی هستیم که جلوپنجره‌ی دوتکه و ورودی‌های هوای مخصوص خنک‌کردن ترمزها را درون خود جای داده است. در بخش عقب نیز، سپر عقب با دیفیوزر بزرگی ادغام شده و در دو سمت آن نیز، خروجی‌های جدید اگزوز دیده می‌شوند. تزیینات کرومی ونکوئیش در مدل ۲۵ به‌طور کامل حذف شده و جای آن‌ها را تزیینات تیره‌رنگ گرفته‌اند. تغییرات درون کابین در مقایسه با بیرون خودرو بیشتر هستند. در این زمینه، کالوم اعتراف کرده است هیچ‌وقت از کابین پلاستیکی مدل اصلی ونکوئیش رضایت نداشت.

برای رفع این مشکل حالا کابین این مدل به‌طور کامل از چرم Bridge of Orchy ساخته شده است که روی آن طرح چهارخانه‌ای تارتان دیده می‌شود که به ریشه‌ی اسکاتلندی ایان کالوم نیز اشاره می‌کند. برخی از قطعات استون مارتین ونکوئیش با جگوار XK مشترک است؛ اما در مدل ۲۵، این قطعات جدید هستند. از دیگر مشخصات جدید کابین می‌توان به نمایشگر لمسی رنگی و تزیینات آلومینیومی اشاره کرد. صندلی‌های عقب ونکوئیش در این مدل حذف شده‌اند. به‌گفته‌ی ایان کالوم، این صندلی‌ها از اول جزو برنامه‌ی طراحی ونکوئیش نبودند و بعدها به این خودرو اضافه شده بودند. در مدل ۲۵، صندلی‌های عقب جای خود را به طرح بارگیری مخصوص چمدان‌های چرمی داده‌اند.

ساعت آنالوگ مکانیکی از برند انگلیسی برمونت روی کنسول مرکزی نصب شده است که می‌توان آن را جدا کرد و به دست بست. این شرکت ساعت‌سازی مجموعه‌ی پنل پشت فرمان ونکوئیش ۲۵ را نیز طراحی کرده است. کالوم برنامه دارد استون مارتین اختصاصی خود را با سه نوع جعبه‌دنده به مشتریان ارائه کند. اولین جعبه‌دنده که جعبه‌دنده‌ی استاندارد ونکوئیش نیز به‌شمار می‌رود (اسپیدشیفت)، از نوع تک‌کلاچ خودکار و جعبه‌دنده ی دوم از نوع دستی ۶ سرعته و آخرین جعبه‌دنده از نوع خودکار ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور است.

ایان کالوم خود از طرفداران جعبه‌دنده‌ی اسپیدشیفت است که روی خودرو خودش نیز نصب شده بود. باوجوداین، گفته است بیشتر مشتریان جعبه‌دنده‌ی خودکار جدید را سفارش خواهند داد؛ چون از عملکرد بهتری در رانندگی‌ شهری برخوردار است. پیشرانه‌ی ۶ لیتری V12 استون مارتین نیز در این مدل بهینه‌سازی شده است. با نصب سیستم مکش هوا و اگزوز جدید درکنار برخی تغییرات دیگر، مانند میل‌سوپاپ‌های جدید، قدرت موتور به ۵۷۹ اسب‌بخار افزایش پیدا کرده است. تغییرات در بخش شاسی نیز شامل کاهش ارتفاع ۱۰ میلی‌متری در سیستم تعلیق، آنتی‌رول بارهای جدید، کمک‌فنر و فنرهای جدید و ترمزهای کربن سرامیکی متعلق به استون مارتین‌های جدید هستند. در انتها نیز، رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج زیر خودرو انداخته شده‌اند که روی آن‌ها لاستیک‌های سفارشی میشلن پایلوت اسپرت دیده می‌شود.

نتیجه‌ی این پروژه خیلی خوب از آب درآمده است؛ به‌طوری‌که با وجود تغییرات اعمال‌شده، شاهد خودرو جدیدی نیستیم و طراحی اصلی ونکوئیش حفظ شده است. به‌گفته‌ی ایان کالوم، در اینکه این مدل خودرو بهتری است، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما اینکه توانایی‌های حرکتی این خودرو در حد مدل‌های GT امروزی باشد، فعلا مشخص نیست. البته باید از دید متفاوتی به ونکوئیش ۲۵ نگاه کرد و نباید آن را با معیارهای خودروهای سال ۲۰۲۰ سنجید. این مدل پایه و اساسی برای مدل‌های آینده‌ی کالوم خواهد بود که R-Reforged آن‌ها را خواهد ساخت. البته کالوم اصراری ندارد که لزوما روی طراحی‌های قدیمی خودش کار کند و شاید مدل کاملا جدیدی نیز معرفی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید