سناریو مثلث اقتصادی مطرح شده در دولت

    کد خبر :60229

 

شنیده ها حاکی است که چندی پیش برای انتخاب سه پست مهم اقتصادی، سناریو مثلث فرهاد نیلی ، علی طیب نیا و محمد نهاوندیان برای پست های بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادو دارایی وسازمان برنامه و بودجه مطرح شده است.

این سناریو پس از تاکید رییس جمهوری و از اظهارات اخیر طیب نیا مبنی بر اعلام آمادگی وی برای حضور در دولت دوازدهم در قالب یک تیم منسجم و هماهنگ برای حل مشکلات پیچیده و خاص اقتصادی منطقی تر به نظر می رسد .

به گزارش  بازتاب به نقل از اقتصاد سیاسی، در این سناریو فرهاد نیلی به دلیل تحقیقات گسترده در حوزه مشکلات موسسات مالی و نحوه تامین منابع در زمان تصدی گری اش در پژوهشکده پولی و مالی به عوان فردی مناسب برای بانک مرکزی ارزیابی شده است. همچنین از دیگر مزیت های وی سیاسی نبودن ، نداشتن رودبایستی با مدیران بانکها وموسسات مالی و نداشتن ملاحظات و محدودیت های سایر چهره های بانکی عنوان شده است که امکان ساماندهی سریع تر بازار پولی رامحتمل تر می کند . از سوی دیگر روابط خوبی نیز با وزیر اقتصاد دارد که می تواند در ایجاد هماهنگی بیشتر و بهتر در ادامه مسیر دولت یازدهم نیز فراهم کند.

در این سناریو همچنین دکتر نهاوندیان که از میان گزینه های مطرح شده هماهنگی بیشتری بین وی و علی طیب نیا وجود دارد جدی ترین گزینه تصاحب کرسی ریاست سازمان برنامه و بودجه است.

براساس شنیده ها رابطه مناسب نهاوندیان با بخش خصوصی در صورت حضور وی در سازمان برنامه می تواند تاثیر مثبتی بر سیاست های رونق این بخش داشته باشد.

گفتنی است پیشتر به سیف نیز پیشنهاد نمایندگی ایران در بانک جهانی هم ارایه شده بود ولی مشکل این سناریو را نبود نوبخت در معادلات اقتصادی کابینه عنوان کرده اند .

با این حال در میان اخبار رسیده برای مردان اقتصادی کابینه دوازدهم یک چیز محتمل تر از همه است و ان این که نهاوندیان به طور حتم از ریاست دفتری رییس جمهوری بر روی یکی از صندلی های کلیدی اقتصاد کشور تکیه خواهد زد و تاکنون بر اساس اخبار رسیده جزو گزینه های مطرح سمت هایی چون وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت بازرگانی (در صورت تفکیک)، وزارت امور اقتصادی و دارایی و ریاست سازمان برنامه و بودجه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید