«تغییر اقلیم» و «آلودگی هوا» چه رابطه‌ای دارند؟

    کد خبر :602145

یک کارشناس مدل‌سازی عددی آلودگی هوا با بیان اینکه گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در تولید ذرات معلق، ناکس و ازن -که آلاینده‌های خطرناک هستند- تاثیر قابل توجهی دارند، می‌گوید: در این شرایط تاثیر تغییر اقلیم بر افزایش آلاینده‌ها غیر قابل کتمان است.

وجود رابطه بین تغییر اقلیم و آلودگی هوا محل اختلاف است. بر اساس یک دیدگاه تغییر اقلیم و آلودگی هوا ارتباطی با هم ندارند چون گازهای گلخانه‌ای که باعث گرمایش جهانی می‌شوند جدا از آلاینده‌ها هستند، ضمن اینکه تغییر اقلیم در مقیاس جهانی رخ می‌دهد، درحالی‌که آلودگی هوا مقیاس محلی دارد، بنابراین این دو پدیده ربطی به هم ندارند.

در این میان محمودرضا مؤمنی  با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم یک موضوع پیچیده‌ است و با یک نگاه ساده نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد، می‌گوید: نگاه یک طرفه و دلخواه به‌ موضوع تغییر اقلیم باعث به‌اشتباه‌ انداختن تصمیم‌گیران می‌شود. چون بر خلاف اظهارات عده‌ای از کارشناسان، تغییر اقلیم هم در مقیاس منطقه‌ای و هم در مقیاس جهانی رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: حتی پذیرش این استدلال غلط که «تغییر اقلیم در ابعاد جهانی واقع می‌شود و آلودگی هوا در ابعاد منطقه‌ای» ما را به این نتیجه نمی‌رساند که تغییر اقلیم و آلودگی هوا غیر مرتبط هستند چون با وجود آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، ناکس و ازن، ادعای بی‌ارتباطی بین تغییر اقلیم و آلودگی هوا درست نیست.

تاثیر تغییر اقلیم در تشکیل گاز ازن

این متخصص آلودگی هوا در مورد تاثیر تغییر اقلیم در آلودگی هوا توضیح می‌دهد که تغییر اقلیم از طریق افزایش دما و حرارت باعث افزایش تشکیل آلاینده ازن در محیط‌های شهری می‌شود. به این معنا که هر چه دما بالاتر باشد، احتمال تشکیل آلاینده‌ ازن هم بیشتر است. دقت داشته باشیم که ازن هم آلاینده است و هم گاز گلخانه‌ای.

مؤمنی در ادامه ضمن توضیح این نکته که به مقدار انرژی حرارتی منتقل شده در واحد زمان و بر واحد سطح «شار گرمایی» یا «شار حرارتی» گفته می‌شود، می‌گوید: تغییر اقلیم باعث تغییر در دو پارامتر شارهای انرژی‌ سطح زمین (شار حرارتی نهان Latent Heat flux) و شار حرارتی محسوس (Sensible Heat Flux) می‌شود که این دو به‌طور مستقیم بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارند.

تاثیر تغییر اقلیم در انتشار مواد آلی فرّار

این پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم همچنین با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم منجر به افزایش مواد آلی فرّار ناشی از گیاهان و درختان (BVOC) می‌شود، گفت: با افزایش دما انتشار BVOC افزایش پیدا می‌کند و به‌ تبع آن میزان ذرات معلق و ازن به‌شدت افزایش پیدا می‌یابد. افزون بر این، تغییر اقلیم در نشست آلاینده ازن تاثیر قابل توجهی دارد. از سوی دیگر تغییر اقلیم از طریق افزایش دما باعث افزایش انتشار آمونیاک می‌شود که نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل ذرات معلق غیرآلی دارد.

نقش تغییر اقلیم در تولید آلاینده ناکس

مؤمنی با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم در افزایش آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع و تاثیر این پدیده در انتشار آلاینده ناکس (NOx)، تصریح می‌کند که تقریبا ۱۵ درصد از انتشار NOx در دنیا ناشی از آتش‌سوزی‌ها است، همچنین باید دقت داشته باشیم که تغییر اقلیم باعث افزایش کربن سیاه و کربن ارگانیک از طریق افزایش آتش‌سوزی‌ها در دنیا می‌شود. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که آتش‌سوزی‌ها بزرگترین منبع ذرات کربنی هستند و باید تاکید کنیم این حریق‌ها در اثر تغییر اقلیم ایجاد می‌شوند پس نمی‌توانیم نقش تغییر اقلیم را در انتشار آلاینده‌ها نادیده بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از NOx دنیا ناشی از فرآینده‌های میکروبیولوژیک خاک است، می‌گوید: تغییر اقلیم باعث تغییر در غلظت ذرات بیولوژیک مثل گرده‌های گل، باکتری‌ها، هاگ قارچ‌ها و باقیمانده تجزیه گیاهان می‌شود بنابراین از این طریق هم تغییر اقلیم باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.

نقش تغییر اقلیم در انتشار گرد و خاک

به گزارش ایسنا،این متخصص تغییر اقلیم در پایان با تأکید بر اینکه نقش تغییر اقلیم در تغییر سیستم‌های بارشی می‌گوید: بارندگی‌ها یکی از عوامل حذف آلاینده‌هاست اما با تغییر در میزان بارش‌ها در اثر تغییر اقلیم طبیعتا این مکانیزم دستخوش تغییرات می‌شود. از سوی دیگر تغییر اقلیم از طریق خشک شدن تالاب‌ها و رودها منجر به افزایش گرد و غبار می‌شود. آیا اینها تاثیر تغییر اقلیم روی افزایش آلاینده‌ها نیست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید