ضرورت غربالگری سلامت قلب جنین قبل از ۱۹ هفته بارداری

    کد خبر :602107

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت غربالگری سلامت قلب جنین قبل از ۱۹ هفته بارداری گفت: اکثر آنومالی‌های ماژور قلب جنین از طریق اکوکاردیوگرافی قلب قابل شناسایی است.

بهناز مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه برگزاری کنفرانس یک روزه اکوکاردیوگرافی قلب جنین اظهار داشت: این کنفرانس ۲۸ شهریور ماه در مرکز همایش‌های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه شناسایی بیماری‌های قلبی جنین و اکوکاردیوگرافی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

مرادی گفت: از طریق اکوکاردیوگرافی می‌توان اکثر آنومالی های ماژور را در قلب جنین شناسایی کرد ولی ممکن است آنومالی های مینور همچون سوراخ قلب از طریق اکو کاردیو گرافی شناسایی نشود.

وی افزود: در صورت تشخیص به موقع آنومالی های ماژور قلب در صورتی که جنین زیر ۱۹ هفته باشد مجوز سقط صادر خواهد شد بنابراین بهتر است که مادران باردار حتماً نسبت به انجام غربالگری ها در هفته ۱۸ تا ۲۲ توسط پزشک اقدام کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در صورت تشخیص آنومالی‌های ماژور در هفته‌های بیشتر از ۱۹ در مادران باردار باید حتماً جنین تحت نظر متخصص قلب و پزشک مربوطه باشد چرا که این مسئله می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جنین به همراه داشته باشد.

مرادی گفت: آریتمی قلبی و نارسایی قلب در جنین نیاز به درمان دارد البته بخشی از این مشکلات قابل درمان نیست و با یافتن علت می‌توان به بهتر شدن وضعیت قلب جنین کمک کرد به طور مثال آنمی یا کم خونی جنین می‌تواند سبب نارسایی قلبی شود که با درمان کم خونی جنین میتوان مشکل نارسایی قلبی را تا حدودی بهبود داد.

وی در مورد آریتمی قلب جنین گفت: این مسئله قابلیت درمان دارد و ۹۰ درصد موارد ابتلا جنین خفیف است که با مانیتورینگ به موقع و منظم می‌توان از تشدید آن جلوگیری کرد‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که آنومالی در قلب جنین شایع است گفت: تشخیص به موقع این مشکل در درمان و پیشگیری از تشدید و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند که با برگزاری کنفرانس‌های اکوکاردیوگرافی قلب جنین می‌توان همکاران رادیولوژیست را با این موضوعات بیشتر آشنا کرد تا هنگام اسکن آنومالی به ویژه در مادرانی که احتمال ابتلای جنین آنها به این مشکل بیشتر است را زودتر و دقیق تر تشخیص دهند‌.

مرادی گفت: مادرانی که دیابت داشته و یا در جنین‌های قبلی خود سابقه مشکل قلبی داشته باشند احتمال ابتلای جنین ها به آنومالی قلبی بیشتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید