تبریک احمدی نژاد برای تولد مایکل جکسون تعجب آور نبود؛ لحن او شباهتی به زمانی که هولوکاست را زیر سوال می برد، ندارد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۸:۴۹
    کد خبر :601950

لس آنجلس تایمز نوشت: این هفته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران در صفحه توییتر خود تولد مایکل جکسون را تبریک گفت. اما پیام احمدی نژاد برای کسانی که فعالیت این سیاست مدار اصول گرای تندرو را در فضای آنلاین پیگیری می کنند غافل گیرکننده نبود.

به گزارش بازتاب، در ادامه این مطلب آمده است: احمدی نژاد از سال 2017 فعالیت خود در رسانه های اجتماعی را شروع کرد. او در این مدت در مورد مسائل مختلفی از جمله ورزش، موسیقی، خشونت و سیاست داخلی آمریکا توییت کرده است. لحن مثبت و همدلانه احمدی نژاد در فضای آنلاین هیج شباهتی به روزهای حضور او در کاخ سعد آباد بین سال های 2005 تا 2013 ندارد. احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری خود به طور مکرر وقوع هولوکاست را زیر سوال می برد و متهم به نقض حقوق بشر شده بود.

صفحه توییتر احمدی نژاد 103 هزار پیرو دارد. افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق ایران میگویند که او به طور شخصی حساب کاربری خود را اداره می کند. البته برخی اوقات مشاوران احمدی نژاد اطلاعاتی در مورد مسائل روز فراهم می کنند.

اما تعدادی از ناظران سیاسی معتقدند که احمدی نژاد در حال تلاش برای احیای محبوبیت و مشروعیت از دست رفته خود در درون جامعه ایران است. فعالیت در رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای در دسترس برای بهبود تصویر عمومی محسوب می شود.

عبدالرضا داوری، سردبیر یکی از مجله های اقتصادی ایران در این ارتباط گفت: «حساب توییتر انگلیسی احمدی نژاد در واقع بخشی از دیپلماسی عمومی او محسوب می شود. او قصد دارد که جنبه های خوب و انسانی ورزشکاران، خواننده ها و هنرمندان را به مردم دنیا و همچنین هموطنان خود یادآوری کند».

داوری در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به عنوان یکی از مشاوران دولت انجام وظیفه میکرد. او اضافه کرد که تیمی از کارشناسان کامپیوتری به اداره حساب کاربری رئیس جمهور سابق کمک می کنند.

احمدی نژاد بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری خود توسط هر دو جناح سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب طرد شد. به همین خاطر برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که او از توییتر برای احیا جایگاه سیاسی خود در فضای داخلی و سطح بین الملل استفاده می کند.

سقوط احمدی نژاد در ساختار سیاسی ایران در سال 2011 شروع شد، درست بعد از ماجرای استتعفای وزیر اطلاعات. بعد از این قضیه احمدی نژاد وارد یک نزاع با اصولگرایان شد.

بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال 2013، بسیاری از اصولگرایان به خاطر حمایت های خود از دولت احمدی نژاد در گذشته ابراز پشیمانی کردند. احمدی نژاد و اعضای کابینه اش در سال های اخیر در فضای سیاسی ایران به حاشیه کشانده شدند. احمدی نژاد در سال 2016 تلاش کرد که دوباره برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری کشور حضور پیدا کند. اما رهبر ایران کاندیداتوری مجدد احمدی نژاد را به صلاح کشور ندانست.

نادر کریمی، تحلیلگر ایرانی معتقد است که احمدی نژاد از فضای آنلاین برای بهبود اعتبار و جایگاه سیاسی خود در داخل و خارج از کشور بهره می گیرد. او در این ارتباط گفت: « احمدی نژاد او و مشاوران نزدیکش هرگز اجازه حضور در بالاترین سطوح کشور را به دست نخواهند آورد. اما احمدی نژاد امیدوار است در آینده نزدیک دوباره بتواند به ساختار قدرت بازگردد».

البته شاید احمدی نژاد انگیزه های مختلفی برای حضور در توییتر داشته باشد. اما بسیاری از تحلیلگران و فعالان معتقدند که رسانه های اجتماعی ابزار خوبی برای دور زدن سانسور رسانه ای در ایران هستند. احمدی نژاد همچون گذشته نمی تواند از تلویزیون دولتی برای بهبود تصویر عمومی خود بهره بگیرد.

علی متاجی، فعال رسانه ای در تهران و یکی از حامیان رئیس جمهور سابق ایران است. او در مورد استراتژی احمدی نژاد گفت: « احمدی نژاد در مورد علایق و مسائل جذاب از جمله ورزش، موسیقی و سیاست توییت می کند تا چهره واقعی خود را به مردم دنیا نشان دهد».

اما منتقدان استفاده احمدی نژاد از توییتر را طعنه آمیز می دانند، زیرا مقامات ایرانی در سال 2009 در زمان ریاست جمهوری او تصمیم گرفتند که شبکه های توییتر و فیسبوک را فیلتر کنند. ایران از آن زمان صدها وب سایت از جمله یوتیوب و برنامه پیام رسان تلگرام را هم فیلتر کرده است. احتمال مسدود شدن اینستاگرام نیز در ایران وجود دارد.

بسیاری از ایرانی ها از وی پی ان برای دسترسی به این سایت ها استفاده می کنند. البته باید اشاره کنیم که تحریم های اقتصادی آمریکا در سال های اخیر دسترسی به ابزارهایی همچون فیلترشکن و وی پی ان را برای ایرانی ها دشوارتر کردند.

اما احمدی نژاد تنها سیاست مدار ایرانی نیست که از رسانه های اجتماعی برای ترویج پیام خود بهره می گیرد. جواد ظریف، وزیر خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در شبکه توییتر فعالیت می کنند.

اما منتقدان احمدی نژاد معتقدند که تلاش های او برای احیای اعتبار خود بی نتیجه خواهد بود. البته او فعالیت های خود برای جلوگیری از به حاشیه رانده شدن را ادامه خواهد داد. او در حال تلاش برای حفظ جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید