تورم انگلیس کاهش یافت

    کد خبر :60191

طبق اعلام اداره ملی آمار انگلیس، تورم این کشور به طور غیرمنتظره‌ای در ماه جون(خرداد-تیر) کاهش یافت.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) این کشور از ۲.۷ درصد در ماه می به ۲.۶ درصد در ماه جون رسید و افزایش تورم را که پس از رفراندوم برگزیت در سال گذشته، با شیب تند در حال تداوم بود، متوقف کرد.

تورم در ماه قبل از رای‌گیری برگزیت ۰.۵ درصد بود، اما این رای‌گیری باعث واکنش ناگهانی وتند بازار شد و ارزش پوند استرلینگ در برابر سایر پول‌ها سقوط کرد.

این سقوط ۱۱ درصدی ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار باعث بالارفتن قیمت کالاها شد، هزینه واردات را افزایش داد، و تورم را صعودی کرد.

هرچند کاهش تورم تنها گذرا و موقتی است و به گفته متخصصان باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی برای بانک مرکزی و کمیته سیاست‌گذاری تعیین نرخ بهره (MPC) آن، می‌شود.

سم هیل، اقتصاددان رویال بانک کانادا در لندن، به شین‌هوا گفت: تصویر کلی بازار هنوز واقعا تغییر نکرده است: علی‌رغم افت این ماه، تورم به سوی ۳ درصد حرکت می‌کند و رشد اقتصادی به کمتر از نرخ هدف این ربع سال کاهش میابد و MPC را با شرایط مشکلی برای برقراری توازن روبرو می‌کند.

تاثیر افت ارزش پوند هنوز به طور کامل منعکس نشده است و هنوز فشار بالا برنده بیشتری در آینده به تورم وارد خواهد شد.

سم هیل گفت: هرچند در روزهای اخیر نرخ تبادلات نسبتا پایدار اقی مانده است، همچنان افت ارزش پوند در ماه‌های قبل به افزایش تورم واردات در حال حاضر و ماه‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

او اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم MPC باید بر نزولی کردن ریسک فعالیت‌های اقتصادی تاکید داشته باشدو نباید شتابزده به کنترل تورم بالای هدف بپردازند.

دیدار بعدی PMC در ماه آگوست خواهد بود. هیل می‌گوید که اعضای کمیته نرخ بهره را در کمترین میزان تا به امروز خود که ۰.۲۵ درصد است رها می‌کنند، اما بعد از این تاریخ تصمیم گیری‌های آنها بسیار وابسته به داده‌ها خواهد بود و همچنان انتظار بر این است که داده‌های فعالیت‌های اقتصادی مانع از افزایش نرخ این کمیته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید