جدیدترین اخبار
11 شهریور 1398 ساعت 13:40 اقتصادی کد خبر :601646

علت گرانی شدید خودروی وارداتی در ایران چیست؟

یک کارشناس خودرو درباره علت گرانی خودرو می‌گوید: در صورتی که تعرفه واردات خودرو به کشور تا این میزان بالا نبود شاهد گرانی خودرو نبودیم. واردات خودروی کارکرده حرف عجیبی است و باید صفر کیلومترها با تعرفه پایین وارد شوند.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در خصوص واردات خودروی کارکرده به کشور و زیر و بم‌های آن اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده را می‌توان حرف عجیبی دانست چراکه حتی درحال‌حاضر امکان ورود نمونه‌های صفر کیلومتر به کشور وجود ندارد. اگر بتوانیم نمونه‌های صفر کیلومتر را با تعرفه کمتر به کشور وارد کنیم چرا باید به سمت خودروهای کارکرده برویم؟

مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران تعرفه است و اگر تعرفه به این اندازه سنگین نبود شاهد گرانی خودروی وارداتی در ایران نبودیم. ما باید مسئله تعرفه را حل کنیم هرچند که مخالفتی با ورود خودروهای کارکرده به کشور نیز نداریم. زمانی که ورود صفر کیلومترها ممنوع می‌شود بهانه اصلی میزان تعرفه‌هاست.

در صورت ورود خودروهای کارکرده به کشور باید تا حدی از میزان سختگیری در زمینه استاندارد کاسته شود و می‌توان همین کار را برای خودروهای وارداتی صفر کیلومتر نیز انجام داد. از طرفی باید اجازه داده شود خودروهای وارداتی صفر به بازار ورود پیدا کنند تا خود به خود بسیاری مسائل حل ‌شوند.

سختگیری کمتر روی صفر کیلومترها

وی ادامه داد: شرکتی که خودرو را به صورت انبوه خریداری می‌کند حدود ۳۰ تا ۴۰درصد ارزان‌تر از نرخ اصلی خرید می‌کند. با توجه به این تخفیف‌ها در حقیقت خودروی صفر کیلومتر با قیمت یک نمونه ۳ تا ۴سال کارکرد خریداری می‌شود. بهتر است خودروی صفر کیلومتر با حجم زیاد به کشور وارد شود، به شرط اینکه عوارض و تعرفه‌ها کاهش پیدا کند.

دولت مجاز به عوارض غیر تجمعی نیست اما این کار در حال انجام شدن است. اگر بناست خودروی یورو۳ در قالب خودروی کارکرده به کشور وارد شود بهتر است اجازه ورود صفر کیلومترهای یورو ۵ صادر شود. چنین حرکتی معقول‌تر است و روش‌های ساده‌تری برای کنترل بازار وجود دارد ضمن اینکه امکان پیگیری و ردیابی از لحاظ کیفی و فنی وجود ندارد. اگر دولت اصرار بر نظارت به ویژه در زمینه خدمات دارد می‌تواند نمونه صفر کیلومتر را وارد کند.

هیبریدی ارزان‌قیمت نداریم

زاوه درباره هیبریدی‌ها نیز گفت: خودروهای هیبریدی مصرف سوخت پایین‌تری دارند اما از لحاظ آلایندگی تفاوتی با سایر خودروها وجود ندارد. این خودروها نسبت به نمونه‌های مشابه فاقد فناوری هیبرید گران‌تر هستند و می‌توان گفت خودروی هیبرید ارزان‌قیمت در جهان نداریم. این تصور که همه افراد می‌توانند صاحب چنین خودروهایی شوند اشتباه است. نرخ صادراتی خودرویی مانند تویوتا پریوس حدود ۲۰هزار دلار است و با دلار آزاد نرخ آن ۲۶۰میلیون تومان خواهد شد. در صورتی که سود، خدمات پس از فروش و سایر موارد را نیز به این رقم اضافه کنیم، خودروی هیبریدی به هیچ وجه نمی‌تواند با محصولات داخلی رقابت کند.

وی افزود: درباره خودروهای موجود در مناطق آزاد و بنادر، این موضوع مربوط به خودروهایی است که در داخل کشور حضور دارند. اگر این خودروها اسقاط یا از کشور خارج شوند دوباره باید ارزی تخصیص یابد تا خودروی جدید جایگزین آنها شود. در صورتی که موضوع اسقاط مطرح باشد بهتر است به جای ۵ یا ۱۰سال این عدد به ۱۵ یا ۲۰سال افزایش یابد تا این مسئله حل شود. اگر ما می‌خواهیم مسئله واردات خودرو را حل کنیم باید ریشه‌یابی شود و شرایط رقابت به وجود آید. ما باید با انحصار در خودروسازی بجنگیم و سراغ مسائل حاشیه‌ای نرویم.

سیگنالی برای آزادسازی واردات وجود ندارد

این کارشناس حوزه خودرو درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو گفت: بعید میدانم آزادسازی واردات خودرو انجام شود چراکه سیگنالی از سمت دولت در این زمینه ارسال نشده است. به همین دلیل انتظار نمیرود شاهد آزادسازی واردات خودرو در سال ۹۸ باشیم و شرایط برای سال ۹۹ مشخص نیست. همان خودروهایی که در گمرک هستند با فواصل ۳ماه یک بار به سختی ترخیص میشوند که هنوز دلیل این قضیه معلوم نیست. از لحاظ قیمتی به نظر میرسد با توجه به اینکه واردات ممنوع است شاهد ثبات قیمتی در خودروهای وارداتی باشیم.

حتی اگر کاهشی نیز رخ دهد احتمال اینکه قیمت‌ها دوباره به حالت پیش بازگردد وجود دارد چراکه عرضه وارداتی‌ها انجام نمی‌شود. زمانی که عرضه وجود نداشته باشد، نرخ برخی خودروهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ممکن است حتی از خودروهای صفر کیلومتر نیز بالاتر باشد. دلیل این قضیه نیز به وارد نشدن خودروهای جدید از همان مدل برمیگردد. با توجه به اینکه عرضه خودروهای وارداتی و حتی برخی از مونتاژیها قطع شده است شاهد افت یا ثبات نرخ برای این محصولات در آینده خواهیم بود.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • افزایش ۲۶.۲ درصدی سپرده‌های بانکی
  • جزئیات قیمت رسمی انواع ارز
  • قیمت برق با حذف قبوض کاغذی هیچ تغییری نمی‌کند
  • 38 درصد نامگذاری‌ معابر به نام شهدا و مدافعان حرم
  • یک مرجع نظارتی گزارش جامعی از حادثه خودسوزی دختر جوان ارائه کند
  • هشدار در مورد دلالی و ارائه مجوزهای فراقانونی در شهرداری مناطق
  • ضرورتی ندارد همه ایستگاه‌های مترو پله‌برقی داشته باشد
  • مدارس تحت مالکیت بنیاد شهید تعطیل نمی‌شوند
  • ورود اینترپل به پرونده شهردار متواری صدرا
  • برنامه ریزی آمریکا در استفاده از هم پیمانان خود برای مقابله با نفوذ ایران: اقتصاد سوریه به امارات می‌رسد، امور نظامی اش به ترکیه
  • جولان پول‌های تازه‌وارد در صنایع کوچک‌ بورس
  • انتقاد از تعطیلی سینما و تئاتر
  • تلویزیون می‌تواند مهران مدیری را محدود کند؟
  • توصیه‌ها و هشدارهای رییس پلیس موادمخدر به زائران حسینی
  • استراتژی روحانی پس از برکناری بولتون
  • ادعای پمپئو: تهران پشت سر نزدیک به ۱۰۰ حمله به سعودی است
  • آمریکا: آماده ایم برای جبران کمبود نفت عربستان از ذخایر نفتی خود استفاده کنیم
  • عربستان: پس از عملیات پهپادی اخیر، ۵۰ درصدی تولید نفت ما متوقف شده
  • برقراری مجدد عمره مشروط به تامین امنیت و حفظ شخصیت زایران ایرانی
  • ثبت‌نام بیش از ۱.۵ میلیون کلاس اولی در مدارس
  • تابلوهایی که سیاسی شدند
  • روایت قائم‌مقام سابق بانک سرمایه از ماجرای قیمت گذاری روی ملک حسین هدایتی
  • ‏تمسخر اصطلاح علمی «چسبندگی قیمت‌ها» در رادیو
  • اختلال در تولید و صادرات نفت عربستان سعودی در پی حملات پهپادی یمن
  • دیدار وزیر انرژی آمریکا و مقامات سعودی با هدف ساخت رآکتور اتمی
  • انصارالله: اگر حملات به یمن متوقف نشود به سمت ریاض پیشروی خواهیم کرد
  • اجرای طرح کمربند سبز نجف تا کربلا برای مقابله با گرد و غبار
  • ماموریت مقتدی صدر در ایران چیست؟
  • طرح “انتقال پایتخت” اجرا می‌شود؟!
  • سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: آرامکوی عربستان را با ۱۰ پهپاد، هدف قرار دادیم