دعوای بولسونارو با ماکرون به خودکار «بیک» رسید

    کد خبر :601306

رئیس‌جمهور برزیل که در هفته‌های اخیر بارها به همتای فرانسوی خود تاخته، این بار مردم برزیل را به تحریم کالاهای فرانسوی تشویق کرده است.

هرچه آتش مساحت بیشتری از جنگل‌های آمازون را فرامی‌گیرد، شعله تنش دیپلماتیک در روابط میان برزیل و فرانسه نیز داغ‌تر می‌شود. این بار، خودکار «بیک» به سوژه لفاظی برزازیلیا علیه پاریس بدل شده است.

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل که در هفته‌های اخیر برای تحقیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ظاهر همسر او را هم به سخره گرفت، روز جمعه گفت از این پس از خودکار فرانسوی بیک استفاده نخواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، وی گفت از این به بعد به جای خودکار بیک، از خودکار برزیلی «کمپکتور» استفاده خواهد کرد، چراکه خودکار بیک «فرانسوی است.»

دفتر ریاست‌جمهوری برزیل از پاسخ به این سؤال که آیا این اظهارات جدی بوده یا شوخی، خودداری کرده است.

یک سخنگوی شرکت بیک گفته است که بخش اعظم محصولات این شرکت در برزیل، ساخت کارگاهی در شهر «مانائوس» واقع در منطقه آمازون برزیل است و از فرانسه وارد نمی‌شود.

دعوای میان بولسونارو و ماکرون پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور فرانسه از اقدامات دولت برزیل که به گفته او به تشدید جنگل‌زدایی و آغاز آتش‌سوزی گسترده در آمازون منجر شده، انتقاد کرد. ماکرون همچنین گفت دولت برزیل برای مقابله با آتش‌سوزی آمازون واکنش مناسبی نداشته است.

به گزارش فارس ،در واکنش به این انتقادات، بولسونارو و اعضای کابینه‌اش، اظهارات تندی را علیه ماکرون مطرح کردند. بولسونارو ماکرون را به داشتن گرایشات استعمارگرایانه متهم کرده و یک عضو کابینه او هم گفته فرانسه که نتوانسته از کلیسای «نوتردام» محافظت کند، حق ندارد در مورد آتش‌سوزی آمازون برزیل را نصیحت کند. رئیس‌جمهور برزیل ظاهر همسر رئیس‌جمهور فرانسه را هم مسخره کرده است.

در واکنش به این تحولات، ماکرون بولسونارو را مایه شرمساری برزیل خوانده و ابراز امیدواری کرده است که در آینده نزدیک فرد دیگری قدرت را در برزیل به دست بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید