نظام آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان به مدل مطلوب رسیده است

    کد خبر :60126

معاون امور مراکز و ارتقای منابع انسانی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: نظام آموزشی مراکز مجموعه ما به مدل مطلوب رسیده و یکی از ارکان این نظام، ملاک گزینش استادان بر اساس شاگرد پروری به جای تمرکز و توجه به تولید مقالات علمی است.

محمدهادی نظیری روز شنبه در حاشیه برگزاری نشست استادان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه یکی از دغدغه های جدی بزرگان نظام و معماران انقلاب بوده است.
وی افزود: حضرت امام (ره) حتی قبل از انقلاب بر این مساله تاکید داشتند و شهیدان مطهری و مفتح نیز به این موضوع اذعان داشته و مقام معظم رهبری هم پس از ولایت از اولین سخنرانی های خود این موضوع را مورد تاکید قرار دادند.
نظیری تصریح کرد: قبلا پوشش دادن عرصه های مورد نیاز تخصصی جامعه اسلامی در دانشگاه انجام می شد ولی متاسفانه فضای دانشگاه آنگونه که باید پاسخگوی نیازهای دینی بر اساس نیازهای انقلابی نبود.
وی افزود: ایجاد این حوزه و مراکز آن موجب شد تا این افراد، نظام معرفتی اسلام را به عرصه تخصصی دانشگاهی شان گره بزنند و آن عرصه را یک بستر برای اقامه ارزش های دین در جامعه قرار بدهند که این فرآیند، یک معنای ساده از ساخت جامعه اسلامی و «تمدن سازی اسلامی» است.
معاون حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: قصد داریم جامعه ای بسازیم که ارزش های حاکم بر آن از ارزش های اسلام ناب مورد تاکید امام (ره) برگرفته باشد.
نظیری درباره تفاوت نشست امسال استادان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تهران با دوره های قبل توضیح داد: دوره های برگزار شده در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تاکنون بر دو بخش بوده که یک بخش در سطح دانشجویی است و تاکنون چهار دوره آن برگزار شده و شرکت کنندگان آن دبیران کارگروه های جهاد علمی فرهنگی هستند.
وی اضافه کرد: سطح دیگر شرکت کنندگان ما مدیران، مربیان و اساتید هستند که نشست امسال، دومین نشست از نشست اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور به شمار می آید.
نظیری ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت های نشست این دوره این است که دوره قبل در سال 1393 اختصاص به اساتید کارگروه رسالت الهی داشت اما در این دوره با توجه به اینکه نظام آموزشی تربیتی حوزه علوم دانشگاهیان ارتقا یافت و اصلاح شد ما در سه موضوع کارگاه رسالت الهی، کارگاه نظام اندیشه اسلام و کارگاه درس جهاد اکبر، اساتید را فراخوان کردیم.
نظیری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر علت وقفه سه ساله این دوره ها تصریح کرد: حوزه از سال تاسیس یعنی 1376 تا سال قبل نتوانسته بود محتوا و نظام قاعده مندی را متناسب با ماموریت خودش تعریف کند؛ در طول این سه سال گذشته که گفتمان ماموریت محوری و تکلیف گرایی به عنوان گفتمان غالب مطرح شد تلاش کردیم تا این حرکت، جریان غالب در حوزه باشد.
وی تاکید کرد: ما در پی آن بودیم تا نظامی را از نظر قالب و محتوا تدوین کنیم که کاملا در خدمت این ماموریت باشد و بعد از تایید این نظام تدوینی در خدمت بزرگان نظام، برگزاری دوره ها را به تاخیر بیاندازیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
نظیری گفت: یکی از تغییراتی که در ساختار نظام حوزه دادیم این بود که برخلاف سنوات قبل که یک دوره سه ساله متصل بود دوره ها را به سه دوره ناپیوسته یکساله تبدیل کردیم؛ دوره یک ساله عمومی و مشترک که شامل چهار بخش رسالت الهی، نظام اندیشه اسلامی، نظام اندیشه غرب و جهاد اکبر می شود و سپس دو سال تخصصی درنظر گرفتیم.
معاون حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان درخصوص ملاک گزینش اساتید برای این دوره ها نیز گفت: ملاک اصلی ما توان شاگردپروری اساتید است که این گفتمان بعضا حتی در حوزه علمیه هم مغفول واقع شده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در خطاباتی که به اساتید دانشگاه در فضاهای مختلف داشتند اساتیدی را چون شهید شهریاری ها و شهید چمران ها مثال می زدند و می فرمودند که یک استاد دانشگاه باید «شاگردپرور» باشد.
نظیری عنوان کرد: ما این فرمایش ظریف آقا که ملاک ارتقای رتبه علمی استاد را مقاله نویسی نگذارید بلکه ملاک ارتقای استاد را توان شاگردپروری بگذارید، و این حلقه مفقوده دانشگاه است را نصب العین قرار دادیم و اساتید را با تربیت عقلانی، تربیت اخلاقی و تربیت انقلابی مدنظر قرار دادیم تا استاد شاگردانش را اندیشه ورز، تحلیل گر و اخلاق مدار و انقلابی پرورش دهد.
وی یادآور شد: در سند بالادستی دانشگاه اسلامی که در سال 1392 به تایید مقام رهبری رسید و دولت آن را ابلاغ کرد تنها مجموعه ای که به صراحت نامش در دو راهبرد آورده شده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است.
وی درباره رسالت اصلی این مرکز گفت: بحث ایجاد وحدت عملی بین حوزه و دانشگاه رسالت ما است و این حوزه در واقع یک محیط قرنطینه در دانشگاه است که که سنتهای حوزه علمیه را در دانشگاه نهادسازی می کند و ظرفیت گفت و گو بین دانشجوها و طلاب جوان فارغ از تخصص هایشان به وجود می آورد.
سالانه 500 مبلغ غیر رسمی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که از سال 1377 به منظور جذب دانشگاهیان، انتقال علم دین، ایجاد مطالبه نسبت به علم دینی و آموزش مهارت های تبلیغ راه اندازی شده، تربیت می شوند.
اکنون 46 مرکز حوزوی در دانشگاه های دولتی کشور فعالیت دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید