پیشرفت طرح توسعه بندرچابهار به 86 درصد رسیده است

    کد خبر :60120

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت بندر چابهار در محور شرق کشور گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تاکنون 86 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش  بازتاب از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی افزود: در مجموع طرح توسعه بندر شهید بهشتی 86 درصد پیشرفت داشته، اما در بخش اسکله‌ها و محوطه های کانتینری این بندر بیش از 92 درصد پیشرفت فیزیکی داریم.
وی با اشاره به ظرفیت بندر چابهار در توسعه ترانزیت در محور شرق کشور اظهارداشت: ما ناگزیر به تسریع در توسعه بندر چابهار هستیم و با مکمل شدن آن با بنادر صحار و گوادر، چابهار نقش منطقه‌ای خوبی در تجارت دریایی کشور خواهد داشت.
آقایی به قرارداد توسعه بندرچابهار اشاره کرد و افزود: این قرارداد که یکی از هوشمندانه ترین مدل قراردادها در فضای تجارت منطقه ای است که به صورت 10 ساله با پیش بینی ترانزیت کالاهای هندی به کشورهای CIS در محور شرق کشور از جذابیت سرمایه گذاری زیادی برخوردار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: هم اکنون کالاهای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار از طریق این بندر تخلیه می شود و واردات کالا از این بندر به کشور 30 درصد تخفیف در سود بازرگانی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: با وجود بندرچابهار، بندر صحار عمان و بندر گوادر پاکستان در دریای عمان و اقیانوس هند، در خارج از خلیج فارس هاب بندری مهمی در منطقه به وجود آمده که در حوزه تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه می توانند به خوبی ایفای نقش کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است و نقش مهمی در محور شرق خزر برای تزانزیت کالا از طریق خاک ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.
در طرح توسعه بندر چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در محور شرق ایران از 2.5 میلیون تن در سال به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید