۳ میلیون یورو ارز دولتی در مسیر واردات تخم چشم زده قزل‌آلا گم شد

    کد خبر :601084

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: براساس اعلام سازمان دامپزشکی سال گذشته ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور آمده اما برای واردات آن به جای ۲ تا ۲.۵ میلیون یورو، ۵ میلیون یورو هزینه شده است.

عمار صالحی فارسانی مدیرعامل شرکت آبزی اکثیر کوثر زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر و عضو هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام سازمان دامپزشکی کشور 250 میلین قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا در سال گذشته به کشور آمده است اما برای واردات این محصول به جای 2 تا 2.5 میلیون یورو حدود 5 میلیون یورو هزینه شده و 2.5 تا 3 میلیون یور ارز دولتی در این مسیر گم شده است.

وی با بیان اینکه برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا با ارز دولتی بیش اظهاری صورت گرفته است افزود: قیمت هر 1000 عدد تخم چشم زده 10 الی 13 یورو در سال 96 بوده اما در سال 97 بعد از تخصیص ارز واردکنندگان پرفرمهای بالاتری ارایه دادند به طوری که برای 1000 عدد تخم 25 یورو نشان دادند این درحالی است که در کشور های اروپایی قیمت کالاها یکسان است و تورمی ندارند.

مدیرعامل شرکت آبزی اکثیر کوثر ادامه داد: یارانه اختصاصی برای واردات تخم چشم زده را می توان در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داد تا از طریق آن اقدام به اصلاح نژاد تولیدات داخلی کرده و از وارت بی نیاز شویم.

وی تصریح کرد: با اختصاص ارز به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا در واقع به جای اینکه به تولیدکننده داخلی یارانه داده شود یارانه در اختیار تولید کننده خارجی قرار گرفته و در کشورهای فرانسه و اسپانیا با پول ایران اشتغال زایی ایجاد شده است.

صالحی فارسانی با بیان اینکه بهتر است دولت به جای اختصاص ارز به تخم ماهی به خوراک ماهی یارانه دهد تا گوشت ماهی به قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد اظهار داشت: دولت به واردات پودر ماهی که 30 تا 40 درصد هزینه تولید ماهی قزل آلا را تشکیل میدهد ارز دولتی اختصاص داده نمی دهد اما برای تخم چشم زده که تنها دو درصد هزینه های تولید را تشکیل می دهد ارز می‌دهد که این امر در راستای حمایت از تولید داخلی نیست؛ از طرفی اجازه صادرات پودر ماهی داده می شود که باعث گران تر شدن هزینه های تولید ماهی قزل آلا می شود.

وی با بیان اینکه قیمت پودر ماهی 5 برابر شده است افزود: در یک سال اخیر پودر ماهی کیلکا از 5 هزار تومان به 28 تومان رسیده و صادراتی شدن این محصول قیمت‌ها را بالا برده است و نمونه دیگر پودر ماهی از 3 هزار تومان به 16 هزار تومان رسیده است.

صالحی فارسانی اظهار داشت: قیمت ماهی قزل آلا برای مصرف کننده نیز از 16 هزار تومان به 35 هزار تومان رسیده است، در صورتی که خوارک و پودر ماهی صادر نمی شد در سال جاری شاهد گرانی ماهی نبودیم.

برخی در سازمان شیلات به دنبال از بین بردن تولید چشم تخم زده در کشور هستند

وی اظهار داشت: اختصاص ارز دولتی به واردات تخم چشم زده قزل آلا موجب از بین رفتن تولید داخلی تخم چشم زده است؛ تفاوت قیمت هر عدد تخم چشم زده با ارز دولتی با نمونه مشابه تولید شده در داخل 200 تومان تفاوت دارد.

وی افزود: در صورتی که ارز به واردات تخم چشم زده اختصاص داده نمی‌شد بهترین فرصت ورود شرکت‌های خارجی به کشورمان برای انتقال تکنولوژی و تولید در داخلی بود زیرا دیگر واردات با ارز آزاد به صرفه نیست.

صالحی فارسانی گفت: هدف افراد معدودی از بین بردن لایه بالایی زنجیره تولید ماهی قزل آلا در کشور است که این امر با اختصاص ارز دولتی به واردات اتفاق افتاده است.

سه ساله دوباره در تولید تخم چشم زده قزل آلا خودکفا می‌شویم

وی اظهار داشت: اتحادیه‌ها به کمک سازمان اقتصادی کوثر می توانند ظرف مدت سه سال ایران را دوباره در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا به استقلال برسانند؛ ایران قبل از بروز بیماری‌ها در تولید چشم زده ماهی قزل آلا خودکفا بود و حتی صادرات نیز داشت؛ در صورتی که دولت به واردات ارز 4200 تومانی ندهد دوباره می توانیم به خودکفایی برسم.

به گزارش تسنیم ،عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه برآورد سازمان شیلات درباره ماهی قزل آلا دقیق نیست و این امر باعث واردات بیشتر از نیاز تخم چشم زده شده است افزود: درنتیجه پروار بندان برای فروش هر کیلوگرم ماهی 5 تا 10 هزار تومان ضرر می‌کنند و باعث می‌شود که تولید این محصول در سال آینده کاهش یابد.

بنابراین گزارش ادعای معلوم نبودن وضعیت هزینه کرد 2.5 تا 3 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات تخم چشم زده، توسط مدیر عامل و رئیس سابق اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور نیز تایید شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید