مهلت ۳ ماهه برای خانه های کودک غیراستاندارد/پلمب مراکز غیر مجاز

    کد خبر :600942

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه مهلت سه ماهه برای خانه های کودک غیر استاندارد در نظر گرفته شده است گفت: در صورتیکه این مراکز برای دریافت مجوز اقدام نکنند تعطیل می شوند.

حبیب الله مسعودی فرید در مورد خانه‌های کودک و مجوز این مراکز گفت: مهدهای کودک عمدتاً از سازمان بهزیستی مجوز دارند اما برخی از خانه‌های کودک و خانه‌های اسباب بازی زیر نظر مراکزی مانند شهرداری و برخی از دستگاه‌های دیگر هستند.

وی ادامه داد: براساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی علاوه بر مهدهای کودک، محل‌هایی که کودکان را به هر طریقی نگهداری می‌کند مجوزش با سازمان بهزیستی است و در دیداری که یک ماه قبل با رئیس قوه قضاییه داشتیم نیز تاکید شد که باید با قوت با کسانی که مهدهای غیر مجاز مانند خانه کودک، خانه خلاقیت، خانه اسباب بازی و… دارند برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه مجدداً به همه استان‌ها نامه زدیم و شهرداری هم یک بخشی از آن است گفت: مهلتی سه ماه برای دریافت مجوز به خانه‌های کودک و… در نظر گرفته شد بطوریکه این مراکز طی مهلت مقرر خود را را با استانداردها تطبیق دهند و ما نیز برای استاندارد سازی به آنها کمک می‌کنیم در غیر این صورت از طریق اداره اماکن و قوه قضاییه پلمب می‌شود. البته در اولین اقدام باید این خانه‌ها از ما مجوز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه یک سری گزارشات مبنی بر غیر استاندارد بودن این خانه‌های کودک به سازمان بهزیستی منتقل شده است، تصریح کرد: مهدهای غیرمجاز و خانه‌های اسباب بازی و.. که محیط ناایمن، غیراستاندارد و غیر بهداشتی برای کودکان هستند، طی مدت اعلام شده باید برای دریافت مجوز و استاندارد سازی به بهزیستی مراجعه کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: پایان مهرماه مهلت اعلام شده به پایان می‌رسد و خانه‌های کودک غیر استاندارد باید برای دریافت مجوز به بهزیستی مراجعه کنند. در غیر این صورت با همکاری اداره اماکن پلمب می‌شوند.

وی افزود: در بازدیدهایی که از این مهدها داشتیم، مشخص شد که علاوه بر غیراستاندارد بودن خود فضا، وسایل بازی کودکان نیز غیربهداشتی و استاندارد هستند. بنابراین تهدید و خطری برای کودکان به حساب می آیند. به همین دلیل مدیر خانه کودک باید برای دریافت مجوز و رفع این مشکلات نیز اقدام کند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: بهزیستی نظارت مستقیم بر خانه‌های کودک ندارد اما در صورت اطلاع و شکایت خانواده‌ها، با آنها برخورد خواهد شد.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ آماده دریافت شکایات و انتقادات والدین است و کارشناسان بهزیستی در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

وی همچنین به نبود مربی آموزش دیده در خانه‌های کودک اشاره و تصریح کرد: علاوه بر بحث ایمنی فیزیکی، بهداشت و کودکیار خانه‌های کودک نیز از آموزش‌های لازم برخوردار نیستند و محتوای ارائه شده در این مراکز مورد تأیید نیست. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم برای نگهداری کودکانشان حتی برای یک ساعت نیز مراقب این مسائل باشند.

به گفته مسعودی فرید، در برخی از استان‌ها، خانه اسباب بازی حتی از شهرداری نیز مجوز ندارد اما در جهت نگهداری کودکان اقدام می‌کند که خلاف قانون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید