دخل و خرج ایرانیان زیر ذره بین

    کد خبر :600591

سال گذشته یکی از بدترین سال ها در چند سال اخیر بود که خانوار ایرانی آن را تجربه کرد. صعود نرخ تورم به یک باره از ۸.۱ درصد در سال ۹۶ به حدود ۲۷ درصد در پایان سال ۹۷، به همراه نابه سامانی در قیمت ها و نیز بعضاً کمبود برخی کالاها که شاید کسی فکر آن را نمی کرد، از جمله اتفاقات این سال بود.

به گزارش بازتاب به نقل از خراسان، در پی این تحولات، خانوارهای ایرانی دو دسته اقدامات را در پیش گرفتند. اول کاهش شدید مصرف و دوم، تقلا برای حضور در بازارهای سرمایه ای و کالایی برای حفظ پس اندازهای شخصی از سونامی تورم. بخشی از این اقدامات را جدیدترین گزارش مرکز آمار از دخل و خرج خانوارها در سال 97 نیز تایید می کند. در ادامه این گزارش، به ابعادی از کارنامه دخل و خرج خانوارهای ایرانی در سال گذشته خواهیم پرداخت.

خانوارها روی خط صرفه‌جویی

خانوارهای ایرانی در شرایطی که با تورم 27 درصد در سال 97 روبه رو بودند، مجبور شدند که هزینه های خود را تنها حدود 3/19 در شهرها و 20 درصد در روستاها کاهش دهند. بدین ترتیب اختلاف این دو نرخ، استراتژی خانوارها برای کنترل شدید مصرف را عیان می سازد که بر اساس آن، خانواده‌های ایرانی در سال گذشته مصرف خود را به بین هفت تا هشت درصد کاهش داده‌اند.

از سوی دیگر، شاید بد نباشد بدانیم که در سال 97، تفاوت درآمد و هزینه خانوارها که بیانگر میزان پس انداز آن هاست، در مناطق شهری افزایش یافته و به بیش از چهار میلیون تومان رسیده است. این موضوع می تواند به چند دلیل رخ داده باشد. از جمله این که با کاهش مصرف کالاها توسط خانوار از یک سو و محدود بودن نیاز به مصرف کالاهای خوراکی، مازاد بودجه خانوار امکان ورود به بازار کالاهای بادوام و غیر خوراکی را داشته است، اما به دلیل رشد قیمت بالای این کالاها عملاً قدرت خرید پیدا نکرده و به صورت پس انداز باقی مانده است. دلیل دیگر به نحوه محاسبه بودجه خانوار بر می گردد که طبق آن، اجاره خانه هایی که مالک در آن مستقر است نیز به حساب درآمدهای وی منظور شود و با توجه به رشد اجاره ها در این سال، اگر چه این ارقام به صورت ملموس در بودجه خانوار مشاهده نشده، اما به حساب درآمد آن ها گذاشته شده است. با همه این اوصاف، پس انداز خانوارهای روستایی در این سال کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید