رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح کرد؛

انتقاد جدی به کم‌کاری در حوزه حفظ و صیانت از چنارهای ولیعصر

    کد خبر :600504

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: در شهرداری تهران باید دغدغه حفاظت از درختان ولیعصر وجود داشته باشد اگرنه هیچ سازمان و نهاد دیگری این خیابان و درخت‌هایش را حفظ نمی‌کند.

زهرا صدراعظم نوری در جلسه‌ای که با موضوع حفظ و صیانت از درختان خیابان ولیعصر برگزار شد با بیان اینکه چنارهای ولیعصر هویت تهران محسوب می‌شوند، گفت: وقتی بخواهیم از درختان صیانت و حفاظت کنیم، باید آنچه مرتبط با درختان است مدنظر قرار گیرد مثلا نهری که زیر این درختان است ، پیاده‌رو و خیابانی که متصل به این نهر است باید دیده شود.

او ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته اگر چنین خیابانی داشته باشند به دلیل زیبایی، ارزش و اهمیتی که دارد به آن ارج می نهند. خیابانی مانند شانزلیزه از ابتدا تا انتها محورهایی دارد که هویت بخش پاریس است، یا مثلا رودخانه تایمز لندن که شناسنامه شهر است.

این عضو شورا اظهار کرد: چرا سازمان میراث فرهنگی خیابان ولی عصر را ثبت ملی کرده است و مقدمات ثبت جهانی‌اش را هم فراهم کرده؟ در استانداردهای جهانی همه چیز براساس ضابطه و قانون است، بی‌دلیل چیزی ثبت نمی‌شود و برایش‌ شناسنامه تهیه نمی‌کنند. در دنیا به چنین خیابانی چنان بها می‌دهند که طرح‌های توسعه حتما بر اساس حفظ هویت آن تهیه می‌شود.

نوری اضافه کرد: در برخی کشورها برای نقاطی از شهرهایشان هویت می‌سازند و آن را حفظ می‌کنند که ارزششان با خیابان ولیعصر قابل مقایسه نیست!

نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه ولیعصر گوهر تهران است و باید قدرش را بدانیم اظهار کرد: تهران شهر مهاجرپذیری است و برای ایجاد احساس تعلق در آن‌ باید از هویت‌های شهر که خیایان ولیعصر یکی از آن‌ها است به خوبی حراست کرد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در سال‌های اخیر پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی ایجاد شده اما درختانی که از گذشتگان به ما به ارث رسیده و به لطف خدا ماندگار شده را حفظ نمی‌کنیم.اگر در شهرداری تهران این موضوع دغدغه باشد حفظ می‌شود و اگر نباشد هیچ سازمان دیگری آن را حفظ نمی‌کند. تنها شهرداری می‌تواند و باید آن را حفظ کند.

نوری با اشاره به این نکته که انتظار داریم با نگاه ویژه به این مسئله توجه شود، تاکید کرد: مساله ای که در شهرداری تهران وجود دارد، تغییر مدیریت‌هاست؛ چون مدیران مرتبا تغییر می‌کنند، کارها چندان قائم به سیستم نیست و قائم به افراد است. اغلب اوقات سلیقه جای برنامه را می‌گیرد و با تغییر مدیران در سطوح مختلف، رویکردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و بسیاری مصوبات تغییر پیدا می‌کند.

این عضو شورا با بیان اینکه چنین اتفاقاتی باعث هدررفت منابع و زمان می‌شود، اظهار کرد: همان طور که در طرح جامع هفت رود_دره به عنوان ستون فقرات شهر تهران تعریف شده و موضوعات مربوط به توسعه شهر تهران بر مبنای آن‌ها تعریف شده ، خیابان ولی‌عصر هم با هجده کیلومتر طول باید به عنوان یک محور دیده و توسعه در دو طرف این خیابان بر اساس حفظ هویت آن تعریف شود.

نوری با انتقاد به کم‌کاری در اجرای مصوبه شورا مبنی بر تشکیل کمیته حفظ و صیانت از درختان ولیعصر گفت: مصوبه شورا باید بند به بند اجرا شود. باید مرتبا جلسات در سطح کمیسیون ماده هفت برگزار شده و اعضای کمیسیون ماده هفت در چهار منطقه ۱۱،۶،۳،۱ و مستقر در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز به طور مستمر بر حفظ، نگهداری و آبیاری درختان و دفع آفات از آن‌ها ‌اقدام کرده و نظارت کنند.

او تاکید کرد: باید سازمان زیباسازی و معاونت شهرسازی از اعضای این کمیته باشند. در این چهار منطقه معاون خدمات شهری و رییس فضای سبز منطقه باید به صورت ثابت در جلسات حضور داشته باشند تا چارچوب‌ها تعیین تکلیف شوند.

به گزارش مهر، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که تمام اقداماتی که در خیابان ولیعصر انجام می‌شود باید یکپارچه باشد، گفت: ما درباره یک خیابان صحبت می‌کنیم که از میدان راه‌آهن شروع شده و به میدان تجریش ختم می‌شود. هویت این خیابان از ابتدا تا انتها واحد است. نمی‌شود در منطقه ۱۱ به یک شکل و در منطقه شش به شکلی دیگر نرده‌گذاری کرد.نرده، مبلمان شهری،مخازن زباله و حتی پایه چراغ باید یک شکل و یک رنگ باشند.زیبا نیست خیابانی که به وسیله سازمان شهرداری نگهداری می‌شود هر نقطه‌اش یک شکل باشد. یک پارچه نبودن به هویت بخشی شهر کمک نمی‌کند.

نوری اضافه کرد:نمی‌خواهیم از مناطق سلب اختیار و مسئولیت کنیم ولی باید مدیریت یکپارچه باشد. اگر یک پیمانکار بتواند فضای سبز کل خیابان را نگهداری کند، باید همان یک پیمانکار به کار گرفته شود. باید الزاماتی در نظر گرفته شود تا هیچ یک از شهرداران مناطق به طور مستقل عمل نکنند. درست است که هر قسمت خیابان در یک منطقه است ولی هویت آن متعلق به همه مردم تهران است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به احتمال بروز بیماری در درختان گفت: مردم به مدیران بی‌اعتمادند؛ وقتی یک درخت آفت زده و آلوده که ضرورت دارد قطع شود، قطع می‌شود، مردم به شدت برخورد می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند ساخت و ساز کنند. باید با یک رفتار درست و نظام‌مند به مردم اطلاع‌رسانی کرد که درخت مورد نظر آفت دارد و ناگزیریم آن را قطع کنیم.

عضو شورای شهر پنجم شهر تهران گفت: هر درختی که جمع‌آوری یا خشک شود، به دلیل اهمیتی که این خیابان دارد، باید از کمیسیون ماده هفت مستقر در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مجوز بگیرد. تأکید می‌کنم؛ در هیچ منطقه‌ای رئیس فضای سبز، معاون خدمات شهری، معاون فنی عمران، معاون ترافیک و حمل و نقل و حتی کمیسیون ماده ۷ هر منطقه رأسا برای جمع‌آوری، جابه‌جایی و قطع درختان مجوز ندهد؛ موضوع باید در کمیته و سریعا بررسی شود.این کمیته مطابق با مصوبه شورا شانیتی دارد و باید بر مبنای مصوبه اقدام، سازمان‌دهی و هماهنگی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید