آیا ترامپ به طور سرّی در حال تلاش برای دیدار با روحانی در نیویورک تا یک ماه آینده است؟

    کد خبر :600030

محمد المنشاوی در الجزیره نوشت: «دونالد ترامپ تمایل زیادی به دیدار با همتای ایرانی خود، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده دارد و دولت آمریکا به آرامی و به صورت سرّی، برای این دیدار، تلاش می‌کند.»

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این صحبت‌های نیکولاس هیراس، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات امنیت ملی آمریکا، در گفتگو با الجزیره است.

هیراس معتقد است که ترامپ اطمینان دارد در صورتی که با روحانی دیداری رو در رو داشته باشد، می‌تواند ایرانی‌ها را برای بازگشت به میز مذاکره در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی شان قانع کند.

همزمان، کارشناس مسائل ایران، تریتا پارسی، با سرزنش ترامپ می‌گوید: بحرانی که واشنگتن و تهران با آن مواجه هستند، نتیجه سر باز زدن واشنگتن از عمل به تعهداتش در مورد توافق هسته‌ای و خروج از آن است.

بن رودس، مشاور سابق اوباما، سیاست ترامپ در قبال ایران را خطرناک توصیف می‌کند، که تاثیر منفی زیادی روی صداقت ایالات متحده و اعتماد دیگر دولت‌ها به آن می‌گذارد.

وی تاکید می‌کند که سیاست ترامپ، امتداد منطقی دیدگاه نتانیاهو، جمهوری خواهان و مراکز فکری است که از سوی امارات حمایت مالی می‌شوند و متکی بر مخالفت با توافق هسته‌ای است. در این میان، ترامپ تنها آنچه به او املا شده است را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، جرالد سیب، کارشناس مسائل خارجی روزنامه وال استریت ژورنال، سه مانع را در برابر برگزاری دیداری بین روحانی و ترامپ ذکر می‌کند، که عبارتند از: درخواست تهران درمورد برطرف شدن کامل تحریمها؛ که تصور آن دشوار است، اما هم پیمانان اروپایی می‌توانند با اعطای وام‌ها و تسهیلات مالی بزرگ به تهران، بر آثار تحریم‌ها غلبه کنند.

دومین مانع، به مخالفت گسترده‌ای بر می‌گردد که اصولگرایان در ایران، با دیدار بین روحانی و ترامپ، از خود نشان می‌دهند. این مخالفت‌ها می‌تواند موضع روحانی و وزیر خارجه او را تضعیف کند.

مانع سوم، به موضع وزیر خارجه آمریکا و طرح شروط ۱۲ گانه از سوی او بعنوان پیش شرط مذاکره با تهران، مربوط می‌شود.

دست برداشتن از حمایت هم پیمانان منطقه‌ای نظیر حوثی‌ها و حزب الله، برای ایران سخت است؛ اما سیب معتقد است که این درخواست پمپئو، با هدف تحقق دیدار بین ترامپ و روحانی، نادیده گرفته می‌شود.

پارسی بر این عقیده است که تحولات اخیر در مورد این دیدار، باعث تنش زایی‌ اسرائیل و هدف گرفتن پایگاه‌های در داخل سوریه، عراق و لبنان شده است؛ از این رو، در صورتی که تهران تصمیم داشته باشد به حملات اسرائیل پاسخ دهد، احتمال دیدار بین روحانی و ترامپ، به کلی منتفی است.

بسیاری از کارشناسان مسائل آمریکا معتقدند که ترامپ نمی‌تواند تمایل خود برای داشتن نشستی با روحانی را پنهان کند و هدف او، به دست آوردن حمایت مردمی گسترده است؛ چرا که اگر این دیدار بوقوع پیوندد، دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از تلاش‌های ترامپ برای مذاکره دوباره با ایران، حمایت خواهند کرد.

نیکولاس هیراس معتقد است که جمهوری خواهان از ترامپ حمایت می‌کنند، در حالی که دموکرات‌ها از او می‌خواهند در تعامل دیپلماتیک خود با ایرانی ها، زیرکی بیشتری نشان دهد.

با اینکه دولت ترامپ می‌داند امکان پذیرش خواسته‌های آمریکا از سوی تهران وجود ندارد، تصور دیدار، تحت تاثیر فشار‌های فرانسه و اروپایی‌ها بر ایران، افزایش می‌یابد.

هیراس تاکید می‌کند که با شروع تبلیغات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰، ترامپ می‌داند که گفتگوی با روحانی می‌تواند باب مذاکرات گسترده‌تر بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را باز کند و این امر یک پیروزی بزرگ برای ترامپ و جمهوری خواهان محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید