راه‌اندازی شعبه‌ای از خانه تئاتر در شیراز

    کد خبر :59969

شعبه‌ای از خانه تئاتر به زودی در شیراز راه‌اندازی می‌شود.

حسین قهرمانی یکی از هنرمندان تئاتری استان فارس در این باره در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: با هماهنگی انجام شده میان مدیرکل ارشاد استان فارس و مدیرعامل خانه تئاتر اقدامات لازم برای راه‌اندازی خانه تئاتر در این استان انجام شده و من از طرف هنرمندان کارهای لازم را پیگیری می‌کنم.

او افزود: بر این اساس قرار است هیأت موسس تشکیل جلسه دهد تا پس از آن انتخابات، مجمع عمومی و دیگر مراحل لازم برای راه‌اندازی خانه تئاتر انجام شود.

به گفته او برخی اعضای این هیأت موسس شامل رحیم هودی، احمد سپاسدار، علی‌نقی رزاقی، نادر شهسواری و حسین قهرمانی به عنوان جمعی از پیشکسوتان تئاتر استان فارس می‌شود.

قهرمانی درباره اقدام به راه‌اندازی خانه تئاتر در استان فارس گفت: ما دقیقا می‌خواهیم فعالیت و فضای صنفی در استان داشته باشیم تا از این طریق کانون‌های کارگردانان، بازیگران و نمایشنامه‌نویسان به صورت مستقل و به دور از دخالت دولت و با کمک بخش خصوصی راه بیفتد. این مسئله از آنجا برای ما اهمیت دارد که در شیراز یکسری ارگان‌ها هستند که همکاری چندان خوبی با اداره کل ارشاد در استان فارس ندارند، مثل شهرداری یا آموزش و پرورش و ما می‌خواهیم از طریق خانه تئاتر حضور حداکثری برای پیشبرد مسائل تئاتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی بودجه‌هایی که برای فعالیت‌های هنری به استان می‌رسد گاهی به گونه‌ای پیش صرف می‌شود که برایش اولویت‌های دیگری در نظر گرفته می‌شود و آخر سر به تئاتر می‌رسد. گاهی حتی کلاس‌هایی با اساتیدی در این حوزه تشکیل می‌شود که جای بحث دارد، به همین دلیل در صورت راه‌اندازی خانه تئاتر همه چیز به طور تخصصی و براساس فعالیت صنفی دنبال می‌شود تا هر آنچه نیاز است اتفاق بیفتد.

این هنرمند تئاتر در پاسخ به اینکه فعالیت این خانه تئاتر با وجود انجمن هنرهای نمایشی استان فارس که بودجه مشخصی برای فعالیت‌های تئاتری دارد چطور پیش خواهد رفت؟ گفت: من حدود 10 سال در انجمن هنرهای نمایشی استان فارس مسئولیت داشتم و به نظرم این انجمن بیشتر از اینکه یک NGO باشد یک کارپرداز در دست ادارات کل ارشاد است تا مثلا وقتی می‌خواهند یک جشنواره برگزار کنند این انجمنها برای اقامت و رزرو هتل و کارهایی از این دست حضور داشته باشند. البته بخش دیگر ماجرا هم این است که انجمن‌های هنرهای نمایشی در هر دوره‌ای با سلیقه خاصی از سوی مدیران اداره می‌شوند یعنی گاهی یک مدیر اصلاح طلب ممکن است در آن حضور داشته باشد و گاهی یک مدیر اصول‌گرا، اما اگر خانه تئاتر داشته باشیم فقط به فعالیت‌های هنری و صنفی می‌پردازیم.

قهرمانی در پاسخ به اینکه بودجه این خانه تئاتر از چه طریقی قرار است تأمین شود؟ گفت: صحبت‌هایی شده که اگر تشخیص داده شود این خانه، یک نهاد مردمی است و دولت در آن دخالتی ندارد می‌تواند همکاری‌هایی را با برخی دستگاه‌ها و نیز افراد خَیِر داشته باشد. ضمن اینکه شهرداری شیراز تعدادی سالن و پلاتو ساخته که می‌خواهد آن‌ها را به مجموعه‌ای تحویل دهد. طبیعی است اگر یک صنف مردم‌نهاد داشته باشیم خیالشان راحت خواهد بود و بعد از آن از طریق بخش خصوصی هم می‌توانیم درآمدزایی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید