به متکدیان خیابانی کمک نکنید

    کد خبر :599376

این زنان متکدی نیستند و فقط به اجبار زندگی و برای تامین معاش خانواده، روزها از خانه به خیابان می‌آیند تا در کنار بساطی محقر٬ خرج حلال سفره‌ی شامی را دربیاورند.

یک جامعه شناس با بیان اینکه شایسته است که مردم از کمک به متکدیان سطح کوچه و خیابان خودداری کنند، گفت: فرهنگ کمک کردن خیابانی و از روی احساس در ایران باید اصلاح شود.

طاهره جعفری با اشاره به موضوع اعتماد اجتماعی گفت: در جامعه‌شناسی اعتماد به احساس ناامنی پیوند داده می‌شود و افزایش احساس ناامنی در جامعه باعث می‌شود تا اعتماد اجتماعی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های مختلف در حوزه‌های مجازی و حقیقی باعث شده تا اعتماد اجتماعی در ایران لکه‌دار شود، اظهار کرد: خانواده‌های ایرانی در یک اقدام فرهنگی باید بتوانند در حد توان به افراد نیازمند حاضر در فامیل کمک‌رسانی کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به این که متکدیان حرفه‌ای افرادی سودجو هستند، گفت: متکدیان حرفه ای باید مورد برخورد و جرم‌انگاری قرار بگیرند. اگر مردم پاسخی به درخواست متکدیان حرفه‌ای ندهند، هیچ فردی وقت خود را با تکدی‌گری تلف نمی‌کند. فرد متکدی زمانی به کار خود ادامه می‌دهد که از مردم به‌صورت مستمر پول دریافت کرده باشد.

جعفری با بیان اینکه شایسته است که مردم از کمک به متکدیان سطح کوچه و خیابان خودداری کنند، تصریح کرد: فرهنگ کمک کردن خیابانی و از روی احساس در ایران باید اصلاح شود.

این استادیار دانشگاه که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به گردش یک و نیم میلیاردی تکدی‌گری در تهران اظهار کرد: تا زمانی که مردم این حجم از گردش مالی را برای متکدیان ایجاد می‌کنند، موضوع تکدی‌گری مورد ساماندهی قرار نمی‌گیرد. استمرار کمک‌های مردمی مهم‌ترین عامل ترویج تکدی‌گری است.

محمدرحیم فاضلی نژاد – سرپرست اداره کل امور مجلس سازمان بهزیستی – نیز با اشاره به این که تکدی‌گری باید ساماندهی شود، گفت: ساماندهی تکدی‌گری زمانی در مسیر درست قرار می‌گیرد که ما با تکیه بر برنامه‌های دقیق کار را پیش ببریم. در اولین قدم برای ساماندهی تکدی‌گری باید از ارائه کمک به افراد ناشناس پرهیز کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مردم می‌توانند افراد نیازمند را در کوچه و محله و خانواده خود شناسایی کنند و بر اساس دستور دین به همنوع خود کمک کنند، اظهارکرد: اگر فردی فرصت یا حوصله شناسایی نیازمند را نداشت، می‌تواند به واسطه نهادهای حمایتی معتبر در بخش دولتی و خصوصی کمک‌های خود را به دست افراد نیازمند برساند.

وی در پایان گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد باید تحت یک مدیریت هماهنگ و ساماندهی شده به نبرد آسیب‌های اجتماعی بروند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید