نگاهی عمیق به فولکس واگن ID Buggy

  • خودرو
  • دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۵۸
    کد خبر :597717

فولکس‌واگن مدل مفهومی ID Buggy را به‌تازگی معرفی کرده که یادآور مدل‌های کلاسیک است.

فولکس‌واگن در چهار سال گذشته، از برنامه جامعی برای رونمایی ۶ خودرو مفهومی مختلف پیروی کرده که تاکنون، بیش از ۴۴ میلیون یورو برای این خودروساز آلمانی هزینه دربر داشته است. آخرین خودرو از این سری مدل ID Buggy است. این خودرو اسپرت دونفره از مدل کلاسیک فولکس‌واگن الهام گرفته است. خودرو مفهومی مذکور شاسی‌بلند برقی فاقد سقف و در است و بیشتر برای تفریح ساخته شده است. همچنین، این مدل نمایش‌دهنده‌ی قابلیت ماژولار پلتفرم MEB فولکس‌واگن برای خودروهای الکتریکی است. خودرو الکتریکی هاچ‌بک ID 3 که سال آینده وارد بازار خواهد شد، از این پلتفرم استفاده می‌کند.

فولکس‌واگن ID Buggy چیزی فراتر از خودرویی مفهومی است و این شرکت آلمانی به‌طور جدی به تولید انبوه آن فکر می‌کند. البته، تولید این مدل در میان خانواده‌ی ID پایین‌ترین تعداد را خواهد داشت. فولکس‌واگن آن‌قدر در تولید این مدل جدی است که تاکنون با شرکت‌های دیگر نیز درباره‌ی تولید خودرو تحت لیسانس فولکس‌واگن روی پلتفرم MEB مذاکره کرده است. باوجوداین، هنوز تولید ID Buggy به‌طور رسمی تأیید نشده است. در این میان، نسخه‌ی کامل و آماده‌ی استفاده از این خودرو برای آزمایش دراختیار تیم تحریریه وب‌سایت اتوکار قرار گرفت.

درزمینه‌ی طراحی، ID Buggy به‌خوبی توانسته مشخصه‌های مدل کلاسیک را حفظ کند. از اصلی‌ترین مشخصات ظاهری ID Buggy باید به سپرهای کوتاه خاص و چراغ‌های گرد و چراغ‌های روشنایی در روز یکپارچه با چراغ‌های اصلی اشاره کرد. این مدل نیز همانند نمونه‌ی قدیمی از بدنه‌ی پلاستیکی استفاده می‌کند که به‌صورت مستقل روی شاسی نصب شده است. ستون شیشه‌ی جلو در ID Buggy تقویت شده است؛ به‌طوری‌که دیگر نیازی به شیشه‌ی جانبی مثلثی وجود ندارد. برای حفاظت از سرنشینان درصورت واژگون‌شدن خودرو هم میله‌ی ایمنی در پشت صندلی‌ها نصب شده است. طراحی عقب خودرو به نوعی قرینه‌ای از طرح جلو خودرو است و در آنجا نیز باید به چراغ‌های گرد و قلاب قرمزرنگ مخصوص بکسل‌کردن اشاره کرد.

رینگ‌ها ID Buggy از نوع ۱۸ اینچی هستند و روی آن‌ها لاستیک‌های بی. اف. گودریچ آفرود با اندازه‌ی ۲۲۵/۵۵ در جلو و ۲۸۵/۶۰ در عقب نصب شده‌اند. این لاستیک‌ها با توجه به دیواره‌ی بلندشان سبب افزایش درخورتوجه ارتفاع خودرو شده‌اند؛ به‌طوری‌که ارتفاع از کف زمین ID Buggy در مقایسه‌ با ID 3 هاچ‌بک ۶۰ میلی‌متر بیشتر است. برای حفاظت از سرنشینان دربرابر آب‌و‌هوای نامساعد نیز سقف قابل‌نصب کامپوزیت برای ID Buggy طراحی شده است که به‌آسانی نصب می‌شود.

درباره‌ی ابعاد ID Buggy باید به طول ۴,۰۶۳ میلی‌متر و عرض ۱,۸۹۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱,۴۶۳ میلی‌متر اشاره کرد. اگر بخواهیم ID Buggy را با فولکس‌واگن پولو مقایسه کنیم، طول و عرض و ارتفاع این خودرو مفهومی به‌ترتیب ۱۰ و ۱۴۹ و ۱۷ میلی‌متر بیشتر است. فاصله‌ی محوری این مدل ۲,۶۵۰ میلی‌متر و عرض محور‌ها نیز در جلو ۱,۵۸۹ میلی‌متر و در عقب ۱,۵۹۸ میلی‌متر اعلام شده است.

قدرت موردنیاز ID Buggy از موتور الکتریکی‌ای تأمین می‌شود که در عقب خودرو نصب شده است. این موتور الکتریکی ۲۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نیرو با استفاده از دیفرانسیل مجهز به سیستم توزیع گشتاور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به‌گفته‌ی فولکس‌واگن، درصورت تولید انبوه ممکن است موتور الکتریکی دیگر هم در جلو نصب شود تا ID Buggy به‌عنوان خودرویی چهارچرخ محرک وارد بازار شود.

ازآنجاکه ID Buggy خودرویی مفهومی است، مشخصات کامل آن دردسترس نیست؛ ولی فولکس‌واگن به سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۷.۲ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعتی این خودرو اشاره کرده است. باتری ID Buggy هم ۶۲ کیلووات‌ساعت ظرفیت دارد و براساس استاندارد WLTP اروپا، می‌تواند شعاع حرکتی حدودا ۲۵۰ کیلومتری برای این خودرو فراهم کند. با استفاده از شارژٰر مخصوص ۱۰۰ کیلوواتی، فولکس‌واگن ادعا می‌کند ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۴ ساعت می‌توان شارژ کرد.

اولین تجربه‌ی رانندگی با این خودرو به جاده‌هایی در اطراف شهر مونته‌ری محدود بود که هرساله جشنواره پبل‌بیچ در آنجا برگزار می‌شود. این مکان چندان برای آزمودن توانایی‌های خودرو در شن مناسب نیست. حداکثر سرعت خودروهایی که دراختیار تیم آزمایش بود، روی ۳۲ کیلومتربرساعت محدود شده بود؛ ولی بی‌صدایی و عملکرد رضایت‌بخش خودرو نشان می‌داد قابلیت ورود به‌خط تولید را دارد.

سخت‌ترین قسمت ID Buggy سوارشدن به آن است؛ چون رکاب‌ها ارتفاع زیادی دارند. پس از قرارگرفتن روی صندلی، فرمان ۶ ضلعی این خودرو جلب توجه می‌کند که در پشت آن نیز نمایشگر دیجیتال نصب شده‌ است. کلیدی چرخان در سمت چپ فرمان نقش دسته‌راهنما را بازی می‌کند و کلید مشابهی در سمت راست نیز برای کنترل ترمزدستی و حالت رانندگی تعبیه شده است. با توجه به بدون سقف‌بودن ID Buggy، مواد به‌کاررفته در کابین این خودرو بسیار بادوام هستند. برای مثال، صندلی‌ها همگی از روکش ضدآب بهره می‌برند و پدال‌ها آلومینیومی هستند و کف‌پوش نیز از پلاستیک ساخته شده است.

فولکس‌واگن ID Buggy فاقد هرگونه سیستم اطلاعات و سرگرمی است ولی در عوض فولکس‌واگن یک بلندگوی بلوتوث را در بین دو صندلی نصب کرده است که برای پخش موزیک باید با تلفن همراه هوشمند به آن متصل شد. به این ترتیب تمرکز اصلی فولکس‌واگن در ساخت ID Buggy روی رانندگی است و از قرار دادن امکانات جانبی در خودرو خودداری شده است.

برخلاف ظاهر خاص و غیرمعمول، ID Buggy تجربه‌ی رانندگی راضی‌کننده‌ای ارائه می‌دهد و به‌خوبی می‌تواند انتظارات رانندگان را برآورده کند. ID Buggy خودرو مناسبی برای سفرهای طولانی نیست؛ ولی باتری آن با انتظار خریداران همخوانی دارد و شعاع حرکتی مناسبی برای مصارف مخصوص خودروهای تفریحی ساحل دریا فراهم می‌کند.

سیستم فرمان دقیقا از مدل ID 3 به‌عاریت گرفته شده و سبک است. این فرمان در عین نرمی، بسیار هم دقیق است و به سرعت واکنش نشان می‌دهد. در این میان، لاستیک‌های آفرود می‌تواند مقداری از حساسیت فرمان را کمتر کند. سیستم تعلیق ID Buggy می‌تواند تا ۱۰۰ میلی‌متر فشرده و ۹۰ میلی‌متر هم باز شود که سواری نرم و راحتی ایجاد کرده است. در انتها نیز باید به شعاع گردش بسیار کم ID Buggy اشاره کنیم که قابلیت مانور این خودرو را افزایش می‌دهد.

از حالا نتیجه‌گیری درباره‌ی توانایی‌های حرکتی فولکس‌واگن ID Buggy کمی ناعادلانه است؛ ولی انعطاف‌پذیری پلتفرم جدید MEB را به‌خوبی نشان می‌دهد. این پلتفرم سازگار با موتورهای برقی و از نوع ماژولار است و همین موضوع دست فولکس‌واگن را برای تولید خودروهای مختلف روی این پلتفرم باز می‌گذارد. در پاسخ به این پرسش که آیا ID Buggy به تولید انبوه می‌رسد یا نه، باید گفت احتمال زیادی وجود دارد؛ اما فولکس‌واگن هنوز به‌طور رسمی تولید ID Buggy را تأیید نکرده است. در‌حال‌حاضر، این خودروساز آلمانی به‌دنبال شرکتی دیگر برای همکاری است تا این مدل مفهومی به خط‌تولید برسد.

یکی از شرکت‌هایی که برای تولید ID Buggy بخت زیادی دارد، شرکت آلمانی e.Go است. این شرکت تاکنون مجوز فولکس‌واگن برای تولید محصولات روی پلتفرم MEB را کسب کرده است. این استارتاپ مستقر در آلمان در‌حال‌حاضر تلاش می‌کند تا بخشی از پروژه‌ی تولید نهایی ID Buggy را دراختیار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید