برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری خارج گفت: انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری در ۱۰۳ کشور خارجی برگزار می‌شود.

حسن قشقاوی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور در نشست خبری که صبح امروز با موضوع «برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور» در ساختمان وزارتخارجه برگزار شد، اظهارداشت: انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری در 103 کشور خارجی برگزار می‌شود که طبق آمار سرکنسول‌ها در 132 نمایندگی مرکز و 279 شعبه اخذ رای گیری داریم.

 

قشقاوی با بیان اینکه با توجه به قطع روابط با کانادا با وجود اینکه عده کثیری از ایرانیان مقیم این کشور هستند، برگزاری انتخابات در این کشور با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: با مکاتباتی که با سازمان ملل متحد داشتیم از دولت کانادا درخواست کردیم به منظور حفظ دموکراسی اجازه برگزاری انتخابات را بدهند که رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: در آمريكا به سياق سابق انتخابات را برگزار می‌كنيم و در اين كشور ٣٠ صندوق داريم.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور با تصریح این مسأله که در انگليس و امارات به ترتيب 12 و 19 صندوق اخذ رای داریم، گفت: باید اصلاحاتی در نحوه رای‌گیری خارج از کشور انجام شود. چرا که تعطیل نبودن روز جمعه در خارج از ایران از حضور جمع کثیری از رای دهندگان کاسته خواهد شد.
قشقاوی گفت: ما به مُر قوانین، پایبندیم و تابع شورای نگهبان و وزارت كشوریم گفت: از 5 ماه پيش مقدمات را فراهم كرده‌ايم و ملزومات برگزاری از قبيل مهرها، تعرفه‌ها و  دیگر ملزومات رای گیری برای مسئولان برگزاری ارسال شده است.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور با تأکید بر اینکه اشتیاق هموطنان ایرانی در خارج از کشور هر دوره بیشتر می‌شود، بیان داشت: با ابتکار صدا و سيما و ستاد تبليغات انتخابات مبنی بر حضور ايرانيان خارج از كشور در پای صندوق‌ها، شور و اشتياق ایرانیان خارج از کشور برای حضور پای صندوق‌های رای بیشتر شده است.
قشقاوی با تأکید بر اینکه احترام به دموكراسی و آماده کردن فضای امن برای برگزاری انتخابات مهم‌ترين وظيفه ماست، اظهارداشت: آزادی بيان و احترام به حقوق بشر را سرلوحه قرار مي‌دهيم و اجازه بهره‌برداری‌ و بهانه تراشی به جريان اپوزسيون نخواهیم داد.
وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد حقوق بشر و آزادی بیان توجیهی برای تظاهرات و شعارهای تند و اجتماعات غیرقانونی برابر صندوق‌های رای باشد، گفت: دولت‌ها باید در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند و پلیس و مقام‌های امنیتی همکاری کنند.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور تصریح کرد: آمار شناوری در خصوص حضور دقيق ايرانيان در پای صندوق‌های رای داريم که این آمار به افرادی منوط می‌شود كه پرونده كنسولی تشكيل می‌دهند و با احتساب افراد واجد شرايط رای دهی به 2 ميليون نفر در خارج از كشور می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید